The relationship of maternal parenting practices with emotional state and suicide risk in adolescents with deviant behavior
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2025-7-2-214-226Keywords:
adolescents, deviant behavior, educational practice, family, suicide risk, emotional stateAbstract
Introduction. The relevance of this study is determined by the increasing risk of suicide in adolescence and the transformation of the family institution, marked by declining cohesion and rising aggressiveness in child– parent relationships. The study aims to explore how maternal parenting practices are associated with suicidal risk indicators in adolescents with deviant behaviour, while also considering their emotional state
Materials and Methods. This article presents an analysis of empirical data collected in 2024 from a sample of 80 adolescents with deviant behavior (petty theft, insolence towards adults, truancy from school, increased conflict, occasional use of psychoactive substances, etc.). The following instruments were used: the Teenagers about Parents Questionnaire (adapted by L. Wasserman, I. Gorkovaya, E. Romitsyna), the Suicidal Risk Questionnaire by A. Shmelev (modified by T. Razuvaeva), and the DASS-21 questionnaire (adapted by A. Zolotareva). The sample was divided into groups exhibiting low, medium and high level of suicidal risk.
Results. In adolescents with deviant behaviour, a low suicidal risk was observed in 21 %, a medium risk in 45 %, and a high risk in 34 % of respondents. It was found that 75 % of adolescents came from dysfunctional families, including 50 % from families that appeared outwardly positive. The vast majority (78 %) reported broken relationships with their fathers, including no interaction despite cohabitation. In adolescents with low suicidal risk, the strongest indicators of suicidal risk were mainly associated with maternal parenting practices, with ‘inconsistency’ being the most significant. In the medium-risk group, no correlations were established between maternal parenting practices and suicidal risk indicators; in this group, suicidal risk was associated with anxiety, depression, and stress. In adolescents with high suicidal risk, indicators of suicidal risk were equally associated with the materteral parenting practices ‘hostility’, ‘positivity’ and ‘inconsistency’, and the adolescents’ emotional state.
Conclusions. The results can be used in individual psychological support of adolescents with deviant behaviour exhibiting varying levels of suicide risk.
References
ЛИТЕРАТУРА
Алимов, А. О., Алимова, Н. И. (2023) Современное состояние исследований риска суицидального поведения личности. Международный научно-исследовательский журнал, № 1 (127). [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.23670/IRJ.2023.127.133 (дата обращения 20.01.2025).
Бабарахимова, С. Б., Абдуллаева, В. К. (2020) Идентификация суицидального риска у подростков с учетом типов семейных отношений. Вопросы психического здоровья детей и подростков, т. 20, № 1, с. 59–64. EDN: VGAVSN
Вассерман, Л. И., Горьковая, И. А., Ромицына, Е. Е. (2004) Родители глазами подростка: психологическая диагностика в медико-педагогической практике. СПб.: Речь, 256 с.
Васягина, Н. Н., Тактуева, Ю. Г. (2023) Особенности внутрисемейных взаимоотношений у подростков с саморазрушающим поведением. Педагогическое образование в России, № 6, с. 249–255. EDN: WQCEIA
Гасанова, Г. (2022) Учет влияния стиля семейного воспитания на развитие агрессивного поведения у подростков в контексте психокоррекционной и психопрофилактической работы психолога. Психология человека в образовании, т. 4, № 1, с. 112–120. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-1-112-120
Горьковая, И. А. (2005) Личность подростка-правонарушителя. СПб.: Изд-во СПбГУ, 234 с.
Горьковая, И. А., Оксенчук, А. О. (2023) Сравнительный анализ воспитательной практики родителей подростков мужского и женского пола с устойчивым противоправным поведением в 2004 и 2020 гг. Психология человека в образовании, т. 5, № 3, с. 376–386. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-3-376-386
Дяченко, А. А., Разуваева, Т. Н. (2022) Особенности образа мира студентов, склонных к суицидальному поведению. Педагогика и психология образования, т. 8, № 3, с. 146–157. https://www.doi.org/10.18413/2313-8971-2022-8-3-0-13
Золотарева, А. А. (2020) Систематический обзор психометрических свойств Шкалы депрессии, тревоги и стресса (DASS-21). Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева, № 2, с. 26–37. https://www.doi.org/10.31363/2313-7053-2020-2-26-37
Игнатова, Е. С. (2018) Родительская депривация как фактор суицидального риска у подростков. Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования, т. 7, № 2А, с. 72–82. EDN: UWOAJE
Ирикина, А. А. (2023) Роль семьи в формировании девиантного поведения у подростков. Наукосфера, № 2 (1), с. 139–144. EDN: RSRDIH
Клепикова, Н. М., Нестерова, С. Б. (2020) Дисфункциональная семья как фактор формирования девиаций у подростков. СМАЛЬТА, № 4, с. 66–80. EDN: CZTAXO
Кухтова, Н. В., Сотникова, Е. И., Белановская, М. Л. (2023) Измерение стилей семейного воспитания детей и механизмов социального научения. Психология человека в образовании, т. 5, № 2, с. 283–304. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-2-283-304
Лучинкина, А. И., Руденко, Е. С. (2022) Особенности коммуникативного поведения личности подростков с разными уровнями суицидальных рисков при смене реальности. Российский психологический журнал, т. 19, № 2, с. 118–128. https://doi.org/10.21702/rpj.2022.2.9
Михайлова, И. В. (2023) Роль семейных отношений в проявлении тревожности и суицидального риска у подростков. В кн.: Проблемы психологического благополучия. Материалы Международной научно- практической онлайн-конференции. Екатеринбург; Фергана: Изд-во Уральского государственного педагогического университета; Изд-во Ферганского государственного университета, с. 112–116. EDN: SPWYRJ
Мишина, С. С. (2024) Подростковый суицид: анализ механизмов и психологическая превенция. СПб.: Скифия-принт, 168 с.
Нагуманова, Э. Р. (2020) Различия психологического профиля подростков с высоким и низким уровнем суицидального риска. В кн.: Л. Г. Дмитриева (ред.). Психология диалога и мир человека. Т. 4. Уфа; М.: Башкирский государственный университет, с. 202–206.
Осипова, А. А., Дышлюк, И. С. (2023) Исследование взаимосвязи девиантного поведения подростков со стилем родительского отношения. Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования, т. 12, № 9A, с. 108–118. EDN: WAXAKF
Павлова, А. А. (2023) Особенности семейного взаимодействия у подростков со склонностью к суицидальному поведению. В кн.: Молодежная наука и современность. Материалы 88 Международной научной конференции студентов и молодых ученых: в 4 т. Т. 2. Курск: Изд-во Курского государственного медицинского университета, с. 120–122. EDN: SVHLYS
Петров, Д. С., Самойлов, Т. В., Варнавская, Е. И. (2023) Реализация концепции ответственного родительства в семьях с подростками суицидального риска. В кн.: Российское общество сегодня: ценности, институты, процессы. XVII Ковалевские чтения. Материалы Всероссийской научной конференции. СПб.: Изд-во Сциентиа, с. 1956–1958. EDN: HLTZLF
Разуваева, Т. Н. (1993) Диагностика личности. Шадринск: Исеть, 280 с.
Светогор, Д. Д., Шатюк, Т. Г. (2022) Суицидальные риски у подростков из семей с разным стилем детско- родительских отношений. В кн.: М. А. Крылова (ред.). Молодежь и государство: научно-методологические, социально-педагогические и психологические аспекты развития современного образования, международный и российский опыт. Сборник трудов XII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Тверь: Изд-во Тверского государственного университета, с. 92–98.
Углова, А. Б., Богдановская, И. М., Королева, Н. Н., Микляева, А. В. (2020) Представления о жизненной перспективе учащихся старших классов с различным уровнем личностной зрелости. Science for Education Today, т. 10, № 6, с. 55–73. http://dx.doi.org/10.15293/2658-6762.2006.04
Эйдемиллер, Э. Г., Добряков, И. В., Никольская, И. Н. (2003) Семейный диагноз и семейная психотерапия. СПб.: Речь, 338 с.
Юсупов, П. Р. (2023) Антивитальная направленность поведения подростков в социально опасном положении в контексте безнадежности. Межкультурная коммуникация в образовании и медицине, № 2, с. 72–84. EDN: ILVIWX
REFERENCES
Alimov, A. O., Alimova, N. I. (2023) Sovremennoe sostoyanie issledovanij riska suitsidal’nogo povedeniya lichnosti [The current state of research on the risk of suicidal personality behavior]. Mezhdunarodnyj nauchno-issledovatel’skij zhurnal — International Research Journal, no. 1 (127). [Online]. Available at: https://www.doi.org/10.23670/IRJ.2023.127.133 (accessed 20.01.2025). (In Russian)
Babarakhimova, S. B., Abdullaeva, V. K. (2020) Identifikatsiya suitsidal’nogo riska u podrostkov s uchetom tipov semejnykh otnoshenij [The identify suicidal risk in adolescents, taking into account types of family relationship]. Voprosy psikhicheskogo zdorov’ya detej i podrostkov — Mental Health of Children and Adolescent, vol. 20, no. 1, pp. 59–64. (In Russian)
Dyachenko, A. A., Razuvaeva, T. N. (2022) Osobennosti obraza mira studentov, sklonnykh k suitsidal’nomu povedeniyu [Features of the image of the world of students prone to suicidal behavior]. Pedagogika i psikhologiya obrazovaniya — Pedagogy and Psychology of Education, vol. 8, no. 3, pp. 146–157. https://www.doi.org/10.18413/2313-8971-2022-8-3-0-13 (In Russian)
Ejdemiller, E. G., Dobryakov, I. V., Nikol’skaya, I. N. (2003) Semejnyj diagnoz i semejnaya psikhoterapiya [Family diagnosis and family psychotherapy]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 338 p. (In Russian)
Gasanova, G. (2022) Uchet vliyaniya stilya semejnogo vospitaniya na razvitie agressivnogo povedeniya u podrostkov v kontekste psikhokorrektsionnoj i psikhoprofilakticheskoj raboty psikhologa [Consideration of the influence of family parenting style on the development of aggressive behavior in adolescents in the context of psychocorrective and psychoprophylactic work of a psychologist]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 4, no. 1, pp. 112–120. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-1-112-120 (In Russian)
Gorkovaya, I. A. (2005) Lichnost’ podrostka-pravonarushitelya [The personality of a juvenile offender]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publ., 234 p. (In Russian)
Gorkovaya, I. A., Oksenchuk, A. O. (2023) Sravnitel’nyj analiz vospitatel’noj praktiki roditelej podrostkov muzhskogo i zhenskogo pola s ustojchivym protivopravnym povedeniem v 2004 i 2020 gg. [Comparative analysis of the educational practices of parents of male and female adolescents with persistent illegal behavior in 2004 and 2020]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 5, no. 3, pp. 376–386. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-3-376-386 (In Russian)
Ignatova, E. S. (2018) Roditel’skaya deprivatsiya kak faktor suitsidal’nogo riska u podrostkov [Parental deprivation as a factor of suicide risk in adolescents]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya — Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches, vol. 7, no. 2 A, pp. 72–82. (In Russian)
Irikina, A. A. (2023) Rol’ sem’i v formirovanii deviantnogo povedeniya u podrostkov [The role of family in the formation of deviant behavior in adolescents]. Naukosfera, no. 2 (1), pp. 139–144. (In Russian)
Klepikova, N. M., Nesterova, S. B. (2020) Disfunktsional’naya sem’ya kak faktor formirovaniya deviatsij u podrostkov [Dysfunctional family as a factor in the formation of deviations in adolescents]. SMALTA, no. 4, pp. 66–80. (In Russian)
Kukhtova, N. V., Sotnikova, E. I., Belanovskaya, M. L. (2023) Izmerenie stilej semejnogo vospitaniya detej i mekhanizmov sotsial’nogo naucheniya [Measuring family parenting styles and social learning mechanisms]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 5, no. 2, pp. 283–304. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-2-283-304 (In Russian)
Luchinkina, A. I., Rudenko, E. S. (2022) Osobennosti kommunikativnogo povedeniya lichnosti podrostkov s raznymi urovnyami suitsidal’nykh riskov pri smene real’nosti [The peculiarities of the communicative behavior of adolescents with different levels of suicidal risks in changing reality]. Rossijskij psikhologicheskij zhurnal — Russian Psychological Journal, vol. 19, no. 2, pp. 118–128. https://doi.org/10.21702/rpj.2022.2.9 (In Russian)
Mikhajlova, I. V. (2023) Rol’ semejnykh otnoshenij v proyavlenii trevozhnosti i suitsidal’nogo riska u podrostkov [The role of family relationships in the manifestation of anxiety and suicide risk in adolescents]. In: Problemy psikhologicheskogo blagopoluchiya. Materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj onlajn-konferentsii [Problems of psychological well-being. Proceedings of the International Scientific and Practical Online Conference]. Ekaterinburg; Fergana: Ural State Pedagogical University Publ.; Fergana State University Publ., pp. 112–116. (In Russian)
Mishina, S. S. (2024) Podrostkovyj suitsid: analiz mekhanizmov i psikhologicheskaya preventsiya [Adolescent suicide: Analysis of mechanisms and psychological prevention]. Saint Petersburg: Skifiya-print Publ., 168 p. (In Russian)
Nagumanova, E. R. (2020) Razlichiya psikhologicheskogo profilya podrostkov s vysokim i nizkim urovnem suitsidal’nogo riska [Differences in the psychological profile of adolescents with high and low suicide risk]. In: L. G. Dmitrieva (ed.). Psikhologiya dialoga i mir cheloveka. T. 4 [Psychology of dialogue and the human world. Vol. 4]. Ufa; Moscow: Ufa University of Science and Technology Publ., pp. 202–206. (In Russian)
Osipova, A. A., Dyshlyuk, I. S. (2023) Issledovanie vzaimosvyazi deviantnogo povedeniya podrostkov so stilem roditel’skogo otnosheniya [Study of the relationship between deviant behavior of adolescents and parental attitude style]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya — Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches, vol. 12, no. 9A, pp. 108–118. https://www.doi.org/10.34670/AR.2023.53.10.015 (In Russian)
Pavlova, A. A. (2023) Osobennosti semejnogo vzaimodejstviya u podrostkov so sklonnost’yu k suitsidal’nomu povedeniyu [Features of family interaction in adolescents with a tendency to suicidal behavior]. In: Molodezhnaya nauka i sovremennost’. Materialy 88 Mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii studentov i molodykh uchenykh: v 4 t. T. 2 [Youth science and modernity. Proceedings of the 88th International Scientific Conference of Students and Young Scientists: In 4 vols. Vol. 2]. Kursk: Kursk State Medical University Publ., pp. 120–122. (In Russian)
Petrov, D. S., Samojlov, T. V., Varnavskaya, E. I. (2023) Realizatsiya kontseptsii otvetstvennogo roditel’stva v sem’yakh s podrostkami suitsidal’nogo riska [Implementation of the concept of responsible parenting in families with suicidal adolescents]. In: Rossijskoe obshchestvo segodnya: tsennosti, instituty, protsessy. XVII Kovalevskie chteniya. Materialy Vserossijskoj nauchnoj konferentsii [Russian society today: values, institutions, processes. XVII Kovalevsky readings. Proceedings of the All-Russian Scientific Conference]. Saint Petersburg: Stsientia Publ., pp. 1956–1958. (In Russian)
Razuvaeva, T. N. (1993) Diagnostika lichnosti [Personality diagnosis]. Shadrinsk: Iset’ Publ., 280 p. (In Russian)
Svetogor, D. D., Shatyuk, T. G. (2022) Suitsidal’nye riski u podrostkov iz semej s raznym stilem detsko-roditel’skikh otnoshenij [Suicidal risks in adolescents from families with different styles of child-parent relationships]. In: M. A. Krylova (ed.). Molodezh’ i gosudarstvo: nauchno-metodologicheskie, sotsial’no-pedagogicheskie i psikhologicheskie aspekty razvitiya sovremennogo obrazovaniya, mezhdunarodnyj i rossijskij opyt. Sbornik trudov XII Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem [Youth and the state: scientific, methodological, socio-pedagogical and psychological aspects of the development of modern education, international and Russian experience. Proceedings of the XII All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation]. Tver: Tver State University Publ., pp. 92–98. (In Russian)
Uglova, A. B., Bogdanovskaya, I. M., Koroleva, N. N., Miklyaeva, A. V. (2020) Predstavleniya o zhiznennoj perspektive uchashchikhsya starshikh klassov s razlichnym urovnem lichnostnoj zrelosti [Ideas about the life perspective of high school students with different levels of personal maturity]. Science for Education Today, vol. 10, no. 6, pp. 55–73. http://dx.doi.org/10.15293/2658-6762.2006.04 (In Russian)
Vasserman, L. I., Gorkovaya, I. A., Romitsyna, E. E. (2004) Roditeli glazami podrostka: psikhologicheskpaya diagnostika v mediko-pedagogicheskoj praktike [Parents through the eyes of a teenager: Psychological diagnostics in medical and pedagogical practice]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 256 p. (In Russian)
Vasyagina, N. N., Taktueva, Yu. G. (2023) Osobennosti vnutrisemejnykh vzaimootnoshenij u podrostkov s samorazrushayushchim povedeniem [Features of intra-family relationships in adolescents with self-destructive behavior]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii — Pedagogical Education in Russia, no. 6. pp. 249–255. (In Russian)
Yusupov, P. R. (2023) Antivital’naya napravlennost’ povedeniya podrostkov v sotsial’no opasnom polozhenii v kontekste beznadezhnosti [The anti-social orientation of adolescents’ behavior in a socially dangerous situation in the context of hopelessness]. Mezhkul’turnaya kommunikatsiya v obrazovanii i meditsine, no. 2, pp. 72–84. (In Russian)
Zolotareva, A. A. (2020) Sistematicheskij obzor psikhometricheskikh svojstv Shkaly depressii, trevogi i stressa (DASS-21) [Systematic review of the psychometric properties of the Depression Anxiety and Stress Scale-21 (DASS-21)]. Obozrenie psikhiatrii i meditsinskoj psikhologii im. V. M. Bekhtereva — V. M. Bekhterev Review of Psychiatry and Medical Psychology, no. 2, pp. 26–37. https://www.doi.org/10.31363/2313-7053-2020-2-26-37 (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irina A. Gorkovaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.