Determinants of subjective well-being of the youth in conditions of social instability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2024-6-1-33-47

Keywords:

subjective well-being, adolescence, early adulthood, youth, cognitive regulation of emotions, psychological defenses, new territories of Russia

Abstract

Introduction. The article focuses on the subjective well-being of an individual which is viewed as the individual’s assessment of his or her own state both in the immediate situation and in life in general. The new territories of Russia are characterized by social instability, which requires significant resources from the youth in order to cope with it. However, a sufficient part of such resources may be inaccessible or limited. The article studies the level of subjective well-being of the youth in conditions of social instability and identifies the role of cognitive regulation of emotions and psychological defenses in maintaining subjective well-being.

Materials and Methods. The sample included 1034 people permanently residing in Melitopol city, Zaporozhskaya Region (692 adolescents, 342 young adults). The respondents were divided into four groups based on gender and age. The methods were the Subjective Well-Being Scale, the Cognitive Regulation of Emotions Method, and the Life Style Index.

Results. All the respondents report an average level of subjective well-being. The level of females’ subjective well-being is significantly lower than that of males; adolescents also show significantly lower level of subject well-being than young adults. Most often, young people use constructive ways of cognitive regulation of emotions. The respondents have an increased level of tension of psychological defenses: it indicates a pronounced conflict state, with which they cope. Psychological defenses are most often used by female adolescents, and least often, by male young adults. Female and male adolescents as well as female young adults maintain the average level of subjective well-being through cognitive regulation of emotions, and male young adults, through the psychological defense of denial. In adolescence, the respondents of both genders use more ways of maintaining their subjective well-being than in early adulthood.

Conclusions. Psychological defenses and cognitive regulation of emotions are determinants of the subjective well-being of the youth living in unstable social conditions and can be used as targets for psychological and pedagogical support.

References

ЛИТЕРАТУРА

Абдуллин, А. Г. (2022) Психологическая помощь населению в посттравматической ситуации. Гуманитарные науки, № 4 (60), с. 120 124. EDN: OWIJSU

Банщикова, Т. Н., Соколовский, М. Л. (2022) Возрастной аспект субъективного благополучия современной молодежи. Перспективы науки и образования, № 5 (59), с. 430 445. https://doi.org/10.32744/pse.2022.5.25

Банщикова, Т. Н., Соколовский, М. Л., Коростелева, Т. В. (2022) Саморегуляция и толерантность к неопределенности как ресурсы субъективного благополучия современной молодежи: кросс-культурный аспект. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика, т. 19, № 4, с. 717–743. http://doi.org/10.22363/2313-1683-2022-19-4-717-743

Бойко, О. В., Новикова, Н. В. (2019) Индивидуально-психологические особенности переживания личностью ситуации военного конфликта. Вестник Вятского государственного университета, № 4 (134), с. 94–105. https://doi.org/10.25730/vsu.7606.19.060

Вассерман, Л. И. (ред.). (2005) Психологическая диагностика индекса жизненного стиля. СПб.: Изд-во НИПНИ им. В. М. Бехтерева, 54 с.

Дмитриева, П. Р. (2021) Связь уровня напряженности психологических защит и преобладающего типа отношения к смерти. Мир науки. Педагогика и психология, т. 9, № 3. [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/PDF/15PSMN321.pdf (дата обращения 04.08.2023).

Ермакова, Е. С. (2023) Креативность, самоактуализация и субъективное благополучие студентов. Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина, № 2, с. 169–186. https://doi.org/10.35231/18186653_2023_2_169

Калинина, Н. В. (2022) Мода и субъективное благополучие молодых людей. В кн.: Психологические проблемы смысла жизни и акме. Смыслообразование и его контексты: жизнь, структура, культура, опыт. Материалы XXVII Международного симпозиума. М.: Психологический институт Российской академии образования, с. 157–161. http://doi.org/10.24412/cl-36922-2022-1-157-161

Каменская, В. Г. (1999) Психологическая защита и мотивации в структуре конфликта. СПб.: Детство- пресс, 144 с.

Карапетян, Л. В. (2017) Исследование благополучия в отечественной психологии. Вестник КГПУ им. В. П. Астафьева, № 2 (40), с. 132–137. EDN: YSRQWR

Карапетян, Л. В., Глотова, Г. А. (2021) Внутреннее благополучие как комплексная динамическая система. Перспективы науки и образования, № 3 (51), с. 404–416. https://doi.org/10.32744/pse.2021.3.28

Кисляков, П. А., Шмелева, Е. А., Меерсон, А.–Л. С. (2023) Психологическая безопасность и коммуникативные трудности преподавателей и студентов при длительном онлайн-обучении. Высшее образование в России, т. 32, № 1, с. 148–168. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2023-32-1-148-168

Котова, Е. В., Титова, О. И. (2022) Гендерные различия психологических защит в юношеском возрасте. Мир науки. Педагогика и психология, т. 10, № 3. [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/PDF/63PSMN322.pdf (дата обращения 04.08.2023).

Лысенко, Н. Е., Сахаровская, К. Д. (2022) Саморегуляция студенческой молодежи в период пандемии COVID-19. Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие, т. 10, № 2 (37), с. 156–166. https://doi.org/10.23888/humJ2022102156-166

Магомед-Эминов, М. Ш. (2009) Триада «Расстройство–Стойкость–Рост» как последствия экстремальной ситуации. Акмеология, № 1 (29), с. 53–63. EDN: KVGIIB

Небылицын, В. Д. (1976) Психофизиологические исследования индивидуальных различий. М.: Наука, 334 с.

Невструева, Т. Х., Суслина, А. А. (2022) Взаимосвязь самосострадания и особенностей эмоциональной сферы личности. Baikal Research Journal, т. 13, № 2, с. 32–32. https://doi.org/10.17150/2411-6262.2022.13(2).32

Никитин, В. Н., Дягилева, Ю. О., Черный, Е. В. (2021) Саморегуляция как инструмент преодоления стрессогенных ситуаций и психологический метод здоровьесбережения. Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология, т. 7 (73), № 4, с. 140–149. EDN: YFLEMY

Орлова, Д. Г. (2015) Психологическое и субъективное благополучие: определение, структура, исследования (обзор современных источников). Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия 1. Психологические и педагогические науки, № 1, с. 28–36. EDN: ULXSTX

Осухова, Н. Г. (2002) Между войной и миром. Психологическое сопровождение детей, эвакуированных из зоны военных действий в Чеченской Республике. Школьный психолог, № 11. [Электронный ресурс]. URL: https://psy.1sept.ru/article.php?ID=200201108 (дата обращения 09.08.2023).

Писарева, О. Л., Гриценко, А. (2011) Когнитивная регуляция эмоций. Философия и социальные науки, № 2, с. 64–68. EDN: SHCLXB

Родионова, Е. В., Конюхова, Т. В. (2023) Эмоционально-личностное благополучие студенческой молодежи: динамическая оценка в условиях неустойчивости внешней среды. Перспективы науки и образования, № 1 (61), с. 356–370. https://doi.org/10.32744/pse.2023.1.21

Севостьянов, Д. А. (2023) Регрессия как психологическая защита и ее роль в культурном контексте. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств, № 2 (112), с. 43–50. http://doi.org/10.24412/1997-0803-2023-2112-43-50

Селигман, М. (2013) Путь к процветанию. Новое понимание счастья и благополучия. М.: Манн, Иванов и Фербер, 440 с.

Соколова, М. В. (1996) Шкала субъективного благополучия. 2-е изд. Ярославль: Научно-производственный центр «Психодиагностика», 42 с.

Хуторянская, Т. В. (2023) Соотношение субъективного благополучия и эмоционального интеллекта у студентов гуманитарных и технических специальностей. Общество: социология, психология, педагогика, № 4, с. 120–123. https://doi.org/10.24158/spp.2023.4.18

Шелиспанская, Э. В., Васина, Ю. М. (2023) Психолого-педагогическое сопровождение детей из регионов локальных военных конфликтов в рамках летней многопрофильной образовательной лагерной смены. Гуманитарий: актуальные проблемы гуманитарной науки и образования, т. 23, № 1 (61), с. 108–118. http://doi.org/10.15507/2078-9823.061.023.202301.108-118

Diener, E., Scollon, C. N., Lucas, R. E. (2003) The evolving concept of subjective well-being: The multifaceted nature of happiness. Advances in Cell Aging and Gerontology, vol. 15, pp. 187–219. http://dx.doi.org/10.1016/S1566-3124(03)15007-9

REFERENCES

Abdullin, A. G. (2022) Psikhologicheskaya pomoshch’ naseleniyu v posttravmaticheskoj situatsii [Psychological support for the community in post-traumatic situations]. Gumanitarnye nauki — The Humanities, no. 4 (60), pp. 120–124. EDN: OWIJSU (In Russian)

Banshchikova, T. N., Sokolovskii, M. L. (2022) Vozrastnoj aspekt sub’ektivnogo blagopoluchiya sovremennoj molodezhi [Age aspect of the subjective well-being of modern youth]. Perspektivy nauki i obrazovaniya — Perspectives of Science and Education, no. 5 (59), pp. 430–445. https://doi.org/10.32744/pse.2022.5.25 (In Russian)

Banshchikova, T. N., Sokolovskii, M. L., Korosteleova, T. V. (2022) Samoregulyatsiya i tolerantnost’ k neopredelennosti kak resursy sub’ektivnogo blagopoluchiya sovremennoj molodezhi: kross-kul’turnyj aspekt [Self-regulation and tolerance for uncertainty as resources for the subjective well-being of modern youth: A cross-cultural aspect]. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Psikhologiya i pedagogika — RUDN Journal of Psychology and Pedagogics, vol. 19, no. 4, pp. 717–743. http://doi.org/10.22363/2313-1683-2022-19-4-717-743 (In Russian)

Boyko, O. V., Novikova, N. V. (2019) Individual’no-psikhologicheskie osobennosti perezhivaniya lichnost’yu situatsii voennogo konflikta [Individual psychological characteristics of a person’s experience of a military conflict situation]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta — Herald of Vyatka State University, no. 4 (134), pp. 94–105. https://doi.org/10.25730/vsu.7606.19.060 (In Russian)

Diener, E., Scollon, C. N., Lucas, R. E. (2003) The evolving concept of subjective well-being: The multifaceted nature of happiness. Advances in Cell Aging and Gerontology, vol. 15, pp. 187–219. http://dx.doi.org/10.1016/S1566-3124(03)15007-9 (In English)

Dmitrieva, P. R. (2021) Svyaz’ urovnya napryazhennosti psikhologicheskikh zashchit i preobladayushchego tipa otnosheniya k smerti [Correlation between the level of tension of psychological defenses and the prevailing type of attitude towards death]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya — World of Science. Pedagogy and Psychology, vol. 9, no. 3. [Online]. Available at: https://mir-nauki.com/PDF/15PSMN321.pdf (accessed 04.08.2023). (In Russian)

Ermakova, E. S. (2023) Kreativnost’, samoaktualizatsiya i sub’ektivnoe blagopoluchie studentov [Creativity, self-actualization and subjective well-being of students]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina — Pushkin Leningrad State University Journal, no. 2, pp. 169–186. https://doi.org/10.35231/18186653_2023_2_169 (In Russian)

Hutoryanskaya, T. V. (2023) Sootnoshenie sub’ektivnogo blagopoluchiya i emotsional’nogo intellekta u studentov gumanitarnykh i tekhnicheskikh spetsial’nostej [The ratio of subjective well-being and emotional intelligence among students of the humanities and technical specialties]. Obshchestvo: sotsiologiya, psikhologiya, pedagogika — Society: Sociology, Psychology, Pedagogics, no. 4, pp. 120–123. https://doi.org/10.24158/spp.2023.4.18 (In Russian)

Kalinina, N. V. (2022) Moda i sub’ektivnoe blagopoluchie molodykh lyudej [Fashion and the subjective well-being of young people]. In: Psikhologicheskie problemy smysla zhizni i akme. Smysloobrazovanie i ego konteksty: zhizn’, struktura, kul’tura, opyt. Materialy XXVII Mezhdunarodnogo simpoziuma [Psychological problems of the meaning of life and acme. Meaning formation and its contexts: Life, structure, culture, experience. Proceedings of the XXVII International Symposium]. Moscow: Psychological Institute of the Russian Academy of Education Publ., pp. 157–161. http://doi.org/10.24412/cl-36922-2022-1-157-161 (In Russian)

Kamenskaya, V. G. (1999) Psikhologicheskaya zashchita i motivatsii v strukture konflikta [Psychological protection and motivation in the structure of the conflict]. Saint Petersburg: Detstvo-press Publ., 144 p. (In Russian)

Karapetyan, L. V. (2017) Issledovanie blagopoluchiya v otechestvennoj psikhologii [The study of well-being in Russian psychology]. Vestnik KGPU im. V. P. Astaf’eva — Bulletin of Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev, no. 2 (40), pp. 132–137. EDN: YSRQWR (In Russian)

Karapetyan, L. V., Glotova, G. A. (2021) Vnutrennee blagopoluchie kak kompleksnaya dinamicheskaya sistema [Internal well-being as a complex dynamic system]. Perspektivy nauki i obrazovaniya — Perspectives of Science and Education, no. 3 (51), pp. 404–416. https://doi.org/10.32744/pse.2021.3.28 (In Russian)

Kislyakov, P. A., Shmeleva, E. A., Meerson, I.–L. S. (2023) Psikhologicheskaya bezopasnost’ i kommunikativnye trudnosti prepodavatelej i studentov pri dlitel’nom onlajn-obuchenii [Psychological safety and communication difficulties of teachers and students during long-term online training]. Vysshee obrazovanie v Rossii — Higher Education in Russia, vol. 32, no. 1, pp. 148–168. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2023-32-1-148-168 (In Russian)

Kotova, E. V., Titova, O. I. (2022) Gendernyye razlichiya psikhologicheskikh zashchit v yunosheskom vozraste [Gender differences in psychological defenses in adolescence]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya — World of Science. Pedagogy and Psychology, vol. 10, no. 3. [Online]. Available at: https://mir-nauki.com/PDF/63PSMN322.pdf (accessed 04.08.2023). (In Russian)

Lysenko, N. E., Sakharovskaya, K. D. (2022) Samoregulyatsiya studencheskoj molodezhi v period pandemii COVID-19 [Self-regulation of student youth during the COVID-19 pandemic]. Lichnost’ v menyayushchemsya mire: zdorov’ye, adaptatsiya, razvitiye — Personality in a Changing World: Health, Adaptation, Development, vol. 10, no. 2 (37), pp. 156–166. https://doi.org/10.23888/humJ2022102156-166 (In Russian)

Magomed-Eminov, M. Sh. (2009) Triada “Rasstrojstvo–Stojkost’–Rost” kak posledstviya ekstremal’noj situatsii [Three aspects of the consequence of extreme situation “Disorder–Hardiness–Growth”]. Akmeologiya — Acmeology, no. 1 (29), pp. 53–63. EDN: KVGIIB (In Russian)

Nebylitsyn, V. D. (1976) Psikhofiziologicheskie issledovaniya individual’nykh razlichij [Psychophysiological studies of individual differences]. Moscow: Nauka Publ., 334 p. (In Russian)

Nevstrueva, T. Kh., Suslina, A. A. (2022) Vzaimosvyaz’ samosostradaniya i osobennostej emotsional’noj sfery lichnosti [The relationship of self-compassion and features of the emotional sphere of the personality]. Baikal Research Journal, vol. 13, no. 2, pp. 32–32. https://doi.org/10.17150/2411-6262.2022.13(2).32 (In Russian)

Nikitin, V. N., Dyaghileva, Yu. O., Cherny, E. V. (2021) Samoregulyatsiya kak instrument preodoleniya stressogennykh situatsij i psikhologicheskij metod zdorov’esberezheniya [Self-regulation as a tool for overcoming stressful situations and a psychological method of preserving health]. Uchenye zapiski Krymskogo federal’nogo universiteta imeni V. I. Vernadskogo. Sotsiologiya. Pedagogika. Psikhologiya — Scientific Notes of V. I. Vernadsky Crimean Federal University. Sociology. Pedagogy. Psychology, vol. 7 (73), no. 4, pp. 140–149. EDN: YFLEMY (In Russian)

Orlova, D. G. (2015) Psikhologicheskoe i sub’ektivnoe blagopoluchie: opredelenie, struktura, issledovaniya (obzor sovremennykh istochnikov) [Psychological and subjective well-being: Definition, structure, researches (review of current publications)]. Vestnik Permskogo gosudarstvennogo gumanitarno-pedagogicheskogo universiteta. Seriya 1. Psikhologicheskie i pedagogicheskie nauki, no. 1, pp. 28–36. EDN: ULXSTX (In Russian)

Osukhova, N. G. (2002) Mezhdu vojnoj i mirom. Psikhologicheskoe soprovozhdenie detej, evakuirovannykh iz zony voennykh dejstvij v Chechenskoj Respublike [Between war and peace. Psychological support for children evacuated from the war zone in the Chechen Republic]. Shkol’nyj psikholog, no. 11. [Online]. Available at: https://psy.1sept.ru/article.php?ID=200201108 (accessed 09.08.2023). (In Russian)

Pisareva, O. L., Gricenko, A. (2011) Kognitivnaya regulyatsiya emotsij [Cognitive emotion regulation]. Filosofiya i sotsial’nye nauki — The Journal of Philosophy and Social Sciences, no. 2, pp. 64–68. EDN: SHCLXB (In Russian)

Rodionova, E. V., Konyukhova, T. V. (2023) Emotsional’no-lichnostnoe blagopoluchie studencheskoj molodezhi: dinamicheskaya otsenka v usloviyakh neustojchivosti vneshnej sredy [Emotional and personal well-being of students: Dynamic assessment in the conditions of unstable external environment]. Perspektivy nauki i obrazovania — Perspectives of Science and Education, no. 1 (61), pp. 356–370. https://doi.org/10.32744/pse.2023.1.21 (In Russian)

Seligman, M. (2013) Put’ k protsvetaniyu. Novoye ponimaniye schast’ya i blagopoluchiya [A visionary new understanding of happiness and well-being]. Moscow: Mann, Ivanov and Ferber Publ., 440 p. (In Russian)

Sevostyanov, D. A. (2023) Regressiya kak psikhologicheskaya zashchita i ee rol’ v kul’turnom kontekste [Regression as a psychological defense and its role in the cultural context]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv — The Bulletin of Moscow State University of Culture and Arts, no. 2 (112), pp. 43–50. http://doi.org/10.24412/1997-0803-2023-2112-43-50 (In Russian)

Shelispanskaya, E. V., Vasina, Yu. M. (2023) Psikhologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie detej iz regionov lokal’nykh voennykh konfliktov v ramkakh letnej mnogoprofil’noj obrazovatel’noj lagernoj smeny [Psychological and pedagogical support for the children from the regions of local military conflicts as the part of a summer multidisciplinary educational camp shif]. Gumanitarian: aktual’nye problemy gumanitarnoj nauki i obrazovaniya — Russian Journal of the Humanities, vol. 23, no. 1, pp. 108–118. https://doi.org/10.15507/2078-9823.061.023.202301.108-118 (In Russian)

Sokolova, M. V. (1996) Shkala sub’ektivnogo blagopoluchiya [Subjective well-being scale]. 2nd ed. Yaroslavl: Scientific and production center “Psychodiagnostics” Publ., 42 p. (In Russian)

Vasserman, L. I. (ed.). (2005) Psikhologicheskaya diagnostika indeksa zhiznennogo stilya [Psychological diagnostics of the life style index]. Saint Petersburg: National Medical Research Center for Psychiatry and Neurology named after. V. M. Bekhterev Publ., 54 p. (In Russian)

Published

2024-04-08

Issue

Section

Articles