Psychological adaptation of students continuing their education after a break to distance learning
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2021-3-3-339-351Keywords:
psychological adaptation to learning, subjective and objective factors of successful adaptation to learning, students taking a break in their education, distance learning technologies, features of distance learning for adultsAbstract
This article focuses on psychological adaptation of adults who have had a significant break in their education to distance learning. This topic has not seen extensive research but is important to tailor distance learning programmes to such students.
The study involved 60 female students majoring in pre-school education at the St Petersburg Pedagogical College No. 4: 30 students continuing their education without any breaks and 30 students continuing their education after a break. The set of assessment tools included techniques aimed at evaluating various aspects of a student’s learning adaptation: motivation (Scale of Academic Motivation), affective component (Methodology for Assessing Mental Activation, Interest, Emotional Tone, Tension and Comfort; Coping Strategy Indicator); cognitive component (“Type of Thinking”), activity component (“Assessment of Learning Styles”) and a questionnaire aimed at identifying students’ attitudes towards distance learning technologies.
The results of the study confirmed the existence of significant differences in motivation for learning (predominance of motivation for achievement and motivation for self-esteem), emotional response to learning difficulties (increased level of stress, decreased emotional tone) and preference for loss-aversion coping strategies in students continuing their education after a break. Additionally, students continuing their education after a break have a different learning style, tend to verify data more scrupulously, focus on checking persuasiveness and reliability of their conclusions and have difficulties showing flexibility and versatility in their learning.
Taking into account the challenges these students face in distance learning, we have drafted practical recommendations for teachers developing and implementing distance learning programmes based on a modular approach and the unique nature of adult learning.
References
ЛИТЕРАТУРА
Авдиенко, Г. Ю., Головешкин, И. Д. (2009) Особенности адаптации студентов первого курса к образовательной среде вуза. Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. Серия: Психология, № 2, с. 35–47.
Андреев, А. А., Солдаткин, В. И. (1999) Дистанционное обучение: сущность, технология, организация. М.: Изд-во МЭСИ, 196 с.
Васильева, С. В. (2020) Структурные и динамические особенности студенческого адаптационного синдрома. Диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 185 с.
Демцура, С. С., Якупов, В. Р. (2020) Информационные технологии в образовании (на примере дистанционных образовательных технологий в российских вузах). Наукосфера, № 7, с. 31–36.
Зубов, А. В., Зубова, И. И. (2004) Информационные технологии в лингвистике. М.: Академия, 208 с.
Коробова, Е. В. (2020) Использование СДО Google Classroom в работе со взрослыми обучающимися педагогического колледжа на уроках информатики. Экстернат.РФ. [Электронный ресурс]. URL: http://ext.spb.ru/index.php/16700 (дата обращения 12.04.2020).
Лебедева, И. С., Павлова, Е. Б. (2012) Медиаконтент как средство повышения психологической адаптации студентов и эффективности усвоения материала при дистанционном обучении. Вестник Московского государственного лингвистического университета, № 660, с. 116–124.
Микляева, А. В., Безгодова, С. А., Васильева, С. В. и др. (2017) Характеристики познавательной сферы и стиль учебной деятельности как факторы успешности адаптации к образовательной среде вуза у студентов различной профильной направленности. Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология, т. 22, с. 42–54.
Олейник, Е. В., Муталова, Д. А., Безенкова, Т. А., Мананникова, А. В. (2020) Изучение проблемы адаптации студентов вуза в условиях самоизоляции к on-line обучению с применением дистанционных образовательных технологий. Современное педагогическое образование, № 5, с. 69–72.
Отекина, Н. Е. (2017) Электронное обучение, дистанционные образовательные технологии. Инновационная наука, № 4–2, с. 127–128.
Ромашко, О. В. (2016) Особенности обучения взрослых посредством дистанционного обучения. Современный мир: опыт, проблемы и перспективы развития, т. 2, № 1, с. 16–19.
Сиврикова, Н. В., Харланова, Е. М. (2020) Стратегии поведения цифровых аборигенов в период пандемии COVID-19. В кн.: Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. Материалы III Международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 1–2 октября 2020 г. Вып. 3. СПб.: Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, с. 648–655. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-59
Смирнов, А. А., Живаев, Н. Г. (2009) Психология вузовской адаптации. Ярославль: Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова, 115 с.
Стариков, Д. А. (2011) О понятии мультимедиа технологии и их использовании в образовательном процессе. Научные исследования в образовании, № 2, с. 53–55.
Степанова, Т. Ю., Ламонина, Л. В. (2016) Андрагогические подходы к обучению взрослого населения в процессе реализации программы «Обучение компьютерной грамотности». Электронный научно- методический журнал Омского ГАУ, № 1 (4), статья 22. [Электронный ресурс]. URL: http://e-journal.omgau.ru/index.php/vyp-rus/2106-rus/1-4-rus/25-statya-2016-1/258-00085 (дата обращения 30.06.2021).
Углова, А. Б., Королева, Н. Н., Богдановская, И. М. и др. (2020) Личностные факторы отношения студентов к дистанционной форме обучения. Письма в Эмиссия.Оффлайн: электронный научный журнал, № 10, ART 2883. [Электронный ресурс]. URL: http://emissia.org/offline/2020/2883.htm (дата обращения 12.04.2020).
Христова, Ю. А. (2020) Опыт применения дистанционных образовательных технология при реализации курса «Информационные технологии». Вопросы педагогики, № 5-1, с. 405–407.
REFERENCES
Avdienko, G. Yu., Goloveshkin, I. D. (2009) Osobennosti adaptatsii studentov pervogo kursa k obrazovatel’noj srede vuza [Features of adaptation of first-year students to the educational environment of the university]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. Seriya: Psikhologiya, no. 2, pp. 35–47. (In Russian)
Andreev, A. A., Soldatkin, V. I. (1999) Distantsionnoe obuchenie: sushchnost’, tekhnologiya, organizatsiya [Distance learning: Essence, technology, organization]. Moscow: Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics Publ., 196 p. (In Russian)
Demtsura, S. S., Yakupov, V. R. (2020) Informatsionnye tekhnologii v obrazovanii (na primere distantsionnykh obrazovatel’nykh tekhnologij v rossijskikh vuzakh) [Information technologies in education (on the example of distance learning technologies in Russian universities)]. Naukosfera, no. 7, pp. 31–36. (In Russian)
Khristova, Yu. A. (2020) Opyt primeneniya distantsionnykh obrazovatel’nykh tekhnologij pri realizatsii kursa “Informatsionnye tekhnologii” [Experience of using distance educational technologies in the implementation of the course “Information Technology”]. Voprosy pedagogiki, no. 5-1, pp. 405–407. (In Russian)
Korobova, E. V. (2020) Ispol’zovanie SDO Google Classroom v rabote so vzroslymi obuchayushchimisya pedagogicheskogo kolledzha na urokakh informatiki [Use of LMS Google Classroom in work with adult students of the pedagogical college in computer science lessons]. Eksternat.RF — Externat.RF. [Online]. Available at: http://ext.spb.ru/index.php/16700 (accessed 12.04.2020). (In Russian)
Lebedeva, I. S., Pavlova, E. B. (2012) Mediakontent kak sredstvo povysheniya psikhologicheskoj adaptatsii studentov i effektivnosti usvoeniya materiala pri distantsionnom obuchenii [Media content as a means of creating a comfortable environment for more effective distance learning]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta — Vestnik of the Moscow State Linguistic University, no. 660, pp. 116–124. (In Russian)
Miklyaeva, A. V., Bezgodova, S. A., Vasil’eva, S. V. et al. (2017) Kharakteristiki poznavatel’noj sfery i stil’ uchebnoj deyatel’nosti kak faktory uspeshnosti adaptatsii k obrazovatel’noj srede vuza u studentov razlichnoj profil’noj napravlennosti [Cognitive attributes and learning activity style as aspects of successful adaptation of students of various majors to educational environment]. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psikhologiya — The Bulletin of Irkutsk State University. Series: Psychology, vol. 22, pp. 42–54. (In Russian)
Olejnik, E. V., Mutalova, D. A., Bezenkova, T. A., Manannikova, A. V. (2020) Izuchenie problemy adaptatsii studentov vuza v usloviyakh samoizolyatsii k on-line obucheniyu s primeneniem distantsionnykh obrazovatel’nykh tekhnologij [Studying the problem of adaptation university students in conditions of selfisolation to on-line training with the use of distance education technologies]. Sovremennoe pedagogicheskoe obrazovanie — Modern Pedagogical Education, no. 5, pp. 69–72. (In Russian)
Otekina, N. E. (2017) Elektronnoe obuchenie, distantsionnye obrazovatel’nye tekhnologii [E-learning, distance learning technologies]. Innovatsionnaya nauka, no. 4–2, pp. 127–128. (In Russian)
Romashko, O. V. (2016) Osobennosti obucheniya vzroslykh posredstvom distantsionnogo obucheniya [Features of adult learning through distance learning]. Sovremennyj mir: opyt, problemy i perspektivy razvitiya, vol. 2, no. 1, pp. 16–19. (In Russian)
Sivrikova, N. V., Kharlanova, E. M. (2020) Strategii povedeniya tsifrovykh aborigenov v period pandemii COVID-19 [Behaviour strategies of digital natives during the COVID-19 pandemic]. In: Gertsenovskie chteniya: psikhologicheskie issledovaniya v obrazovanii. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii. Sankt-Peterburg, 1–2 oktyabrya 2020 g. [The Herzen University Studies: Psychology in Education. Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Saint Petersburg, 1–2 October 2020]. Iss. 3. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., pp. 648–655. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-59 (In Russian)
Smirnov, A. A., Zhivaev, N. G. (2009) Psikhologiya vuzovskoj adaptatsii [Psychology of university adaptation]. Yaroslavl: Yaroslavl State University Publ., 115 p. (In Russian)
Starikov, D. A. (2011) O ponyatii mul’timedia tekhnologii i ikh ispol’zovanii v obrazovatel’nom protsesse [On the concept of multimedia technology and their use in the educational process]. Nauchnye issledovaniya v obrazovanii, no. 2, pp. 53–55. (In Russian)
Stepanova, T. Yu., Lamonina, L. V. (2016) Andragogicheskie podkhody k obucheniyu vzroslogo naseleniya v protsesse realizatsii programmy “Obuchenie komp’yuternoj gramotnosti” [Andragogical approaches to teaching the adult population in the process of implementing the program “Teaching computer literacy”]. Elektronnyj nauchno-metodicheskij zhurnal Omskogo GAU — Research and Scientific Electronic Journal of Omsk SAU, no. 1 (4), article 22. [Online]. Available at: http://e-journal.omgau.ru/index.php/vyp-rus/2106-rus/1-4-rus/25-statya-2016-1/258-00085 (accessed 30.06.2021). (In Russian)
Uglova, A. B., Koroleva, N. N., Bogdanovskaya, I. M. et al. (2020) Lichnostnye faktory otnosheniya studentov k distantsionnoj forme obucheniya [Personal factors of students’ attitude to distance learning]. Pis’ma v Emissiya. Offlajn: elektronnyj nauchnyj zhurnal — The Emissia.OfflineLetters, no. 10, ART 2883. [Online]. Available at: http://emissia.org/offline/2020/2883.htm (accessed 12.04.2020). (In Russian)
Vasil’eva, S. V. (2020) Strukturnye i dinamicheskie osobennosti studencheskogo adaptatsionnogo sindroma [Structural and dynamic features of student adaptation syndrome]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 185 p. (In Russian)
Zubov, A. V., Zubova, I. I. (2004) Informatsionnye tekhnologii v lingvistike [Information technology in linguistics]. Moscow: Publishing House Academia, 208 p. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ekaterina V. Korobova, Svetlana V. Vasilev
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.