The relationship between modern youths’ vision of their future and their emotional and value self-attitude

Authors

  • Elena N. Undusk Herzen State Pedagogical University of Russia https://orcid.org/0000-0002-2552-8691
  • Darya V. Chekhova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Julia N. Stepanov Department of Social Guardianship, City Administration of the Haabersti District of Tallinn

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2021-3-2-162-173

Keywords:

time perspective, correction program, self-attitude, self-acceptance, self-interest, self-understanding, youth

Abstract

The study focuses on the relationship between high school and university students’ vision of their future, on the one hand, and their emotional and value self-attitude, on the other. The study takes into account the modality of self-attitude and the degree of expression of its various structural components. Notable connections between the level of young people’s vision of their future and the components of their emotional and value self-attitude were revealed. Young people’s vision of their future was found to differ when accompanied by different modalities of the components of their self-attitude.

The general hypothesis of this study is that the structural components of the emotional-value self-attitude in its two modalities form significant connections with the characteristics of the young people’s ideas about their future. The general hypothesis was split into two more specific ones:

1) young people whose self-attitude is characterised by a positive modality expressed through its structural components have clear and specific ideas about their future;

2) young people whose self-attitude is characterised by a negative modality have blurred ideas about their future.

The sample included 85 respondents: 43 high school students of Secondary School No. 347 of Nevsky District of Saint Petersburg (16–18 years old) and 42 second-year undergraduate students of the Philological Faculty of Herzen State Pedagogical University (19–21 years old).

The study revealed that the respondents with a positive modality of the components of the emotional-value self-attitude (such as high self-acceptance, self-interest, self-understanding, etc.) are more focused on their future, and their ideas about their future are characterised by greater clarity and specificity. In contrast, the respondents with a negative modality of self-attitude (expressed through low values of self-acceptance, self-confidence, self-interest and self-understanding and high values of self-blame) have blurred and fuzzy ideas about their future. The latter respondents are also less focused on their future.

References

ЛИТЕРАТУРА

Абульханова-Славская, К. А. (1991) Стратегия жизни. М.: Мысль, 299 с.

Абульханова-Славская, К. А., Березина, Т. Н. (ред.). (2001) Время личности и время жизни. СПб.: Алетейя, 304 с.

Ананьев, Б. Г. (1968) Человек как предмет познания. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 343 с.

Байтингер, О. Е. (1998) Психологические детерминанты переживания будущего как проблемы в юношеском возрасте. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 156 c.

Божович, Л. И. (1995) Проблемы формирования личности. М.: Ин-т практической психологии; Воронеж: Модэк, 349 с.

Быкова, Е. Б. (2013) Я-концепция и временная перспектива подростков и юношей с нарушениями зрения. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 151 с.

Власенко, А. И. (2014) Временная перспектива как подструктура самосознания депривированной личности. Молодой ученый, № 8 (67), ч. 9, с. 921–924.

Выготский, Л. С. (1983) Собрание сочинений: в 6 т. Т. 5: Основы дефектологии. М.: Педагогика, 369 с.

Головаха, Е. И., Кроник, А. А. (1984) Психологическое время личности. Киев: Наукова думка, 207 с.

Головаха, Е. И. (1989) Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи. Автореферат диссертации на соискание степени доктора философских наук. Киев, Институт философии АН УССР, 34 с.

Головей, Л. А., Рыбалко, Е. Ф. (ред.). (2002) Практикум по возрастной психологии. 2-е изд., доп. и пер. СПб.: Речь, 693 с.

Донцов, Д. А., Донцова, М. В. (2013) Психологические особенности юношеского (студенческого) возраста. Образовательные технологии, № 2, с. 34–42.

Захарова, А. В. (1993) Психология формирования самооценки. Минск: Белинкоммаш, 99 с.

Зимбардо, Ф. (2010) Парадокс времени. Новая психология времени, которая улучшит вашу жизнь. СПб.: Речь, 352 с.

Канавина, С. С. (2017) Исследование временной перспективы современной молодежи. Психология в экономике и управлении, т. 9, № 2, с. 74–81.

Колышко, А. М. (2004) Психология самоотношения. Гродно: ГрГУ, 102 с.

Кон, И. С. (1978) Открытие «Я». М.: Политиздат, 367 с.

Кон, И. С. (1981) Категория «Я» в психологии. Психологический журнал, т. 2, № 3, с. 25–38.

Корепанова, М. В. (1994) Развитие педагогического творческого потенциала студентов в процессе решения ими коммуникативных задач. Диссертация на соискание степени кандидата педагогических наук. Волгоград, 205 с.

Купчигина, И. М., Недбаева, К. М. (2017) Теоретические подходы к изучению структуры временной перспективы в психолого-педагогических исследованиях. Молодой ученый, № 48 (182), ч. 2, с. 156–158.

Левин, К. (1980) Определение понятия «поле в данный момент». В кн.: П. Я. Гальперин, А. Н. Ждан (ред.). Хрестоматия по истории психологии. Период открытого кризиса (начало 10-х — середина 30-х годов XX в.). М.: МГУ, с. 131–145.

Леонтьев, А. Н. (1975) Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 302 с.

Макушина, О. П. (2019) Восприятие прошлого, настоящего и будущего студентами с разным психологическим возрастом. Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования, № 3, с. 46–50.

Мандрикова, Е. Ю. (2008) Современные подходы к изучению временной перспективы личности. Психологический журнал, т. 29, № 4, с. 54–65.

Нюттен, Ж. (2004) Мотивация, действие и перспектива будущего. М.: Смысл, 608 с.

Пантилеев, С. Р. (2000) Самоотношение. В кн.: Д. Я. Райгородский (ред.). Психология самосознания. Самара: Бахрах-М, с. 208–242.

Рубинштейн, С. Л. (1946) Основы общей психологии. М.: Учпедгиз, 704 с.

Рубинштейн, С. Л. (1957) Бытие и сознание. М.: Изд-во Академии наук СССР, 328 с.

Сарджвеладзе, Н. И. (1989) Личность и ее взаимодействие с социальной средой. Тбилиси: Мецниереба, 204 с.

Сергеев, А. Н. (2008) Классификация ключевых компетентностей школьников. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, № 9 (33), с. 81–85.

Сибгатуллина, О. Л. (2001) Социально-психологическая коррекция самоотношения личности. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата психологических наук. Ярославль, Ярославский государственный университет, 20 с.

Столин, В. В. (1985) Познание себя и отношение к себе в структуре самосознания личности. Диссертация на соискание ученой степени доктора психологических наук. М., МГУ им. М. В. Ломоносова, 530 с.

Толстых, Н. Н., Прихожан, А. М. (2016) Психология подросткового возраста. М.: Юрайт, 406 с.

Фельдштейн, Д. И. (1997) Социальное развитие в пространстве-времени детства. М.: Московский психолого-социальный институт; Флинта, 160 с.

Хухлаева, О. В. (2002) Психология развития: молодость, зрелость, старость. М.: Academia, 202 с.

Чеснокова, И. И. (1977) Проблемы самосознания в психологии. М.: Наука, 144 с.

Frank, L. K. (1939) Time perspective. Journal of Social Philosophy, vol. 36, no. 4, pр. 293–312.

REFERENCES

Abul’khanova-Slavskaya, K. A. (1991) Strategiya zhizni [Life strategy]. Moscow: Mysl’ Publ., 299 р. (In Russian)

Abul’khanova-Slavskaya, K. A., Berezina, T. N. (2001) Vremya lichnosti i vremya zhizni [Personality time and the life time]. Saint Petersburg: Aletejya Publ., 304 р. (In Russian)

Anan’ev, B. G. (1968) Chelovek kak predmet poznaniya [Man as a subject of knowledge]. Leningrad: Publishing House of Leningrad University, 343 р. (In Russian)

Bajtinger, O. E. (1998) Psikhologicheskie determinanty perezhivaniya budushchego kak problemy v yunosheskom vozraste [Psychological determinants of future experiences as problems in adolescence]. PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, The Herzen State Pedagogical University of Russia, 156 р. (In Russian)

Bozhovich, L. I. (1995) Problemy formirovaniya lichnosti [Problems of personality formation]. Moscow: Izdatel’stvo Instituta prakticheskoj psikhologii Publ.; Voronezh: Modek Publ., 349 р. (In Russian)

Bykova, E. B. (ed.). (2013) Ya-kontsepciya i vremennaya perspektiva podrostkov i yunoshej s narusheniyami zreniya [I-concept and time perspective of adolescents and young men with visual impairments]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 151 р. (In Russian)

Chesnokova, I. I. (1977) Problemy samosoznaniya v psikhologii [Problems of self-awareness in psychology]. Moscow: Nauka Publ., 144 р. (In Russian)

Doncov, D. A., Doncova, M. V. (2013) Psikhologicheskie osobennosti yunosheskogo (studencheskogo) vozrasta [Psychological features of youth (student) age]. Obrazovatel’nye tekhnologii — Educational Technologies, no. 2, рр. 34–42. (In Russian)

Fel’dshtejn, D. I. (1997) Sotsial’noe razvitie v prostranstve-vremeni detstva [Social development in the space-time of childhood]. Moscow: Moscow Psychological and Social University Publ.; Flinta Publ., 160 р. (In Russian)

Frank, L. K. (1939) Time perspective. Journal of Social Philosophy, vol. 36, no. 4, pр. 293–312. (In English)

Golovakha, E. I. (1989) Zhiznennaya perspektiva i professional’noe samoopredelenie molodezhi [Life perspective and professional self-determination of youth]. Extended abstract of PhD dissertation (Psychology). Kiev, Institute of Philosophy of the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, 34 p. (In Russian)

Golovakha, E. I., Kronik A. A. (1984) Psikhologicheskoe vremya lichnosti [Personality psychological time]. Kiev: Naukova dumka Publ., 207 р. (In Russian)

Golovej, L. A., Rybalko, E. F. (eds.) (2002) Praktikum po vozrastnoj psikhologii [Workshop on developmental psychology]. 2nd ed., compl. and rev. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 693 р. (In Russian)

Kanavina, S. S. (2017) Issledovanie vremennoj perspektivy sovremennoj molodezhi [Motivation and its reflextion in time perspective]. Psikhologiya v ekonomike i upravlenii — Psychology in Economics and Management, vol. 9, no. 2, pp. 74–81. (In Russian)

Khukhlaeva, O. V. (2002) Psikhologiya razvitiya: molodost’, zrelost’, starost’ [Psychology of development: Youth, maturity, old age]. Moscow: Academia Publ., 202 p. (In Russian)

Kolyshko, A. M. (ed.) (2004) Psihologiya samootnosheniya [Psychology of self-attitude]. Grodno: Yanka Kupala State University of Grodno Publ., 102 р. (In Russian)

Kon, I. S. (1978) Otkrytie “Ya” [The discovery of the “I”]. Moscow: Politizdat Publ., 367 р. (In Russian)

Kon, I. S. (1981) Kategoriya “Ya” v psikhologii [The category of “I” in psychology]. Psihologicheskii zhurnal, vol. 2, no. 3, рр. 25–38. (In Russian)

Korepanova, M. V. (1994) Razvitie pedagogicheskogo tvorcheskogo potentsiala studentov v protsesse resheniya imi kommunikativnykh zadach [Development of pedagogical creative potential of students in the process of solving their communicative tasks]. PhD dissertation (Psychology). Volgograd, 205 р. (In Russian)

Kupchigina, I. M., Nedbaeva, K. M. (2017) Teoreticheskie podkhody k izucheniyu struktury vremennoj perspektivy v psikhologo-pedagogicheskikh issledovaniyakh [Theoretical approaches to the study of the structure of time perspective in psychological and pedagogical research]. Molodoj uchenyj, no. 48 (182), pt 2, рр. 156–158. (In Russian)

Leont’ev, A. N. (1975) Deyatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow: Politizdat Publ., 302 р. (In Russian)

Levin, K. (1980) Opredelenie ponyatiya “pole v dannyj moment” [Definition of “field at the moment”]. In: P. Ya. Gal’perin, A. N. Zhdan (eds.). Khrestomatiya po istorii psikhologii. Period otkrytogo krizisa (nachalo 10-kh — seredina 30-kh godov XX v.) [A chrestomathy on the history of psychology. A period of open crisis (the beginning of the 10s — mid 30s of 20th century)]. Moscow: Lomonosov Moscow State University Publ., рp. 131–145. (In Russian)

Makushina, O. P. (2019) Vospriyatie proshlogo, nastoyashchego i budushchego studentami s raznym psikhologicheskim vozrastom [Perception of the past, present and future by students with different psychological ages]. Vestnik VGU. Seriya: Problemy vysshego obrazovaniya — Proceedings of Voronezh State University. Series: Problems of Higher Education, no. 3, pp. 46–50. (In Russian)

Mandrikova, E. Yu. (2008) Sovremennye podkhody k izucheniyu vremennoj perspektivy lichnosti [Modern approaches to the study of the time perspective of the individual]. Psihologicheskii zhurnal, vol. 29, no. 4, рр. 54–65. (In Russian)

Nuttin, J. (2004) Future time perspective and motivation. Moscow: Smysl Publ., 608 р. (In Russian)

Pantileev, S. R. (2000) Samootnoshenie [Self-relation]. In: D. Ya. Rajgorodskij (ed.). Psikhologiya samosoznaniya [Psychology of self-consciousness]. Samara: Bahrah-M Publ., рр. 208–242. (In Russian)

Rubinshtejn, S. L. (1946) Osnovy obshchej psikhologii [Fundamentals of general psychology]. Moscow: Uchpedgiz Publ., 704 р. (In Russian)

Rubinshtejn, S. L. (1957) Bytie i soznanie [Being and consciousness]. Moscow: USSR Academy of Sciences Publ., 328 p. (In Russian)

Sardzhveladze, N. I. (1989) Lichnost’ i ee vzaimodejstvie s sotsial’noj sredoj [Personality and its interaction with the social environment]. Tbilisi: Metsniereba Publ., 204 р. (In Russian)

Sergeev, A. N. (2008) Klassifikatsiya klyuchevykh kompetentnostej shkol’nikov [Classification of key competencies of schoolchildren]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta — Ivzestia of the Volgograd State Pedagogical University, no. 9 (33), pp. 81–85. (In Russian)

Sibgatullina, O. L. (2001) Sotsial’no-psikhologicheskaya korrektsiya samootnosheniya lichnosti [Socio-psychological correction of personal self-attitude]. PhD dissertation (Psychology). Yaroslavl, P. G. Demidov Yaroslavl State University, 20 р. (In Russian)

Stolin, V. V. (1985) Poznanie sebya i otnoshenie k sebe v strukture samosoznaniya lichnosti [Self-knowledge and self-attitude in the structure of self-consciousness of the individual]. PhD dissertation (Psychology). Moscow, Lomonosov Moscow State University, 530 р. (In Russian)

Tolstykh, N. N., Prikhozhan, A. M. (2016) Psikhologiya podrostkovogo vozrasta [Psychology of adolescence]. Moscow: Yurajt Publ., 406 р. (In Russian)

Vlasenko, A. I. (2014) Vremennaya perspektiva kak podstruktura samosoznaniya deprivirovannoj lichnosti [Time perspective as a substructure of the self-consciousness of a deprived person]. Molodoj uchenyj, no. 8 (67), pt 9, рр. 921–924. (In Russian)

Vygotskij, L. S. (1983) Sobranie sochinenij: v 6 t. T. 5: Osnovy defektologii [Collected works: In 6 vols. Vol. 5: Fundamentals of defectology]. Moscow: Pedagogika Publ., 369 р. (In Russian)

Zakharova, A. V. (1993) Psikhologiya formirovaniya samootsenki [Psychology of self-esteem formation]. Minsk: Belinkommash Publ., 99 р. (In Russian)

Zimbardo, F. (2010) The paradox of time. The new psychology of time that will change your life. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 352 р. (In Russian)

Published

2021-06-27

Issue

Section

Articles