Integral psychological phenomena in family interaction

Authors

  • Svetlana T. Posokhova Saint Petersburg State University https://orcid.org/0000-0001-5172-6774
  • Elena Ya. Didenko Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
  • Anastasia E. Kolpakova Saint Petersburg State University

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-1-57-67

Keywords:

child-parent relationships, integration, information, integrative approach, informational environment family, family, children, integrity

Abstract

This article describes the family informational environment and child-parent relationships in the context of the psychological values of the family informational environment. The family informational environment is regarded as a system of intrafamily relationships which encompasses the parents’ and the children’s attitudes toward the available sources of information, as well as their emotions that may emerge in association with information sources and media usage. The informational environment of the referent families was presented by various sources. The article reports on the results of an empirical study on the family informational environment’s value attributes and families’ adherence to certain sources of information. The results suggest that a family informational environment should be determined in the context of the parents’ and the children’s common acceptance of the Internet as their preferred source of information, their reliance on the Internet as an information source, and the general value of online news and professionally oriented information. It may be concluded that the informational environment supports a specific parents’ and children’s attitude toward information sources and value systems regarding the Internet. Also, the family informational environment is a multilateral and multifunctional phenomenon that secures personal preferences of each family member.

References

ЛИТЕРАТУРА

Бейкер, К., Варга, А. Я. (ред.). (2008) Теория семейных систем Мюррея Боуэна: Основные понятия, методы и клиническая практика. М.: Когито-центр, 321 с.

Берталанфи, Л. (1969) Общая теория систем — критический обзор исследования по общей теории систем. В кн.: В. Н. Садовский, Э. Г. Юдин (ред.). Исследования по общей теории систем. М.: Прогресс, с. 23–82.

Вацлавик, П., Бивин, Д., Джексон, Д. (2000) Прагматика человеческих коммуникаций. Изучение паттернов, патологий и парадоксов взаимодействия. М.: Апрель-Пресс; ЭКСМО-Пресс, 320 с.

Извеков, А. И. (2017) Новое время как проекция в будущее: к вопросу о смысле экзистенциального переворота. В кн.: С. Т. Посохова, А. И. Извеков (ред.). Перспектива человека: будущее как универсалия. СПб.: Aliter, с. 17–25.

Колин, К. К. (2006) Информационная культура в информационном обществе. Открытое образование, № 6, с. 50–57.

Марцинковская, Т. Д., Орестова, В. Р. (2017) Эстетическая парадигма в транзитивном мире. Артикульт, № 3 (27), с. 134–143. DOI: 10.28995/2227-6165-2017-3-134-143

Панферов, В. Н. (2015) Интегральный синтез психологии человека в науке, в образовании, в социальном взаимодействии. СПб.: РГПУ, 761 с.

Посохова, С. Т. (2017) Социокультурные факторы и проявления психологической уязвимости современной молодежи. Вопросы психического здоровья детей и подростков, т. 17, № S2, с. 195–196.

Посохова, С. Т., Диденко, Е. Я. (2017) Модели интеграции родительских и детских отношений в семьях молодых людей с разными сенсорными возможностями. В кн.: Е. Ю. Коржова (ред.). Интегративный подход к познанию психологии человека. СПб.: РГПУ, с. 248–267.

Посохова, С. Т., Колпакова, А. Е., Стряпухина, Ю. В. (2018) Содержание и структура информационной среды семьи. В кн.: А. В. Шаболтас, С. Д. Гуриева (ред.). Психология XXI века: психология как наука, искусство и призвание. Т. 1. СПб.: ВВМ, с. 435–442.

Посохова, С. Т., Колпакова, А. Е., Стряпухина, Ю. В. (2019) Информационная семейная культура как ресурс конструктивного социального взаимодействия подростков. В кн.: Психологическое здоровье и технологии здоровьесбережения в современной образовательной среде. СПб.: НИЦ АРТ, с. 346–362.

REFERENCES

Bejker, K., Varga, A. Ya. (eds.). (2008) Teoriya semejnykh sistem Myurreya Bouena: Osnovnye ponyatiya, metody i klinicheskaya praktika [Pragmatics of human communication. The study of patterns, pathologies and paradoxes of interaction]. Moscow: Kogito-tsentr Publ., 321 p. (In Russian)

Bertalanffy, L. von (1969) Obshchaya teoriya sistem — kriticheskij obzor issledovaniya po obshchej teorii sistem [General systems theory — a critical review of a study on general systems theory]. In: V. N. Sadovskij, E. G. Yudin (eds.). Issledovaniya po obshchej teorii sistem [Research on the general theory of systems]. Moscow: Progress Publ., pp. 23–82. (In Russian)

Izvekov, A. I. (2017) Novoe vremya kak proektsiya v budushchee: k voprosu o smysle ekzistentsial’nogo perevorota [New time as a projection into the future: To the question of the meaning of existential coup]. In: S. T. Posokhova, A. I. Izvekov (eds.). Perspektiva cheloveka: budushchee kak universaliya [Human perspective: The future is universal]. Saint Petersburg: Aliter Publ., pp. 17–25. (In Russian)

Kolin, K. K. (2006) Informatsionnaya kul’tura v informatsionnom obshchestve [Information culture in the information society]. Otkrytoe obrazovanie — Open Education, no. 6, pp. 50–57. (In Russian)

Martsinkovskaya, T. D., Orestova, V. R. (2017) Esteticheskaya paradigma v tranzitivnom mire [Aesthetic paradigm in a transitive world]. Artikul’t — Articult, no. 3 (27), pp. 134–143. DOI: 10.28995/2227-6165-2017-3-134-143 (In Russian)

Panferov, V. N. (2015) Integral’nyj sintez psikhologii cheloveka v nauke, v obrazovanii, v sotsial’nom vzaimodejstvii [Integral synthesis of human psychology in science, in education, in social interaction]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 761 p. (In Russian)

Posokhova, S. T. (2017) Sotsiokul’turnye faktory i proyavleniya psikhologicheskoj uyazvimosti sovremennoj molodezhi [Socio-cultural factors and manifestations of psychological vulnerability of modern youth]. Voprosy psikhicheskogo zdorov’ya detej i podrostkov — Mental Health of Children and Adolescent, vol. 17, no. S2, pp. 195–196. (In Russian)

Posokhova, S. T., Didenko, E. Ya. (2017) Modeli integratsii roditel’skikh i detskikh otnoshenij v sem’yakh molodykh lyudej s raznymi sensornymi vozmozhnostyami [Models of integration of parental and children’s relationships in families of young people with different sensory capabilities]. In: E. Yu. Korzhova (ed.). Integrativnyj podkhod k poznaniyu psikhologii cheloveka [Integrative approach to the knowledge of human psychology]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., pp. 248–267. (In Russian)

Posokhova, S. T., Kolpakova A. E., Stryapukhina Yu. V. (2018) Soderzhanie i struktura informatsionnoj sredy sem’i [The content and structure of the family information environment]. In: A. V. Shaboltas, S. D. Gurieva (eds.). Psikhologiya XXI veka: psikhologiya kak nauka, iskusstvo i prizvanie [Psychology XXI century: Psychology as a science, art and vocation]. Vol. 1. Saint Petersburg: VVM Publ., pp. 435–442. (In Russian)

Posokhova, S. T., Kolpakova, A. E., Stryapukhina, Yu. V. (2019) Informatsionnaya semejnaya kul’tura kak resurs konstruktivnogo sotsial’nogo vzaimodejstviya podrostkov [Information family culture as a resource for constructive social interaction among adolescents]. In: Psikhologicheskoe zdorov’e i tekhnologii zdorov’esberezheniya v sovremennoj obrazovatel’noj srede [Psychological health and health-saving technologies in the modern educational environment]. Saint Petersburg: NITs ART Publ., pp. 346–362. (In Russian)

Watzlawick, P., Beavin, D., Jackson, D. (2000) Pragmatika chelovecheskikh kommunikatsij. Izuchenie patternov, patologij i paradoksov vzaimodejstviya [Pragmatics of human communication. The study of patterns, pathologies and paradoxes of interaction]. Moscow: Aprel’-Press Publ.; EKSMO-Press Publ., 320 p. (In Russian)

Published

2020-05-13

Issue

Section

Articles