Personal predictors of compliance with the principles of mediation in everyday communication

Authors

  • Alisa Yu. Butkevich Secondary General Education School No. 463 named after Hero of the Soviet Union V. I. Minakov of the Vyborg District of Saint Petersburg https://orcid.org/0000-0002-9490-1250

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-4-490-499

Keywords:

predictors of compliance with mediation principles, confidentiality, neutrality, voluntariness, equality

Abstract

Introduction. Constructive conflict resolution is included in range of soft skills. Today, no matter the field of activity, professionals should be able to effectively resolve conflicts. This, among other things, includes the principles of mediation. The reported study conducted in July 2019 — May 2020 is a socio-psychological survey based on a self-designed questionnaire. The sample included 30 people who completed professional training or advanced training in mediation, and 110 people without any prior training in mediation.

Materials and Methods. To study personal predictors of compliance with the principles of mediation, a self-designed questionnaire and the method of multivariate personality research (Raymond Cattell) were used. Regression analysis was used for data processing and analysis.

Results. For women, the strongest predictors of compliance with the principles of voluntariness and equality are the indicators of emotional stability. The strongest predictors of compliance with the principle of neutrality are courage and straightforwardness. The strongest predictors of compliance with the principle of confidentiality are dominance and authoritarianism. For men, the strongest predictors of compliance with the principle of voluntariness are related to being principled. The strongest predictors of compliance with the principle of neutrality are calmness, a tendency to submission, gentleness and dependence. The strongest predictors of compliance with the principle of confidentiality are courage and risk-taking. The strongest predictors of compliance with the principle of equality include courage, emotional stability, and a high level of adaptability.

Conclusion. The prospects of the study are related to the study of predictors of compliance with the principles of mediation involving an expanded range of individual psychological characteristics.

References

ЛИТЕРАТУРА

Ажимова, И. Ф., Боровских, В. Н. (2020) Медиация как альтернативный путь преодоления социальной беспомощности. В кн.: С. М. Шингаев (ред.). Служба практической психологии в системе образования: достижения и устремления. Сборник материалов XXIV международной научно-практической конференции. СПб.: СПб АППО, с. 205–209.

Аллахвердова, О. В., Карпенко, А. Д. (2005) Методическое пособие для посредников-медиаторов. СПб.: Санкт-Петербургский Центр разрешения конфликтов, 107 с.

Анцупов, А. Я., Шипилов, А. И. (2008) Конфликтология. 3-е изд. СПб.: Питер, 496 с.

Баковкина, О. А. (2021) Психология управления конфликтами в вузе. В кн.: Т. В. Христидис (ред.). Артпедагогика и артпсихология в век инноваций: материалы III Международной научно-практической конференции, в рамках Всероссийского Фестиваля науки NAUKA 0+ — ключевое событие Года науки и технологий. М.: МГИК, с. 49–56.

Бесемер, Х. (2004) Медиация. Посредничество в конфликтах. Калуга: Духовное познание, 176 с.

Буткевич, А. Ю. (2022) Гендерные различия в соблюдении принципов медиативных отношений в повседневном взаимодействии. Вестник Кемеровского государственного университета, т. 24, № 4, с. 482–492. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2022-24-4-482-492

Буткевич, А. Ю., Микляева, А. В. (2019) Формирование медиативной культуры отношений субъектов образовательного процесса как направление профилактики эскалации конфликтов в образовательном учреждении. В кн.: В. М. Голянич (ред.). Психологическое здоровье и технологии здоровьесбережения в современной образовательной среде. СПб.: НИЦ АРТ, с. 362–367.

Горьковая, О. П., Козловский, Н. В., Матыкина, В. С., Петров, А. В. (2019) «Soft skills»: в поиске универсальных трактовок «гибких» навыков современных работников. Общество. Среда. Развитие, № 4, с. 20–25.

Гуриева, С. Д. (2015) Тактики и стратегии ведения переговоров. СПб.: Изд-во СПбГУ, 132 с.

Карнозова, А. Ю., Коновалов, А. Ю. (ред.). (2016) Создание и поддержка служб примирения в регионах. М.: МОО Центр «Судебно-правовая реформа», 174 с.

Кролевец, М. К. (2020) Опыт организации службы школьной медиации в образовательном учреждении. В кн.: Н. В. Гордийчук (ред.). Всероссийское совещание школьных служб примирения и медиации: сборник материалов. М.: Центр защиты прав и интересов детей, с. 85–86.

Меркулов, В. С. (2019) Основные принципы процедуры медиации и их применение на практике. В кн.: Медиация в современном мире: проблемы и перспективы развития. Материалы Всероссийской научно- практической конференции (30 апреля 2019 г.). Курск: Изд-во Юго-Западного государственного университета, с. 132–134. EDN: ZVLFFJ

Микляева, А. В. (2016) Системно-деятельностный подход к подготовке медиаторов. Нижегородское образование, № 2, с. 36–40.

Микляева, А. В., Румянцева, П. В., Туманова, Е. Н. (2016) Школьная медиация: теоретические и методические основы. М.: СВИВТ, 144 с.

Редлих, А., Миронов, Е. (2009) Модерация конфликтов в организации. СПб.: Речь, 240 с.

Рогалева, Е. В., Третьякова, Л. Р. (2022) Гибкие навыки (soft-skills) педагогов и подходы к их формированию. Экономические и гуманитарные исследования регионов, № 2, с. 82–87. EDN: MWWXHA

Сергеева, Д. Н. (2016) Разрешение педагогических конфликтов посредством переговоров с участием медиатора. В кн.: М. Р. Арпентьева (ред.). Профайлинг и медиация: сферы, ценности, технологии, обучение. Серия Актуальные проблемы практической психологии: кризис, развитие, поддержка. Вып. 2. Калуга: Изд-во КГУ им. К. Э. Циолковского, с. 119–127. EDN: WXXNNZ

Сухова, Н. В. (2013) Принципы процесса медиации. Вестник Тюменского государственного университета, № 3, с. 154–162. EDN: QZFRYR

Highton, E. I., Álvarez, G. S. (2013) Mediación para resolver conflictos. Talcahuano: Ad Hoc Publ., 436 p.

Rodas Mollinedo, A. A. (2007) La mediación y la conciliación en las fiscalías del ministerio público. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala Publ., 100 p.

REFERENCES

Allakhverdova, O. V., Karpenko, A. D. (2005) Metodicheskoe posobie dlya posrednikov-mediatorov [Methodical manual for intermediaries-mediators]. Saint Petersburg: Saint Petersburg Center for Conflict Resolution Publ., 107 p. (In Russian)

Antsupov, A. Ya., Shipilov, A. I. (2007) Konfliktologiya [Conflictology]. 3rd ed. Saint Petersburg: Piter Publ., 496 p. (In Russian)

Azhimova, I. F., Borovskikh, V. N. (2020) Mediatsiya kak al’ternativnyj put’ preodoleniya sotsial’noj bespomoshchnosti [Mediation as an alternative way to overcome social helplessness]. In: S. M. Shingaev (ed.). Sluzhba prakticheskoj psikhologii v sisteme obrazovaniya: dostizheniya i ustremleniya. Sbornik materialov XXIV mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [Practical Psychology Service in the education system: Achievements and aspirations. Collection of materials of the XXIV International Scientific and practical Conference]. Saint Petersburg: Saint Petersburg Academy of postgraduate pedagogical education Publ., pp. 205–209. (In Russian)

Bakovkina, O. A. (2021) Psikhologiya upravleniya konfliktami v vuze [Psychology of conflict management in higher education]. In: T. V. Khristidis (ed.). Artpedagogika i artpsikhologiya v vek innovatsij: materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii, v ramkakh Vserossijskogo Festivalya nauki NAUKA 0+ — klyuchevoe sobytie Goda nauki i tekhnologij [Art Pedagogy and Art Psychology in the age of innovation: Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference Materials, within the framework of the All-Russian Science Festival NAUKA 0+—key event of the Year of Science and Technology October]. Moscow: Moscow State Institute of Culture Publ., pp. 49–56. (In Russian)

Besemer, Ch. (2004) Mediatsiya. Posrednichestvo v konfliktah [Mediation. Mediation in conflicts]. Kaluga: Dukhovnoe poznanie Publ., 176 p (In Russian)

Butkevich, A. Yu. (2022) Gendernye razlichiya v sobliudenii printsipov mediativnykh otnoshenij v povsednevnom vzaimodeistvii [Gender differences in the principles of mediation relations]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta — The Bulletin of Kemerovo State University, vol. 24, no 4, pp. 482–492. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2022-24-4-482-492 (In Russian)

Butkevich, A. Yu., Miklyaeva, A. V. (2019) Formirovanie mediativnoj kul’tury otnoshenij sub’ektov obrazovatel’nogo protsessa kak napravlenie profilaktiki eskalatsii konfliktov v obrazovatel’nom uchrezhdenii [Formation of a mediative culture of relations of subjects of the educational process as a direction of prevention of escalation of conflicts in an educational institution]. In: V. M. Golyanich (ed.). Psikhologicheskoe zdorov’e i tekhnologii zdorov’esberezheniya v sovremennoj obrazovatel’noj srede [Psychological health and health care in the modern academic environment]. Saint Petersburg: Nits ART Publ., pp. 362–376. (In Russian)

Caesar, V. (2005) Konfliktbüro Oberstufe [Conflict office upper school]. Spektrum der Mediation, no. 20, pp. 33–36. (In German)

Gor’kovaya, O. P., Kozlovskij, N. V., Matykina, V. S., Petrov, A. V. (2019) “Soft skills”: v poiske universal’nykh traktovok “gibkikh” navykov sovremennykh rabotnikov [“Soft skills”: In search of universal interpretations of “flexible” skills of modern workers]. Obshchestvo. Sreda. Razvitie — Society. Environment. Development (“Terra Humana”), no. 4, pp. 20–25. (In Russian)

Gurieva, S. D. (2015) Taktiki i strategii vedeniya peregovorov [Negotiation tactics and strategies]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publ., 132 p. (In Russian)

Highton, E. I., Álvarez, G. S. (2013) Mediación para resolver conflictos. Talcahuano: Ad Hoc Publ., 436 p. (In English)

Karnozova, L. M., Konovalov, A. Yu. (eds.). (2016) Sozdanie i podderzhka sluzhb primireniya v regionakh [Creation and support of reconciliation services in the regions]. Moscow: MOO Tsentr “Sudebno-pravovaya reforma” Publ., 174 p. (In Russian)

Krolevets, M. K. (2020) Opyt organizatsii sluzhby shkol’noj mediatsii v obrazovatel’nom uchrezhdenii [Experience in organizing a school mediation service in an educational institution]. In: N. V. Gordijchuk (ed.). Vserossijskoe soveshchanie shkol’nykh sluzhb primireniya i mediatsii: sbornik materialov [All-Russian meeting of school reconciliation and mediation services: Collection of materials]. Moscow: Center for the Protection of Children’s Rights and Interests Publ., pp. 85–86. (In Russian)

Merkulov, V. S. (2019) Osnovnye printsipy protsedury mediatsii i ikh primenenie na praktike [The basic principles of the mediation procedure and their application in practice]. In: Mediatsiya v sovremennom mire: problemy i perspektivy razvitiya. Materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii (30 aprelya 2019 g.) [Mediation in the modern world: Problems and prospects of development. Proceedings of the All-Russian scientific and practical conference (April 30, 2019)]. Kursk: Southwest State University Publ., pp. 132–134. EDN: ZVLFFJ (In Russian)

Miklyaeva, A. V. (2016) Sistemno-deyatel’nostnyj podkhod k podgotovke mediatorov [System-activity approach to the training of mediators]. Nizhegorodskoe obrazovanie, no. 2, pp. 36–40. (In Russian)

Miklyaeva, A. V., Rumyantseva, P. V., Tumanova, E. N. (2016) Shkol’naya mediatsiya: teoreticheskie i metodicheskie osnovy [School mediation: Theoretical and methodological foundations]. Moscow: SVIVT Publ., 144 p. (In Russian)

Redlikh, A., Mironov, E. (2009) Moderatsiya konfliktov v organizatsii [Conflict moderation in the organization]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 240 p. (In Russian)

Rodas Mollinedo, A. A. (2007) La mediación y la conciliación en las fiscalías del ministerio público [Mediation and conciliation in the public prosecutor’s offices]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala Publ., 100 p. (In Spanish)

Rogaleva, E. V., Tretyakova, L. R. (2022) Gibkie navyki (soft-skills) pedagogov i podkhody k ikh formirovaniyu [Flexible skills (soft-skills) of teachers and approaches to their formation]. Ekonomicheskie i gumanitarnye issledovaniya regionov — Economic and Humanitarian Studies of the Regions, no. 2, pp. 82–87. EDN: MWWXHA (In Russian)

Sergeeva, D. N. (2016) Razreshenie pedagogicheskikh konfliktov posredstvom peregovorov s uchastiem mediatora [The pedagogical resolution of conflicts through negotiations with the participation of a mediator]. In: M. R. Arpentieva (ed.). Profajling i mediatsiya: sfery, tsennosti, tekhnologii, obuchenie. Seriya Aktual’nye problemy prakticheskoj psikhologii: krizis, razvitie, podderzhka [The profiling and mediation: Values, meanings, models. Series “Actual problems of practical psychology: Crisis, development, support”]. Iss. 2. Kaluga: Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski Publ., pp. 119–127. EDN: WXXNNZ (In Russian)

Sukhova, N. V. (2013) Printsipy protsessa mediatsii [Mediation process principles]. Vestnik Tiumenskogo gosudarstvennogo universiteta — Tyumen State University Herald, no. 3, pp. 154–162. EDN: QZFRYR (In Russian)

Published

2023-12-22

Issue

Section

Articles