Methodological and theoretical foundations of psycho-pedagogical support for the professional and personal development of teachers through the system of additional professional education in Russia
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2025-7-1-88-97Keywords:
readiness for professional activity, psychological and pedagogical support, resources for professional and personal development, components of psychological and pedagogical support for professional and personal development, teachersAbstract
Introduction. The professional and personal development of an individual at all stages of his professional training and professional activity has always been practically significant. Such development is becoming even more relevant in today’s conditions. Russian scholars have never directly addressed the problems of psycho-pedagogical support for professional activities of teachers through the system of additional professional education.
Materials and Methods. The article considers methodological and theoretical provisions that underpin the design of a model of psycho-pedagogical support for the professional and personal development of teachers — including provisions underlying the idea of such a model, its goals, its structural components, and selection of methods and forms of its development based on a systematic approach.
Results. The article discusses the results of empirical researches on methodological and theoretical provisions that underpin the development and testing of a system of psycho-pedagogical support for the professional and personal development of teachers through the system of additional professional education. The following main components of the system are proposed: a) measuring, evaluating the current state of professional and personal readiness of teachers to carry out their job duties; b) using the motivational potential of sessions when teachers take professional development courses; c) creating conditions for professional and personal development of teachers; d) individual psycho-pedagogical interaction with teachers to increase their motivation for professional and personal development; e) encouraging self-improvement in teachers’ work; f) maintaining teachers’ personal resources that allow them to adequately respond to a changing professional environment; g) analyzing and evaluating the effectiveness of the implementation of these components.
Conclusions. Show that the problem in question is understudied. In this article, we substantiated the development and testing of a system of psycho-pedagogical support for the professional and personal development of teachers through the system of additional professional education.
References
ЛИТЕРАТУРА
Анзорова, А. У. (2023) Комплексное сопровождение непрерывного профессионального развития руководителей общеобразовательных организаций в дополнительном профессиональном образовании. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. Грозный, Чеченский государственный университет имени А. А. Кадырова, 28 с.
Балганова, Е. В. (2018) Понятие педагогическое обеспечение образовательного процесса. Меридиан, № 3 (14), с. 26–28. EDN: YXOOLL
Бероева, Е. А. (2020) Развитие профессиональной компетентности преподавателя в дополнительном профессиональном образовании. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата психологических наук. Оренбург, Оренбургский государственный педагогический университет, 24 с.
Брылева, У. В. (2014) Психологическая поддержка профессионально-личностного развития педагога в условиях инновационного образования. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата психологических наук. Самара, Поволжская государственная социально-гуманитарная академия, 22 с.
Глазова, Я. А. (2015) К вопросу понимания сущности категории «Педагогическое обеспечение формирования личности». Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика, т. 21, № 2, с. 194–196. EDN: UHHDLV
Ежак, Е. В. (2017) Психологическое обеспечение профессионального развития педагога в условиях рисков современного образования. Диссертация на соискание степени доктора психологических наук. Ростов- на-Дону, Южный федеральный университет, 315 с.
Кирилова, С. А. (2020) Диагностика и формирование готовности обучающихся к профессиональной деятельности. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования имени К. Д. Ушинского, 90 с.
Кузьмина, Н. В., Григорьева, Е. А., Якунин, В. А. и др. (ред.). (2002) Методы системного педагогического исследования. М.: Народное образование, 208 с.
Мелетичев, В. В. (2019) Мотивационное обеспечение профессионального развития педагога как система. Непрерывное образование в Санкт-Петербурге, № 1 (9), с. 53–60. EDN: POOARF
Мелетичев, В. В., Шингаев, С. М. (2014) Мотивация профессиональной деятельности и профессиональное выгорание педагогов: теория, диагностика, взаимосвязь, профилактика. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования имени К. Д. Ушинского, 100 с.
Мещеряков, Б. Г., Зинченко, В. П. (ред.). (2009) Большой психологический словарь. 4-е изд. М.; СПб.: АСТ; Прайм-Еврознак, 811 с.
Митина, Л. М. (1994) Учитель как личность и профессионал: психологические проблемы. М.: Дело, 215 с.
Митина, Л. М. (2015) Психологические закономерности целостной профессиональной эволюции человека. Российский научный журнал, № 2 (45), с. 144–160. EDN: TYQURX
Никитовская, Г. В. (2019) Формирование управленческой компетентности будущего педагога в дополнительном профессиональном образовании. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. М., Московский педагогический государственный университет, 24 с.
Тимонин, А. И. (2008) Социально-педагогическое обеспечение профессионального становления студентов гуманитарных факультетов университета. Диссертация на соискание степени доктора педагогических наук. Кострома, Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова, 418 с.
Улитко, В. В. (2023) Сопровождение профессионального развития учителя начальных классов в системе дополнительного образования. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. М., Институт стратегии развития образования, 31 с.
Филиппова, Н. М. (2007) Педагогическое обеспечение общественной самоорганизации учащейся молодежи. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата педагогических наук. Кострома, Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова, 24 с.
Шингаев, С. М. (2019) Профессиональное здоровье педагогов: теория и практика. В кн.: В. М. Голянич (ред.). Психологическое здоровье и технологии здоровьесбережения в современной образовательной среде. СПб.: Научно-информационный центр АРТ, с. 46–62.
Шингаев, С. М., Мелетичев, В. В., Думчева, А. Г., Кирилова, С. А. (2021) Промежуточный отчет по результатам научно-исследовательской работы «Психолого-педагогическое обеспечение профессионально- личностного развития педагогов в системе дополнительного профессионального образования». СПб.: Изд-во Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования имени К. Д. Ушинского. [Электронный ресурс]. URL: https://spbappo.ru/wp-content/uploads/2021/03/otchet2021.pdf (дата обращения 28.06.2024).
REFERENCES
Anzorova, A. U. (2023) Kompleksnoe soprovozhdenie nepreryvnogo professional’nogo razvitiya rukovoditelej obshcheobrazovatel’nykh organizatsij v dopolnitel’nom professional’nom obrazovanii [Comprehensive support for the continuous professional development of heads of general education organizations in additional professional education]. Extended abstract of PhD dissertation (Pedagogy). Grozny, Kadyrov Chechen State University, 28 p. (In Russian)
Balganova, E. V. (2018) Ponyatie pedagogicheskoe obespechenie obrazovatel’nogo protsessa [The concept of pedagogical support of the educational process]. Meridian, no. 3 (14), pp. 26–28. (In Russian)
Beroeva, E. A. (2020) Razvitie professional’noj kompetentnosti prepodavatelya v dopolnitel’nom professional’nom obrazovanii [Development of professional competence of a teacher in additional professional education]. Extended abstract of PhD dissertation (Psychology). Orenburg, Orenburg State Pedagogical University, 24 p. (In Russian)
Bryleva, U. V. (2014) Psikhologicheskaya podderzhka professional’no-lichnostnogo razvitiya pedagoga v usloviyakh innovatsionnogo obrazovaniya [Psychological support for professional and personal development of a teacher in the context of innovative education]. Extended abstract of PhD dissertation (Psychology). Samara, Volga Region State Academy of Social Sciences and Humanities, 22 p. (In Russian)
Ezhak, E. V. (2017) Psikhologicheskoe obespechenie professional’nogo razvitiya pedagoga v usloviyakh riskov sovremennogo obrazovaniya [Psychological support for the professional development of a teacher in the context of risks of modern education]. PhD dissertation (Psychology). Rostov-on-Don, Southern Federal University, 315 p. (In Russian)
Filippova, N. M. (2007) Pedagogicheskoe obespechenie obshchestvennoj samoorganizatsii uchashchejsya molodezhi [Pedagogical support of public self-organization of students]. Extended abstract of PhD dissertation (Pedagogy). Kostroma, Kostroma State University named after N. A. Nekrasov, 24 p. (In Russian)
Glazova, Ya. A. (2015) K voprosu ponimaniya sushchnosti kategorii “Pedagogicheskoe obespechenie formirovaniya lichnosti” [On the question of the understanding of the category of “Pedagogic maintenance of identity formation”]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N. A. Nekrasova. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsial’naya rabota. Yuvenologiya. Sotsiokinetika — Vestnik of Nekrasov Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Social Work. Juvenology. Sociokinetics, vol. 21, no. 2, pp. 194–196. (In Russian)
Kirilova, S. A. (2020) Diagnostika i formirovanie gotovnosti obuchayushchikhsya k professional’noj deyatel’nosti [Diagnostics and formation of students’ readiness for professional activity]. Saint Petersburg: Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education named after K. D. Ushinsky Publ., 90 p. (In Russian)
Kuz’mina, N. V., Grigor’eva, E. A., Yakunin, V. A. et al. (eds.). (2002) Metody sistemnogo pedagogicheskogo issledovaniya [Methods of systematic pedagogical research]. Moscow: Narodnoe obrazovanie Publ., 208 p. (In Russian)
Meletichev, V. V. (2019) Motivatsionnoe obespechenie professional’nogo razvitiya pedagoga kak sistema [Motivational support for the teacher professional development as a system]. Nepreryvnoe obrazovanie v Sankt-Peterburge, no. 1 (9), pp. 53–60. (In Russian)
Meletichev, V. V., Shingaev, S. M. (2014) Motivatsiya professional’noj deyatel’nosti i professional’noe vygoranie pedagogov: teoriya, diagnostika, vzaimosvyaz’, profilaktika [Motivation of professional activity and professional burnout of teachers: Theory, diagnosis, interrelation, prevention]. Saint Petersburg: Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education named after K. D. Ushinsky Publ., 100 p. (In Russian)
Meshcheryakov, B. G., Zinchenko, V. P. (eds.). (2009) Bol’shoj psikhologicheskij slovar’ [A large psychological dictionary]. 4th ed. Moscow; Saint Petersburg: AST Publ.; Prajm-Evroznak Publ., 811 p. (In Russian)
Mitina, L. M. (1994) Uchitel’ kak lichnost’ i professional [Teacher as a person and a professional]. Moscow: Delo Publ., 215 p. (In Russian)
Mitina, L. M. (2015) Psikhologicheskie zakonomernosti tselostnoj professional’noj evolyutsii cheloveka [Psychological regularities holistic professional human evolution]. Rossijskij nauchnyj zhurnal — Russian Scientific Journal, no. 2 (45), pp. 144–160. (In Russian)
Nikitovskaya, G. V. (2019) Formirovanie upravlencheskoj kompetentnosti budushchego pedagoga v dopolnitel’nom professional’nom obrazovanii [Formation of managerial competence of a future teacher in additional professional education]. Extended abstract of PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Moscow State Pedagogical University, 24 p. (In Russian)
Timonin, A. I. (2008) Sotsial’no-pedagogicheskoe obespechenie professional’nogo stanovleniya studentov gumanitarnykh fakul’tetov universiteta [Socio-pedagogical support for the professional development of students of the humanities faculties of the University]. PhD dissertation (Pedagogy). Kostroma, Nekrasov Kostroma State University, 418 p. (In Russian)
Shingaev, S. M. (2019) Professional’noe zdorov’e pedagogov: teoriya i praktika [Professional health of teachers: Theory and practice]. In: V. M. Golyanich (ed.). Psikhologicheskoe zdorov’e i tekhnologii zdorov’esberezheniya v sovremennoj obrazovatel’noj srede [Psychological health and health-saving technologies in the modern educational environment]. Saint Petersburg: Nauchno-informatsionnyj tsentr ART Publ., pp. 46–62. (In Russian)
Shingaev, S. M., Meletichev, V. V., Dumcheva, A. G., Kirilova, S. A. (2021) Promezhutochnyj otchet po rezul’tatam nauchno-issledovatel’skoj raboty “Psikhologo-pedagogicheskoe obespechenie professional’no-lichnostnogo razvitiya pedagogov v sisteme dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya” [Interim report on the results of the research work “Psychological and pedagogical support for the professional and personal development of teachers in the system of additional professional education”]. Saint Petersburg: Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education named after K. D. Ushinsky Publ. [Online]. Available at: https://spbappo.ru/wp-content/uploads/2021/03/otchet2021.pdf (accessed 28.06.2024). (In Russian)
Ulitko, V. V. (2023) Soprovozhdenie professional’nogo razvitiya uchitelya nachal’nykh klassov v sisteme dopolnitel’nogo obrazovaniya [Support for the professional development of primary school teachers in the system of additional education]. Extended abstract of PhD dissertation (Pedagogy). Moscow, Institute for Strategy of Educational Development, 31 p. (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vadim V. Meletichev, Sergey M. Shingayev, Svetlana A. Kirilova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.