Coping with psychological problems among student youth in Russia, Turkey and Azerbaijan

Authors

  • Julia S. Pezhemskaya Herzen State Pedagogical University of Russia https://orcid.org/0000-0002-8296-0229
  • Aytan M. Usubova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Gulsum R. Gulamova State Service for Antimonopoly Control and Supervision of the Consumer Market, Ministry of Economy, Republic of Azerbaijan

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2021-3-2-140-152

Keywords:

coping strategies, psychological problems, internet coping, students, youth, culture, Russia, Azerbaijan, Turkey

Abstract

The paper presents the results of a cross-cultural pilot study which focused on the concerns of student youth in Russia, Turkey and Azerbaijan and on the strategies used by student youth to overcome problem situations. The study was conducted online in 2020 during the COVID-19 lockdown.

The theoretical basis of this research included Hofstede’s cultural dimensions theory; the approach of the scientific school of L. Regush, which allows assessing the level of problematic concerns of young people in different areas of their lives; and S. Folkman and R. Lazarus stress and coping theory.

The aim of the study was to identify both general and culturally specific psychological problems that are currently experienced by the youth of Russia, Turkey and Azerbaijan in various spheres of life. The study also aimed to determine priority strategies for coping with psychological problems.

The methodological complex of the research included the Psychological Problems of Youth Questionnaire (L. Regush et al.); Patient Satisfaction Questionnaire (A. Ware et al.), Index of Internet Immersion Questionnaire (L. Regush et al.); Ways of Coping Questionnaire (R. Lazarus). The study involved 90 students from Russia, Azerbaijan and Turkey, of which 50% are men and 50% are women.

The study showed that Russian, Turkish and Azerbaijani students demonstrate no statistically significant difference in the level of their anxiety about psychological problems, but employ different coping strategies.

The data obtained allow us to speak about the normative age specificity of experiencing problems in the studied sample of young people and about the culture- and gender-specific characteristics of using coping strategies. At the pilot level, we identified the profiles of the correlation between coping strategies of young people in different cultures with psychological problems. The development of these profiles is of interest for further research.

References

ЛИТЕРАТУРА

Битюцкая, Е. В. (2015) Опросник способов копинга. М.: ИИУ МГОУ, 80 c.

Гулиев, Г. (2002) Архетипичные азери: лики менталитета. Баку: Ени несил, 354 с.

Волкова, Е. В., Куваева, И. О. (2019) Кросскультурные особенности организации концепта «стресс» и совладания в период ранней взрослости. Мир психологии, № 4 (100), с. 137–150.

Журавлёва, А. Л., Крюкова, Т. Л., Сергиенко, Е. А. (ред.). (2008) Совладающее поведение: Современное состояние и перспективы. М.: Институт психологии РАН, 474 с. (Интеграция академической и университетской психологии).

Крюкова, Т. Л. (2005) Возрастные и культурные различия в стратегиях совладающего поведения. Психологический журнал, т. 26, № 2, с. 5–15.

Крюкова, Т. Л., Гущина, Т. В. (2015) Культура, стресс и копинг: социокультурная контекстуализация совладающего поведения. Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова; КГТУ, 236 с.

Куваева, И. О. (2017) Кросскультурные различия преодоления стресса (на примере русских, турецких и китайских студентов). В кн.: Всероссийский форум молодых ученых. Сборник материалов 27–28 апреля 2017 г. Екатеринбург: Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, с. 99–103.

Куваева, И. О., Саакян, А. Р., Лямзин, А. В. (2018) Преодоление стресса молодежью: кросскультурные особенности. Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы науки, образования и культуры, т. 24, № 2 (174), с. 82–89.

Лазарус, Р. (1970) Теория стресса и психологические исследования. В кн.: Л. Леви, В. Н. Мясищев (ред.). Эмоциональный стресс. Физиологические и психологические реакции. Медицинские, индустриальные и военные последствия стресса. Труды Международного симпозиума, организованного Шведским центром исследований в области военной медицины 5–6 февраля 1965 г. Л.: Медицина, с. 178–206.

Науменко, Т. В., Морозова, Д. А. (2018) Теория межкультурных измерений Г. Хофстеде как методологическая основа исследования современных социальных процессов. Международный журнал исследований культуры, № 1 (30), с. 144–154.

Панкратова, А. А., Осин, Е. Н., Люсин, Д. В. (2013) Особенности эмоционального интеллекта у представителей российской и азербайджанской культур. Психологические исследования, т. 6, № 31, статья 11. [Электронный ресурс]. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n31/889-pankratova31.html (дата обращения 28.12.2020).

Панов, В. И., Патраков, Э. В. (2020) Интерференция цифровой и доцифровой сред как предмет психологического исследования. В кн.: Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. Материалы III Международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 1–2 октября 2020 г. Вып. 3. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, с. 531–541. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-56

Проект, Ю. Л., Рохина, Е. В. (2020) Проблемные переживания личности в период вынужденной самоизоляции. В кн.: Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. Материалы III Международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 1–2 октября 2020 г. Вып. 3. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, с. 575–583. https://doi.org/10.33910/ herzenpsyconf-2020-3-97

Регуш, Л. А. (2010) Жизненные проблемы как индикатор влияния социума. В кн.: Л. А. Регуш (ред.). Психическое развитие человека и социальные влияния. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, с. 7–21.

Регуш, Л. А. (ред.). (2017) Психологические проблемы российских подростков (1993–2013). СПб.: Элви-Принт, 297 с.

Регуш, Л. А., Алексеева, Е. В., Орлова, А. В., Пежемская, Ю. С. (2013) Психологические проблемы молодежи: стандартизированная методика. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 47 с.

Регуш, Л. А., Алексеева, Е. В., Веретина, О. Р. и др. (2020a) Операционализация понятия «психологическая проблема» в отечественных и зарубежных исследованиях. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 197, с. 7–17. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2020- 197-7-17

Регуш, Л. А., Алексеева, Е. В., Веретина, О. Р. и др. (2020b) Психологические проблемы студентов в интернет- среде в период вынужденной самоизоляции. Письма в Эмиссия.Оффлайн, № 7, статья 2864. [Электронный ресурс]. URL: http://www.emissia.org/offline/2020/2864.htm (дата обращения 12.04.2021).

Хасанова, И. И., Котова, С. С. (2017) Взаимосвязь интернет-зависимости с совладающим и отклоняющимся поведением учащейся молодежи. Образование и наука, т. 19, № 4, с. 146–168. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2017-4-146-168

Худоян, С. С. (2017) Психологическая проблема: сущность, характеристики, виды. Журнал Практической Психологии и Психоанализа, № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://psyjournal.ru/articles/psihologicheskaya-problema-sushchnost-harakteristiki-vidy (дата обращения 20.12.2020).

Chou, W.-P., Ko, Ch.-H., Kaufman, E. A. et al. (2015) Association of stress coping strategies with Internet addiction in college students: The moderating effect of depression. Comprehensive Psychiatry, vol. 62, pp. 27–33. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.06.004

Hofstede, G. (2011) Dimensionalizing cultures: The hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, vol. 2, no. 1, article 8. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014

Najafizadeh, M. (2012) Gender and ideology: Social change and Islam in post-Soviet Azerbaijan. Journal of Third World Studies, vol. 29, no. 1, pp. 81–101.

Poltavski, D., Ferraro, F. R. (2003) Stress and illness in American and Russian college students. Personality and Individual Differences, vol. 34, no. 6, pp. 971–982. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00082-X

Yeresyan, I., Lohaus, A. (2014) Stress and wellbeing among Turkish and German adolescents living in rural and urban areas. Rural and Remote Health, vol. 14, no. 3, pp. 26–95. https://doi.org/10.22605/RRH2695

REFERENCES

Bityutskaya, E. V. (2015) Oprosnik sposobov kopinga [Coping questionnaire]. Moscow: MRSU Publ., 80 p. (In Russian)

Chou, W.-P., Ko, Ch.-H., Kaufman, E. A. et al. (2015) Association of stress coping strategies with Internet addiction in college students: The moderating effect of depression. Comprehensive Psychiatry, vol. 62, pp. 27–33. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.06.004 (In English)

Guliev, G. (2002) Arkhetipichnye azeri: liki mentaliteta [Archetypal azeri: Faces of mentality]. Baku: Eni nesil Publ., 354 p. (In Russian)

Hofstede, G. (2011) Dimensionalizing cultures: The hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, vol. 2, no. 1, article 8. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014 (In English)

Khasanova, I. I., Kotova, S. S. (2017) Vzaimosvyaz’ internet-zavisimosti s sovladayushchim i otklonyayushchimsya povedeniem uchashchejsya molodezhi [The correlations of the Internet addiction between coping and deviant behaviour of students]. Obrazovanie i nauka — The Education and Science Journal, vol. 19, no. 4, pp. 146–168. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2017-4-146-168 (In Russian)

Khudoyan, S. S. (2017) Psikhologicheskaya problema: sushchnost’, kharakteristiki, vidy [The psychological problems: An essence, types, characteristics]. Zhurnal Prakticheskoj Psikhologii i Psikhoanaliza — Practical Psychology and Psychoanalysis Journal, no. 2. [Online]. Available at: http://psyjournal.ru/articles/psihologicheskayaproblema-sushchnost-harakteristiki-vidy (accessed 20.12.2020). (In Russian)

Kryukova, T. L. (2005) Vozrastnye i kul’turnye razlichiya v strategiyakh sovladayushchego povedeniya [Age and cultural differences in coping strategies]. Psihologicheskii zhurnal, vol. 26, no. 2, pp. 5–15. (In Russian)

Kryukova, T. L., Gushchina, T. V. (2015) Kul’tura, stress i koping: sotsiokul’turnaya kontekstualizatsiya sovladayushchego povedeniya [Culture, stress and coping: The sociocultural contextualization of coping behavior]. Kostroma: Nekrasov Kostroma State University Publ.; Kostroma State Technological University Publ., 236 p. (In Russian)

Kuvaeva, I. O. (2017) Krosskul’turnye razlichiya preodoleniya stressa (na primere russkikh, turetskikh i kitajskikh studentov) [Cross-cultural differences in coping with stress (on the example of Russian, Turkish and Chinese students)]. In: Vserossijskij forum molodykh uchenykh. Sbornik materialov 27–28 aprelya 2017 g. [Russian forum of young scientists. Proceedings 27–28 April 2017]. Yekaterinburg: Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin, pp. 99–103. (In Russian)

Kuvaeva, I. O. (2018) Preodolenie stressa molodezh’yu: kross-kul’turnye osobennosti [Coping behavior among students: Cross-cultural characteristics]. Izvestiya Ural’skogo federal’nogo universiteta. Seriya 1. Problemy nauki, obrazovaniya i kul’tury — Izvestia Ural Federal University journal. Series 1. Issues in Education, Science and Culture, vol. 24, no. 2 (174), pp. 82–89. (In Russian)

Lazarus, R. (1970) Teoriya stressa i psikhologicheskie issledovaniya [Stress theory and psychological research]. In: L. Levi, V. N. Myasishchev (eds.). Emotsional’nyj stress. Fiziologicheskie i psikhologicheskie reaktsii. Meditsinskie, industrial’nye i voennye posledstviya stressa. Trudy Mezhdunarodnogo simpoziuma, organizovannogo Shvedskim tsentrom issledovanij v oblasti voennoj meditsiny 5–6 fevralya 1965 g. [Emotional stress. Physiological and psychological reactions. Medical, industrial and military implications. Proceedings of an International Symposium arranged by the Swedish Delegation for applied medical defense research 5–6 February 1965]. Leningrad: Meditsina Publ., pp. 178–206. (In Russian)

Najafizadeh, M. (2012) Gender and ideology: Social change and Islam in post-Soviet Azerbaijan. Journal of Third World Studies, vol. 29, no.1, pp. 81–101. (In English)

Naumenko, T. V., Morozova, D. A. (2018) Teoriya mezhkul’turnykh izmerenij G. Hofstede kak metodologicheskaya osnova issledovaniya sovremennykh sotsial’nykh protsessov [Cultural dimensions theory of Geert Hofstede as a methodological basis for the study of modern social processes]. International Journal of Cultural Research, no. 1 (30), pp. 144–154. (In Russian)

Pankratova, A. A., Osin, E. N., Lyusin, D. V. (2013) Osobennosti emotsional’nogo intellekta u predstavitelej rossijskoj i azerbajdzhanskoj kul’tur [Differences in emotional intelligence in Russian and Azerbaijani culture]. Psihologicheskie issledovaniya, vol. 6, no. 31, article 11. [Online]. Available at: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n31/889-pankratova31.html (accessed 28.12.2020). (In Russian)

Panov, V. I., Patrakov, E. V. (2020) Interferentsiya tsifrovoj i dotsifrovoj sredy kak predmet psikhologicheskogo issledovaniya [Interference of digital and pre-digital environments as a subject of psychological research]. In: Gercenovskie chteniya: psikhologicheskie issledovaniya v obrazovanii. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii. Sankt-Peterburg, 1–2 oktyabrya 2020 g. [The Herzen University Studies: Psychology in Education. Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Saint Petersburg, 1–2 October 2020]. Iss. 3. Saint Peterburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., pp. 531–541. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-56 (In Russian)

Poltavski, D., Ferraro, F. R. (2003) Stress and illness in American and Russian college students. Personality and Individual Differences, vol. 34, no. 6, pp. 971–982. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00082-X (In English)

Proekt, Yu. L., Rokhina, E. V. (2020) Problemnye perezhivaniya lichnosti v period vynuzhdennoj samoizolyatsii [Personal problematic experiences during the COVID-19 lockdown]. In: Gertsenovskie chteniya: psikhologicheskie issledovaniya v obrazovanii. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii. Sankt-Peterburg, 1–2 oktyabrya 2020 g. [The Herzen University Studies: Psychology in Education. Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Saint Petersburg, 1–2 October 2020]. Iss. 3. Saint Peterburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., pp. 575–583. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-97 (In Russian)

Regush, L. A. (2010) Zhiznennye problemy kak indikator vliyaniya sotsiuma [Life problems as an indicator of the influence of society]. In: L. A. Regush. Psikhicheskoe razvitie cheloveka i sotsial’nye vliyaniya [Human mental development and social influences]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., pp. 7–21. (In Russian)

Regush, L. A., Alekseeva, E. V., Orlova, A. V., Pezhemskaya, Yu. S. (2013) Psikhologicheskie problemy molodezhi: standartizirovannaya metodika [Psychological problems of youth: A standardized methodology]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 47 p. (In Russian)

Regush, L. A., Alekseeva, E. V., Veretina, O. R. et al. (2020a) Operatsionalizatsiya ponyatiya “psikhologicheskaya problema” v otechestvennykh i zarubezhnykh issledovaniyakh [Operationalization of the concept “psychological problem” in Russian and international research]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 197, pp. 7–17. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2020-197-7-17 (In Russian)

Regush, L. A., Alekseeva, E. V., Veretina, O. R. et al. (2020b) Psikhologicheskie problemy studentov v Internet-srede v period vynuzhdennoj samoizolyatsii [Psychological problems of students in the Internet environment during forced self-isolation]. Pis’ma v Emissiya.Offlajn — The Emissia.Offline Letters, no. 7, article 2864. [Online]. Available at: http://www.emissia.org/offline/2020/2864.htm (accessed 12.04.2021). (In Russian)

Regush, L. A. (ed.). (2017) Psikhologicheskie problemy rossijskikh podrostkov (1993–2013) [Psychological problems of Russian adolescents (1993–2013)]. Saint Petersburg: Elvi-Print Publ., 297 p. (In Russian)

Volkova, E. V., Kuvaeva, I. O. (2019) Kross-kul’turnye osobennosti organizatsii kontsepta “stress” i sovladaniya v period rannej vzroslosti [Cross-cultural features of the organization of the concept of “stress” and coping in early adulthood]. Mir psikhologii, no. 4 (100), pp. 137–150. (In Russian)

Yeresyan, I., Lohaus, A. (2014) Stress and wellbeing among Turkish and German adolescents living in rural and urban areas. Rural and Remote Health, vol. 14, no. 3, pp. 26–95. https://doi.org/10.22605/RRH2695 (In English)

Zhuravleva, A. L., Kryukova, T. L., Sergienko, E. A. (eds.). (2008) Sovladayushchee povedenie: Sovremennoe sostoyanie i perspektivy [Coping behavior: Current state and prospects]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., 474 p. (Integratsiya akademicheskoj i universitetskoj psikhologii [Integration of academic and university psychology]). (In Russian)

Published

2021-06-27

Issue

Section

Articles