An individual as the subject of vital activity phenomena: A view through the prism of the integrative approach

Authors

  • Elena Yu. Korjova Herzen State Pedagogical University of Russia https://orcid.org/0000-0002-1128-1421
  • Alina A. Sbitneva Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Elena N. Tumanova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Tatyana S. Mogilnikova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Vladislav V. Shevelev Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2019-1-3-229-239

Keywords:

integrative approach, an individual as the subject of vital activity, interiorized subjectivity, exteriorized subjectivity, internal picture of life activity, choice of behavior strategies, subject-object orientations, individual life course

Abstract

The integrative approach is based on the rich scientific traditions of human psychology, consistently implemented by the Leningrad — Saint Petersburg school of psychology, including the works by Vladimir Panferov. The integrative approach is widely used in contemporary psychological research, as it suggests a holistic view of the human psychology phenomena, including that of an individual as the subject of the life course. At present the authors suggest that it is important to consider not an abstract subject, but the measure to which the subject properties manifest themselves. Such individual specificity of subject potential and its manifestations is revealed by the psychology of an individual as the subject of life activity, demonstrating the ample opportunities to apply the integrative approach to the description of psychological phenomena in the existential context. Life activity can be perceived as the process of human interaction with the circumstances of life, where an individual acts as the subject, and the life situation is the object of life, and with a different measure of an individual’s participation in the creation of their own life. The subject-object interaction in the process of life can define a wide range of psychological characteristics, their features and types: subjectobject orientations (basic orientation of life, and subject potential), the internal picture of life (interiorized subjectness, subjective manifestation of subject potential), the choice of behavior strategies (exteriorized subjectness, objective manifestation of subject potential), the connection between subjective and objective manifestations of a subject’s potential in life. The authors also present a theoretically and empirically based typology of subject-object orientations. The research results obtained over many years make it possible to describe individual phenomena in connection of subjective, situational and personal approaches based on the characteristics of an individual as the subject of life. The Department of Human Psychology organised by Vladimir Panferov has consistently implemented the integrative approach in the study of human psychology, currently in the area of “Life-course Psychology: individual and group processes”.

References

ЛИТЕРАТУРА

Абульханова, К. А. (2014) Методологический принцип субъекта: исследование жизненного пути личности. Психологический журнал, т. 35, № 2, с. 5–18.

Ананьев, Б. Г. (1967) Психологическая структура человека как субъекта. Человек и общество, вып. 2, с. 235–249.

Ананьев, Б. Г. (1968) Человек как предмет познания. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 339 с.

Брушлинский, А. В. (1991) Проблема субъекта в психологической науке (статья первая). Психологический журнал, т. 12, № 6, с. 3–11.

Брушлинский, А. В. (1996) Субъект: мышление, учение, воображение: избранные психологические труды. М.: Институт практической психологии; Воронеж: НПО «МОДЭК», 387 с.

Волкова, Е. Н., Гришина, А. В. (2015) Структура субъектности младших подростков с разным уровнем игровой компьютерной зависимости. Психологический журнал, т. 36, № 2, с. 20–31.

Глуханюк, Н. С. (2000) Психология профессионализации педагога. Екатеринбург: Изд-во УГППУ, 219 с.

Дружинин, В. Н. (2000) Варианты жизни: очерки экзистенциальной психологии. М.: Per Se; СПб.: ИМАТОН, 135 с.

Жолобов, Е. В. (2013) Механизмы психологической защиты и стратегии совладания у представителей различных типов субъект-объектных ориентаций личности. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 184 с.

Коржова, Е. Ю. (2006) Психология жизненных ориентаций человека. СПб.: Изд-во РХГА, 382 с.

Коржова, Е. Ю. (ред.). (2016a) Интегративная психология жизненного пути. СПб.: Фирма «Стикс», 232 с.

Коржова, Е. Ю. (сост.) (2016b) Практикум по психологии жизненных ситуаций. СПб.: Фирма «Стикс», 266 с.

Коржова, Е. Ю. (2016c) Путеводитель по жизненным ориентациям: личность и ее жизненный путь в художественной литературе. 3-е изд. СПб.: Общество памяти игумении Таисии, 468 с.

Коржова, Е. Ю., Волкова, Е. Н., Рудыхина, О. В., Туманова, Е. Н. (2018) Психология человека как субъекта жизнедеятельности и жизненного пути личности: основные итоги исследований. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 187, с. 40–50.

Коржова, Е. Ю., Рудыхина, О. В. (2013) Понятие «эпистемологический стиль» и его психологическое содержание. Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина, т. 5, № 2, с. 57–66.

Красная, Е. В., Панфёров, В. Н. (1991) Психологический анализ проблемных ситуаций, возникающих в работе воспитателя детского сада. Вопросы психологии, № 4, с. 59–65.

Левин, К. (2000) Теория поля в социальных науках. СПб.: Речь; Сенсор, 364 с.

Леонтьев, Д. А. (2010) Что дает психологии понятие субъекта: субъектность как измерение личности. Эпистемология и философия науки, т. 25, № 3, с. 135–153.

Мальгина, А. В. (2015) Смысложизненные ориентации в разных жизненных ситуациях у молодежи. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 161 с.

Мухаметзянова, Ф. Г., Шабельников, В. К., Осмина, Е. В. и др. (2016) Размышления и представления о феномене субъектности в различных образовательных пространствах. Казань: Издательский центр Университета управления «ТИСБИ», 252 с.

Николаенко, О. Н. (2006) Стратегия самоконтроля личности. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 200 с.

Осницкий, А. К. (1996) Проблемы исследования субъектной активности. Вопросы психологии, № 1, с. 5–19.

Павлова, Н. С., Сергиенко, Е. А. (2016) Субъектная и личностная регуляция поведения как проявление индивидуальности человека. Психологический журнал, т. 37, № 2, с. 43–56.

Панфёров, В. Н. (2000) Психология человека. СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 154 с.

Панфёров, В. Н. (2015) Интегральный синтез психологии человека в науке, в образовании, в социальном взаимодействии. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 761 с.

Панфёров, В. Н., Знаков, В. В., Коржова, Е. Ю. и др. (2017) Интегративный подход к познанию психологии человека. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 296 с.

Петровский, В. А. (1996) Личность в психологии: Парадигма субъектности. Ростов-на-Дону: Феникс, 512 с.

Петровский, В. А. (2015) «Субъектность» в пространстве культуры и наяву. Мир психологии, № 3 (83), с. 14–38.

Поссель, Ю. А. (2000) Субъектная индетерминированность социальной направленности личности. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 142 с.

Протасенко, Л. Ю. (2015) Типы структур «социального атома» и особенности переживания повседневных и переломных жизненных ситуаций. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 195 с.

Рубинштейн, С. Л. (1997) Человек и мир. М.: Наука, 189 c.

Рудыхина, О. В. (2013) Структура и индивидуально-психологические характеристики эпистемологических стилей. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 269 с.

Сбитнева, А. А. (2009) Когнитивная дифференцированность как характеристика межличностного познания представителей различных типов субъект-объектных ориентаций. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 105, с. 198–204.

Семенова, Г. В. (2006) Проявление ответственности личности в контексте жизненных ситуаций. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 231 с.

Султанова, З. В. (2007) Проективный подход в биографическом исследовании личности. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 295 с.

Трегубенко, И. А. (2012) Историческая память в контексте субъективной картины жизненного пути личности. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 219 с.

Туманова, Е. Н. (2003) Кризисные ситуации жизни и особенности их развития в подростковом возрасте. В кн.: Р. М. Шамионов (ред.). Вопросы социальной психологии личности. Вып. 4. Саратов: Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского, с. 86–95.

REFERENCES

Abulkhanova, K. A. (2014) Metodologicheskij printsip sub’ekta: issledovanie zhiznennogo puti lichnosti [Methodological principle of a subject: Study of person’s life course]. Psikhologicheskii zhurnal, vol. 35, no. 2, pp. 5–18. (In Russian)

Ananiev, B. G. (1967) Psikhologicheskaya struktura cheloveka kak sub’ekta [Psychological structure of a person as a subject]. Chelovek i obshchestvo, vol. 2, pp. 235–249. (In Russian)

Ananiev, B. G. (1969) Chelovek kak predmet poznaniya [Human as a subject of cognition]. Leningrad: Leningrad State University Publ., 329 p. (In Russian)

Brushlinsky, A. V. (1991) Problema sub’ekta v psikhologicheskoj nauke (stat’ya pervaya) [The problem of the subject in psychological science (article one)]. Psikhologicheskii zhurnal, vol. 12, no. 6, pp. 3–11. (In Russian)

Brushlinsky, A. V. (1996) Sub’ekt: myshlenie, uchenie, voobrazhenie: izbrannye psikhologicheskie trudy [Subject: Thinking, training, imagination: Selected psychological papers]. Moscow: Institut prakticheskoj psikhologii Publ.; Voronezh: NPO “MODEK” Publ., 387 p. (In Russian)

Glukhanyuk, N. C. (2000) Psikhologiya professionalizatsii pedagoga [Psychology of teacher professionalization]. Ekaterinburg: Ural State Vocational Pedagogical University Publ., 219 p. (In Russian)

Druzhinin, V. N. (2000) Varianty zhizni: ocherki ekzistentsial’noj psikhologii [Variants of life: Essays on existential psychology]. Moscow: Per Se Publ.; Saint Petersburg: IMATON Publ., 135 p. (In Russian)

Zholobov, E. V. (2013) Mekhanizmy psikhologicheskoj zashchity i strategii sovladaniya u predstavitelej razlichnykh tipov sub’ekt-ob’ektnykh orientatsij lichnosti [Mechanisms of psychological protection and coping strategies of representatives of different types of subject-object orientations of personality]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 184 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (2006) Psikhologiya zhiznennykh orientatsij cheloveka [Psychology of human life orientations]. Saint Petersburg: Russian Christian Human Academy Publ., 382 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (ed.). (2016a) Integrativnaya psikhologiya zhiznennogo puti [Integrative psychology of life course]. Saint Petersburg: Firma “Stiks” Publ., 232 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (comp.) (2016b) Praktikum po psikhologii zhiznennykh situatsij [Workshop on the psychology of life situations]. Saint Petersburg: Firma “Stiks” Publ., 266 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (2016c) Putevoditel’ po zhiznennym orientatsiyam: lichnost’ i ee zhiznennyj put’ v khudozhestvennoj literature [Guide to life orientations: Personality and life course in literature]. 3rd ed. Saint Petersburg: Obshchestvo pamyati igumenii Taisii Publ., 468 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu., Volkova, E. N., Rudyhina, O. V., Tumanova, E. N. (2018) Psikhologiya cheloveka kak sub’ekta zhiznedeyatel’nosti i zhiznennogo puti lichnosti: osnovnye itogi issledovanij [The psychology of a person as a subject of life activity and personality life span: Main research results]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Science, no. 187, pp. 40–50. (In Russian)

Korjova, E. Yu., Rudyhina, O. V. (2013) Ponyatie “epistemologicheskij stil’” i ego psikhologicheskoe soderzhanie [The concept “epistemological style” and its psychological contents]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina — Vestnik of Pushkin Leningrad State University, vol. 5, no. 2, pp. 57–66. (In Russian)

Krasnaya, E. V., Panferov, V. N. (1991) Psikhologicheskij analiz problemnykh situatsij, voznikayushchikh v rabote vospitatelya detskogo sada [Psychological analysis of problematic situations arising in the work of a kindergarten teacher]. Voprosy psychologii, no. 4, pp. 59–65. (In Russian)

Lewin, K. (2000) Teoriya polya v sotsial’nykh naukakh [Field theory in social sciences]. Saint Petersburg: Rech’ Publ.; Sensor Publ., 368 p. (In Russian)

Leont’ev, D. A. (2010) Chto daet psikhologii ponyatie sub’ekta: sub’ektnost’ kak izmerenie lichnosti [What gives psychology the concept of subject: Subjectness as a dimension of personality]. Epistemologiya i filosofiya nauki — Epistemology & Philosophy of Science, vol. 25, no. 3, pp. 135–153. (In Russian)

Malgina, A. V. (2015) Smyslozhiznennye orientatsii v raznykh zhiznennykh situatsiyakh u molodezhi [Life sense orientations in different life situations among young people]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 161 p. (In Russian)

Mukhametzyanova, F. G., Shabel’nikov, V. K., Osmina, E. V. et al. (2016) Razmyshleniya i predstavleniya o fenomene sub’ektnosti v razlichnykh obrazovatel’nykh prostranstvakh [Reflections and ideas about the phenomenon of subjectivness in various educational spaces]. Kazan: University of Management “TISBI” Publ., 252 p. (In Russian)

Nikolaenko, O. N. (2006) Strategiya samokontrolya lichnosti [The strategy of self-monitoring personality]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 200 p. (In Russian)

Osnitsky, A. K. (1996) Problemy issledovaniya sub’ektnoj aktivnosti [Problems of research of subject activity]. Voprosy psychologii, no. 1, pp. 5–19. (In Russian)

Panferov, V. N. (2000) Psikhologiya cheloveka [Human psychology]. Saint Petersburg: V. A. Mihajlov Publ., 154 p. (In Russian)

Panferov, V. N. (2015) Integral’nyj sintez psikhologii cheloveka v nauke, v obrazovanii, v sotsial’nom vzaimodejstvii [Integral synthesis of human psychology in science, education, social interaction]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 761 p. (In Russian)

Panferov, V. N., Znakov, V. V., Korzhova, E. Yu. et al. (2017) Integrativnyj podkhod k poznaniyu psikhologii cheloveka [Integrative approach to the human psychology cognition]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 296 p. (In Russian)

Pavlova, N. S., Sergienko, E. A. (2016) Sub’ektnaya i lichnostnaya regulyatsiya povedeniya kak proyavlenie individual’nosti cheloveka [Subject and personal regulation of behavior as a manifestation of man’s individuality]. Psikhologicheskii zhurnal, vol. 37, no. 2, pp. 43–56. (In Russian)

Petrovsky, V. A. (1996) Lichnost’ v psikhologii: Paradigma sub’ektnosti [Personality in psychology: The paradigm of subjectness]. Rostov-on-Don: Feniks Publ., 512 p. (In Russian)

Petrovsky, V. A. (2015) “Sub’ektnost’” v prostranstve kul’tury i nayavu [“Subjectivness” in space of culture and reality]. Mir psikhologii, no. 3 (83), pp. 14–38. (In Russian)

Possel’, Yu. A. (2000) Sub’ektnaya indeterminirovannost’ social’noj napravlennosti lichnosti [Subjective indeterminacy of social orientation of personality]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 142 p. (In Russian)

Protasenko, L. Y. Tipy struktur “sotsial’nogo atoma” i osobennosti perezhivaniya povsednevnykh i perelomnykh zhiznennykh situatsij [Structure types “social atom” and experiences of the everyday and critical situations]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 195 p. (In Russian)

Rubinshtejn, S. L. Chelovek i mir [Human and the world]. Moscow: Nauka Publ., 189 p. (In Russian)

Rudyhina, O. V. (2013) Struktura i individual’no-psikhologicheskie kharakteristiki epistemologicheskikh stilej [Structure and individual psychological characteristics of epistemological styles]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 269 p. (In Russian)

Sbitneva, A. A. (2009) Kognitivnaya differentsirovannost’ kak kharakteristika mezhlichnostnogo poznaniya predstavitelej razlichnykh tipov sub’ekt-ob’ektnykh orientatsij [Cognitive differentiation as a characteristic of interpersonal cognition of subject-object orientations different types representatives]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Science, no. 105, pp. 198–204. (In Russian)

Semenova, G. V. (2006) Proyavlenie otvetstvennosti lichnosti v kontekste zhiznennykh situatsij [Manifestation of personal responsibility in the context of life situations]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 231 p. (In Russian)

Sultanova, Z. V. (2007) Proektivnyj podkhod v biograficheskom issledovanii lichnosti [Projective approach in biographical research of personality]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 295 p. (In Russian)

Tregubenko, I. A. (2012) Istoricheskaya pamyat’ v kontekste sub’ektivnoj kartiny zhiznennogo puti lichnosti [Historical memory in the context of subjective picture of personality life]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 219 p. (In Russian)

Tumanova, E. N. (2003) Krizisnye situatsii zhizni i osobennosti ikh razvitiya v podrostkovom vozraste [Crisis situations of life and peculiarities of their development in adolescence]. In: R. M. Shamionov (ed.). Voprosy social’noj psikhologii lichnosti [Questions of personality social psychology]. Vol. 4. Saratov: Saratov State University, pp. 86–95. (In Russian)

Volkova, E. N., Grishina, A. V. (2015) Struktura sub’ektnosti mladshikh podrostkov s raznym urovnem igrovoj komp’yuternoj zavisimosti [Structure of subjectivity of junior adolescents with different levels of computer addiction]. Psikhologicheskii zhurnal, vol. 36, no. 2, pp. 20–31. (In Russian)

Published

2019-10-07

Issue

Section

Articles