The prospects for using art technologies in preschool education in Uzbekistan
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2025-7-2-275-285Keywords:
preschool education in Uzbekistan, international cooperation, art technologies, art pedagogy, spiritual and moral educationAbstract
Introduction. This article substantiates the integration of art technologies into the preschool education system of Uzbekistan and outlines the prospects for their use.
Materials and Methods. This article presents a thematic study of current trends in the reform of preschool education in Uzbekistan and the use of art technologies within the framework of the Ilk Kadam (‘First Step’) State Curriculum. The empirical part of the research involved semi-structured focus group interviews with parents as key participants in the preschool education process. Following the interviews, a set of methods aimed at enhancing parental competence was implemented, including informational sessions and project-based activities employing art technology approaches.
Results. The article demonstrates the potential of using art technologies in working with preschool children at the Art Center, in accordance with Uzbekistan’s preschool education curriculum, to foster their spiritual and aesthetic development. A comparative analysis was conducted of art technologies and art therapy as two distinct approaches that both engage with art, but pursue different goals and rely on different methods. The study revealed a generally positive parental attitude toward the use of art therapy in working with children. The findings also highlight the need to enhance parental competence in applying art technologies for the spiritual and aesthetic education of children.
Conclusions. Uzbekistan is currently undertaking reforms of its preschool education system with support from international partners, including Russia. These efforts aim to create a unified educational space that reflects national and cultural specificities while improving the overall quality of preschool education. Artistic creativity is recognised as a valuable resource for the sustainable development of human potential in Uzbekistan. Harnessing this resource through the use of art technologies in preschool education — with active parental involvement — can make a meaningful contribution to enhancing educational quality.
References
ЛИТЕРАТУРА
Гогоберидзе, А. Г., Езопова, С. А., Вербовская, В. С. (2023) Специфика профессиональных компетенций методистов-воспитателей детских садов Республики Узбекистан (по результатам международного Российско-Узбекского проекта «МАЛЫШ (МИТТЕВОЙ)"). Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 210, с. 124–137. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-210-124-137
Грошева, И. В., Евстафьева, Л. Г., Махмудова, Д. Т. и др. (2018) Государственная учебная программа «Илк кадам» для дошкольных образовательных учреждений Республики Узбекистан. Ташкент: Министерство дошкольного образования Республики Узбекистан; Представительство Детского фонда ООН (ЮНИСЕФ) в Узбекистане, 72 с.
Гулбоев, А. Т. (2023) Развитие теории и практики применения артпедагогики и арттерапии в Узбекистане. Экономика и социум, № 4 (107)-1, с. 523–526.
Закон Республики Узбекистан от 16 декабря 2019 г. № ЗРУ-595 «О дошкольном образовании и воспитании». (2019) [Электронный ресурс]. URL: https://lex.uz/ru/docs/4646931?ONDATE2=12.10.2021&action=compare (дата обращения 12.10.2024).
Какабаева, Д. С., Куссиева, Э. О. (2022) Арт-технология или арт-терапия, что способствует формированию профессиональной позиции педагога-психолога. В кн.: Педагогическое образование в XXI веке: приоритеты и поиски. Сборник материалов Международной научно-практической конференции, посвященной памяти профессора А. А. Молдажановой. Астана: Евразийский национальный университет им. Л. Н. Гумилева, с. 377–384. EDN: WJIWJA
Маркман, Е. В. (2020) Использование метода арт-терапии в коррекции эмоциональных нарушений дошкольников. Психология человека в образовании, т. 2, № 3, с. 277–287. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-3-277-287
Министр Хилола Умарова представила Президенту план на 2025 год. (2024) Xalqtaliminfo. [Электронный ресурс]. URL: https://xalqtaliminfo.uz/ru/post/1017 (дата обращения 12.10.2024).
Мирзаева, Д. (2022) Развитие творчества детей в дошкольном образовании средствами артпедагогики. Общество и инновации, т. 3, № 1/S, с. 141–148. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss1/S-pp141-148
Нигматова, М. М., Мирзаева, Д. Ш. (2021) Развитие творчества детей дошкольного возраста с помощью art педагогики. Вестник науки и образования, № 14-3 (117), с. 31–34. EDN: JOZWZN
Нигматова, М. М., Мирзаева, Д. Ш. (2022) Арт-терапия как средство адаптации детей раннего возраста к ДОО. Oriental Renaissance: Innovative, Educational, Natural and Social Sciences, т. 2, № 1, с. 1209–1215.
Постановление Президента Республики Узбекистан от 08 мая.2019 г. № ПП-4312 «Об утверждении Концепции развития системы дошкольного образования Республики Узбекистан до 2030 года». (2019) [Электронный ресурс]. URL: https://lex.uz/pdfs/4327240 (дата обращения 12.10.2024).
Тарасов, С. В., Гогоберидзе, А. Г., Новицкая, В. А. (2023) Опыт распространения лучших практик российского дошкольного образования в рамках международного сотрудничества (результаты международного Российско-узбекского проекта «МАЛЫШ (МИТТЕВОЙ)»). Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 209, с. 9–21. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-209-9-21
Турсунова, М. У. (2018) Вопросы совершенствования системы дошкольного образования в республике Узбекистан на основе международных стандартов. Человек и общество в системе современных научных парадигм, № 1 (4), с. 35–40. EDN: VBLDCO
Чаброва, Т. Л. (2022) Педагогические условия формирования духовно-эстетических качеств у детей старшего дошкольного возраста в семье. Воспитание и обучение детей младшего возраста, № 10, с. 84–90. EDN: BJOFOU
Чаброва, Т. Л., Ядгарова, А. Б. (2020) Роль воспитателя в художественно-эстетическом развитии детей старшего дошкольного возраста по программе «Мир волшебников». В кн.: Сборник материалов Ежегодной международной научно-практической конференции «Воспитание и обучение детей младшего возраста». Вып. 10. М.: Мозаика-Синтез, с. 540–541.
Шин, А. В. (2020) Развитие альтернативных моделей дошкольного образования Республики Узбекистан как важнейшее условие в обеспечение равных возможностей детей по подготовке к школе. В кн.: Сборник материалов Ежегодной международной научно-практической конференции «Воспитание и обучение детей младшего возраста». Вып. 10. М.: Мозаика-Синтез, с. 572–573.
Шин, А. В., Грошева, И. В. (2020) Моделирование предметно-пространственной развивающей среды в дошкольной образовательной организации в контексте Государственной учебной программы Республики Узбекистан. Современное дошкольное образование, № 2 (98), с. 60–69. EDN: IVYKXK
Ядгарова, А. Б. (2024) Использование методов изотерапии в работе с детьми старшего дошкольного возраста с ОВЗ. Bola va Zamon. Научно-популярный журнал детской и возрастной консультации, № 4, с. 33–35.
REFERENCES
Chabrova, T. L. (2022) Pedagogicheskie usloviya formirovaniya dukhovno-esteticheskikh kachestv u detei starshego doshkol’nogo vozrasta v sem’e [Pedagogical conditions for the formation of spiritual and aesthetic qualities in senior preschool children in the family]. Vospitanie i obuchenie detej mladshego vozrasta, no. 10, pp. 84–90. (In Russian)
Chabrova, T. L., Yadgarova, A. B. (2020) Rol’ vospitatelya v khudozhestvenno-esteticheskom razvitii detej starshego doshkol’nogo vozrasta po programme “Mir volshebnikov” [The role of the educator in the artistic and aesthetic development of senior preschool children according to the program “World of Wizards”]. In: Sbornik materialov Ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii “Vospitanie i obuchenie detej mladshego vozrasta”. Vyp. 10 [Collection of materials of the Annual International scientific and practical conference “Upbringing and education of young children”. Iss. 10]. Moscow: Mozaika-Sintez Publ., pp. 540–541. (In Russian)
Gogoberidze, A. G., Ezopova, S. A., Verbovskaya, V. S. (2023) Spetsifika professional’nykh kompetentsij metodistov-vospitatelej detskikh sadov Respubliki Uzbekistan (po rezul’tatam mezhdunarodnogo Rossijsko-Uzbekskogo proekta “MALYSh (MITTEVOI)”) [Professional competencies of preschool teachers and metodologists of the Republic of Uzbekistan: Evidence from the international Russian-Uzbek project “The Kid (MITTEVOY)”]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 210, pp. 124–137. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-210-124-137 (In Russian)
Grosheva, I. V., Evstafeva, L. G., Makhmudova, D. T. et al. (2018) Gosudarstvennaya uchebnaya programma “Ilk kadam” dlya doshkol’nykh obrazovatel’nykh uchrezhdenij Respubliki Uzbekistan [State educational program “Ilk Kadam” for preschool educational institutions of the Republic of Uzbekistan]. Tashkent: Ministry of preschool and school education of the Republic of Uzbekistan Publ; UNICEF Uzbekistan Publ., 72 p. (In Russian)
Gulboev, A. T. (2023) Razvitie teorii i praktiki primeneniya artpedagogiki i artterapii v Uzbekistane [Development of the theory and practice of art pedagogy and art therapy in Uzbekistan]. Ekonomika i sotsium — Economy and Society, no. 4 (107)-1, pp. 523–526 (In Russian)
Kakabaeva, D. S., Kussieva, E. O. (2022) Art-tekhnologiya ili art-terapiya, chto sposobstvuet formirovaniyu professional’noj pozitsii pedagoga-psikhologa [Art technology or art therapy, which contributes to the formation of the professional positions of a teacher-psychologist]. In: Pedagogicheskoe obrazovanie v XXI veke: prioritety i poiski. Sbornik materialov Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii, posvyashchennoj pamyati professora A. A. Moldazhanovoj [Teacher education in the 21st century: Priorities and searches. Collection of materials of the International scientific and Practical Conference dedicated to the memory of Professor A. A. Moldazhanova]. Astana: L. N. Gumilyov Eurasian National University Publ., pp. 377–384. (In Russian)
Markman, E. V. (2020) Ispol’zovanie metoda art-terapii v korrektsii emotsional’nykh narushenij doshkol’nikov [Art therapy in the correction of emotional disturbances in preschool children]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 2, no. 3, pp. 277–287. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-3-277-287 (In Russian)
Ministr Khilola Umarova predstavila Prezidentu plan na 2025 god [Minister Hilola Umarova presented the plan for 2025 to the President]. (2024) Xalqtaliminfo. [Online]. Available at: https://xalqtaliminfo.uz/ru/post/1017 (accessed 12.10.2024). (In Russian)
Mirzaeva, D. (2022) Razvitie tvorchestva detei v doshkol’nom obrazovanii sredstvami artpedagogiki [Development of children’s creativity in preschool education by means of art pedagogy]. Obshchestvo i innovatsii — Society and Innovations, vol. 3, no. 1/S, pp. 141–148. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss1/S-pp141-148 (In Russian)
Nigmatova, M. M., Mirzaeva, D. Sh. (2021) Razvitie tvorchestva detej doshkol’nogo vozrasta s pomoshch’yu art pedagogiki [Development of creativity in preschool children with the help of art pedagogy]. Vestnik nauki i obrazovaniya — Bulletin of Science and Education, no. 14-3 (117), pp. 31–34. EDN: JOZWZN (In Russian)
Nigmatova, M. M., Mirzaeva, D. Sh. (2022) Art-terapiya kak sredstvo adaptatsii detej rannego vozrasta k DOO [Art therapy as a means of adaptation of young children to preschool educational institutions]. Oriental Renaissance: Innovative, Educational, Natural and Social Sciences, vol. 2, no. 1, pp. 1209–1215. (In Russian)
Postanovlenie Prezidenta Respubliki Uzbekistan ot 08 maya 2019 g. № PP-4312 “Ob utverzhdenii Koncepcii razvitiya sistemy doshkol’nogo obrazovaniya Respubliki Uzbekistan do 2030 goda” [Resolution of the President of the Republic of Uzbekistan dated May 8, 2019 No. PP-4312 “On approval of the Concept for the development of the preschool education system of the Republic of Uzbekistan until 2030”]. (2019) [Online]. Available at: https://lex.uz/pdfs/4327240 (accessed 12.10.2024). (In Russian)
Shin, A. V. (2020) Razvitie al’ternativnykh modelej doshkol’nogo obrazovaniya Respubliki Uzbekistan kak vazhnejshee uslovie v obespechenie ravnykh vozmozhnostej detej po podgotovke k shkole [Development of alternative models of preschool education in the Republic of Uzbekistan as an important tool in ensuring equal opportunities for children in preparation for school]. In: Sbornik materialov Ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii “Vospitanie i obuchenie detej mladshego vozrasta”. Vyp. 10 [Collection of materials of the Annual International scientific and practical conference “Upbringing and education of young children”. Iss. 10]. Moscow: Mozaika-Sintez Publ., pp. 572–573. (In Russian)
Shin, A. V., Grosheva, I. V. (2020) Modelirovanie predmetno-prostranstvennoi razvivayushchei sredy v doshkol’noi obrazovatel’noi organizatsii v kontekste Gosudarstvennoi uchebnoi programmy Respubliki Uzbekistan [Modeling development of the environment in early childhood educational organization in the context of the public curriculum of the Republic of Uzbekistan]. Sovremennoe doshkol’noe obrazovanie — Preschool Education Today, no. 2 (98), pp. 60–69. (In Russian)
Tarasov, S. V., Gogoberidze, A. G., Novitskaya, V. A. (2023) Opyt rasprostraneniya luchshikh praktik rossijskogo doshkol’nogo obrazovaniya v ramkakh mezhdunarodnogo sotrudnichestva (rezul’taty mezhdunarodnogo Rossijsko-uzbekskogo proekta “MALYSh (MITTEVOI)”) [Spread of the best practices of Russian preschool education in the framework of international cooperation: Results of the international Russian-Uzbek project “The Kid (MITTEVOY)”]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 209, pp. 9–21. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-209-9-21 (In Russian)
Tursunova, M. U. (2018) Voprosy sovershenstvovaniya sistemy doshkol’nogo obrazovaniya v respublike Uzbekistan na osnove mezhdunarodnykh standartov [Issues of improving the preschool education system in the Republic of Uzbekistan based on international standards]. Chelovek i obshchestvo v sisteme sovremennykh nauchnykh paradigm, no. 1 (4), pp. 35–40. (In Russian)
Yadgarova, A. B. (2024) Ispol’zovanie metodov izoterapii v rabote s det’mi starshego doshkol’nogo vozrasta s OVZ [Using art therapy methods in working with preschool children with disabilities]. Bola va Zamon. Nauchno-populyarnyj zhurnal detskoj i vozrastnoj konsul’tatsii, no. 4, pp. 33–35. (In Russian)
Zakon Respubliki Uzbekistan ot 16 dekabrya 2019 g. № ZRU-595 “O doshkol’nom obrazovanii i vospitanii” [The Law of the Republic of Uzbekistan dated December 16, 2019 No. ZRU-595 “On preschool education and upbringing”]. (2019) [Online]. Available at: https://lex.uz/ru/docs/4646931?ONDATE2=12.10.2021&action=compare (accessed 12.10.2024). (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiana L. Chabrova, Alexandra B. Yadgarova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.