Attitude to uncertainty in students against the backdrop of post-COVID digital transformation of university education
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-1-114-123Keywords:
digital transformation of university education, students, uncertainty, attitude to uncertainty, uncertainty in digital transformation of university educationAbstract
Introduction. The article investigates the attitude to uncertainty in students against the backdrop of post- COVID digital transformation of university education.
Materials and Methods. General theoretical methods were used as research methods: analysis of theoretical and practical sources, analysis of empirical studies, generalization, design. A pilot study was conducted among 182 students aged 20 to 30 using the McLane Uncertainty Tolerance Questionnaire (adapted by E. G. Lukovitskaya).
Results. The study resulted in the classification of situations of uncertainty with unknown variables that emerge due to digitalization of education. These variables include: digital skills of students and teachers are not sufficient to work with different types of digital platforms; self-organization skills in students are not developed enough to achieve educational goals; no established patterns of interpersonal interaction among students; no formal or informal rules of digital ethics in digital educational environment; no rules or standards of digital hygiene for the stakeholders in education.
Conclusions. The obtained data indicate that despite the ongoing digital transformation of university education, the indicators of the attitude towards uncertainty in students are within the age norm. The reason may be the students’ age as the period of mastering complex scientific and practice-oriented ways of cognizing the world as well as methods of obtaining and processing information. Another possible reason is that changes taking place in university education are not yet fully perceived by many students as situations of uncertainty. The reported data are obtained from local groups of students which does not allow for strong social and psychological predictions. A longitudinal study, however, is capable of determining the impact of uncertainty caused by the post-COVID digital transformation of university education on the attitude to uncertainty in youth.
References
ЛИТЕРАТУРА
Алехин, А. Н., Данилова, Ю. Ю., Щелкова, О. Ю. (2020) Особенности психологических реакций в ситуации эпидемической угрозы, транслируемой СМИ. Психология человека в образовании, т. 2, № 4, с. 372–383. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-4-372-383
Белинская, Е. П., Стефаненко, Т. Г., Климов, И. А. (2001) Конструирование идентификационных структур личности в ситуации неопределенности. В кн.: Т. Г. Стефаненко (ред.). Трансформация идентификационных структур в современной России. М.: Московский общественный фонд, с. 30–53.
Белоусова, А. К., Самарская, А. В., Кряжкова, Е. В. (2021) Взаимосвязь толерантности к неопределенности и креативности у старших школьников с критическим стилем мышления. Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки, т. 18, № 2, с. 5–18. https://doi.org/10.17673/vsgtu-pps.2021.2.1
Болотова, А. К., Зинченко, В. П., Поддьяков, А. Н. (2007) Человек в ситуации неопределенности. М.: ВШЭ, 283 с.
Донцов, Д. А., Ковалев, А. И., Климова, О. А. (2018) Развитие психических познавательных процессов в подростковом и юношеском возрасте. Научные исследования и образование, № 3 (31), с. 62–70.
Зинченко, В. П. (2007) Толерантность к неопределенности: новость или психологическая традиция? Вопросы психологии, № 6, с. 3–20.
Климов, Е. А. (2004) Психология профессионального самоопределения. М.: Академия, 304 с.
Коджаспирова, Г. М. (2021) Фактор неопределенности в процессе подготовки учителя. Человеческий капитал, № 1 (145), с. 131–140.
Корнилова, Т. В. (2010) Толерантность к неопределенности и интеллект как предпосылки креативности. Вопросы психологии, № 5, с. 3–13.
Корнилова, Т. В. (2015) Принцип неопределенности в психологии выбора и риска. Психологические исследования, т. 8, № 40, статья 3. https://doi.org/10.54359/ps.v8i40.553
Крайг, Г. (2000) Психология развития. СПб.: Питер, 992 с.
Кригер, Е. Э. (2014) Типы ситуаций неопределенности в профессиональной деятельности педагога. Вестник Томского государственного педагогического университета, № 1 (142), с. 9–12.
Крылова, С. Г., Водяха, Ю. Е. (2022) Восприятие дошкольниками виртуальных объектов в процессе использования информационных устройств с сенсорным экраном. Психология человека в образовании, т. 4, № 2, с. 205–218. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-2-205-218
Ксенда, О. Г. (2018) Подготовка специалистов в высшем образовании в условиях неопределенности. В кн.: Е. В. Бакшутова, О. В. Юсупова, Е. Ю. Двойникова (ред.). Человек в условиях неопределенности: сборник научных трудов: в 2-х т. Т. 2. Самара: Самарский государственный технический университет, с. 131–134.
Лазюк, И. В. (2020) Исследование толерантности к неопределенности у студентов. Reflexio, т. 13, № 1, с. 21–31.
Леонов, И. Н. (2014) Толерантность к неопределенности как психологический феномен: история становления конструкта. Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика, № 4, с. 43–52.
Любачевская, Е. А. (2013) Толерантность к неопределенности как личностный феномен. Акмеология, № 3 (47), с. 78–80.
Малинина, Н. С. (2012) Феномен неопределенности в представлениях современной молодежи. Вестник Череповецкого государственного университета, т. 3, № 4, с. 154–156.
Меньшикова, Л. В., Лазюк, И. В. (2020) Толерантность к неопределенности у студентов вуза и ее развитие в современной информационной среде. Герценовские чтения: психологические исследования в образовании, № 3, с. 452–458. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-18
Михина, М. В. (2018) Неопределенность: основные характеристики и определение. Инновационная наука, т. 2, № 5, с. 140–143.
Резер, Т. М., Владыко, А. В. (2021) Социально-педагогический аспект развития цифровой образовательной среды. Среднее профессиональное образование, № 4 (308), с. 25–28.
Резер, Т. М., Владыко, А. В. (2022) Обратная связь в цифровой образовательной среде. Среднее профессиональное образование, № 5 (318), с. 29–33.
Резер, Т. М., Ямалетдинова, Г. А. (2022) Адаптационные возможности преподавателей при реализации педагогической деятельности в условиях неопределенности: критерии психологического здоровья. В кн.: Сложность социокультурного мира современности: реалии и оптики анализа: сборник материалов и докладов XXIV российской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 14–15 апреля 2022 г.). Екатеринбург: Гуманитарный университет, с. 699–705.
Рокицкая, Ю. А., Манучарян, Н. Ш. (2019) Формирование толерантности к неопределенности в процессе профессионального самоопределения старшеклассников. Челябинск: Библиотека А. Миллера, 176 с.
Рябинкина, А. Н. (2018) Толерантность студентов к неопределенности. Ученые записки Орловского государственного университета, № 1 (78), с. 295–297.
Спартакян, Н. С., Синякова, М. Г. (2022) Психолого-педагогические характеристики цифрового образовательного пространства. Педагогическое образование в России, № 1, с. 145–156. https://doi.org/10.26170/2079-8717_2022_01_17
Федоров, А. А. (2006) Homo infinitus: человек, неопределенность и психологические конструкты. В кн.: О. Н. Первушина, Р. В. Шамолин, П. А. Носова (ред.). Человек в условиях неопределенности: сборник материалов Всероссийской конференции, 18–19 мая 2006 г. Новосибирск: Новосибирский государственный университет, с. 36–43.
Холодная, М. А. (2004) Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. СПб.: Питер, 384 с.
Шаповаленко, И. В. (2005) Возрастная психология: психология развития и возрастная психология. М.: Гардарики, 349 с.
Шейнов, В. П., Тарелкин, А. И. (2022) Взаимосвязи зависимости студентов от социальных сетей с психологическим неблагополучием. Психология человека в образовании, т. 4, № 2, с. 188–204. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-2-188-204
Якобсон, П. М. (2003) Юношеский возраст. В кн.: И. В. Дубровина, А. М. Прихожан (ред.). Возрастная и педагогическая психология. М.: Академия, с. 238–243.
Borghans, L., Golsteyn, B. H. H., Heckman, J. J., Meijers, H. (2009) Gender differences in risk aversion and ambiguity aversion. In: IZA. Discussion Paper no. 3985. Bonn: IZA Publ. [Online]. Available at: https://docs.iza.org/dp3985.pdf (accessed 27.10.2022).
Budner, S. (1962) Intolerance for ambiguity as a personality variable. Journal of Personality, vol. 30, no. 1, pp. 29–50. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1962.tb02303.x
DeRoma, V. M., Martin, K. M., Kessler, M. L. (2003) The relationship between tolerance for ambiguity and need for course structure. Journal of the Institute of Psychology, vol. 30, no. 2, pp. 104–109.
Frenkel-Brunswick, E. (1949) Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality, vol. 18, no. 1, pp. 108−143. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1949.tb01236.x
REFERENCES
Alekhin, A. N., Danilova, Yu. Yu., Shchelkova, O. Yu. (2020) Osobennosti psikhologicheskikh reaktsij v situatsii epidemicheskoj ugrozy, transliruemoj SMI [Features of psychological reactions to epidemic threat communicated by the mass media]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Рsychology in Education, vol. 2, no. 4, pp. 372–383. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-4-372-383 (In Russian)
Belinskaya, E. P., Stefanenko, T. G., Klimov, I. A. (2001) Konstruirovanie identifikatsionnykh struktur lichnosti v situatsii neopredelennosti [Construction of personality identification structures in a situation of uncertainty]. In: T. G. Stefanenko (ed.). Transformatsiya identifikatsionnykh struktur v sovremennoj Rossii [Transformation of identification structures in Post-Soviet-Russia]. Moscow: Moscow Public Science Foundation Publ., pp. 30–53. (In Russian)
Belousova, A. K., Samarskaya, A. V., Kryazhkova, E. V. (2021) Vzaimosvyaz’ tolerantnosti k neopredelennosti i kreativnosti u starshikh shkol’nikov s kriticheskim stilem myshleniya [The relationship between tolerance for uncertainty and creativity among high school students with a critical style of thinking]. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. Seriya Psikhologo-pedagogicheskie nauki — Vestnik of Samara State Technical University. Series: Psychological and Pedagogical Sciences, vol. 18, no. 2, pp. 5–18. https://doi.org/10.17673/vsgtu-pps.2021.2.1 (In Russian)
Bolotova, A. K., Zinchenko, V. P., Podd’yakov, A. N. (2007) Chelovek v situatsii neopredelennosti [Man in a situation of uncertainty]. Moscow: HSE University Publ., 283 p. (In Russian)
Borghans, L., Golsteyn, B. H. H., Heckman, J. J., Meijers, H. (2009) Gender differences in risk aversion and ambiguity aversion. In: IZA. Discussion Paper no. 3985. Bonn: IZA Publ. [Online]. Available at: https://docs.iza.org/dp3985.pdf (accessed 27.10.2022). (In English)
Budner, S. (1962) Intolerance for ambiguity as a personality variable. Journal of Personality, vol. 30, no. 1, pp. 29–50. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1962.tb02303.x (In English)
Craig, G. (2000) Psikhologiya razvitiya [Human development]. Saint Petersburg: Piter Publ., 992 p. (In Russian)
DeRoma, V. M., Martin, K. M., Kessler, M. L. (2003) The relationship between tolerance for ambiguity and need for course structure. Journal of the Institute of Psychology, vol. 30, no. 2, pp. 104–109. (In English)
Dontsov, D. A., Kovalev, A. I., Klimova, O. A. (2018) Razvitie psikhicheskikh poznavatel’nykh protsessov v podrostkovom i yunosheskom vozraste [Development of mental cognitive processes in adolescence and youth]. Nauchnye issledovaniya i obrazovanie, no. 3 (31), pp. 62–70. (In Russian)
Fedorov, A. A. (2006) Homo infinitus: chelovek, neopredelennost’ i psikhologicheskie konstrukty [Homo infinitus: Man, uncertainty and psychological constructs]. In: O. N. Pervushina, R. V. Shamolin, P. A. Nosova (eds.). Chelovek v usloviyakh neopredelennosti: sbornik materialov Vserossijskoj konferentsii, 18–19 maya 2006 g. [Man in the conditions of uncertainty: Proceedings of the All-Russian Conference, May 18–19, 2006]. Novosibirsk: Novosibirsk State University Publ., pp. 36–43. (In Russian)
Frenkel-Brunswick, E. (1949) Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality, vol. 18, no. 1, pp. 108−143. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1949.tb01236.x (In English)
Jacobson, P. M. (2003) Yunosheskij vozrast [Adolescence]. In: I. V. Dubrovina, A. M. Prikhozhan (eds.). Vozrastnaya i pedagogicheskaya psikhologiya [Developmental and pedagogical psychology]. Moscow: Academia Publ., pp. 238–243. (In Russian)
Kholodnaya, M. A. (2004) Kognitivnye stili. O prirode individual’nogo uma [Cognitive styles. On the nature of the individual mind]. 2nd ed. Saint Petersburg: Piter Publ., 384 p. (In Russian)
Klimov, E. A. (2004) Psikhologiya professional’nogo samoopredeleniya [Psychology of professional self-determination]. Moscow: Academia Publ., 304 с. (In Russian)
Kodzhaspirova, G. M. (2021) Faktor neopredelennosti v protsesse podgotovki uchitelya [The uncertainty in the process of teacher preparation]. Chelovecheskij kapital — Human Capital, no. 1 (145), pp. 131–140. (In Russian)
Kornilova, T. V. (2010) Tolerantnost’ k neopredelennosti i intellekt kak predposylki kreativnosti [Uncertainty tolerance and intelligence as prerequisites for creativity]. Voprosy psikhologii, no. 5, pp. 3–13. (In Russian)
Kornilova, T. V. (2015) Printsip neopredelennosti v psikhologii vybora i riska [The principle of uncertainty in psychology of choice and risk]. Psikhologicheskie issledovaniya — Psychological Studies, vol. 8, no. 40, article 3. https://doi.org/10.54359/ps.v8i40.553 (In Russian)
Kriger, E. E. (2014) Tipy situatsij neopredelennosti v professional’noj deyatel’nosti pedagoga [Types of the situations of uncertainty in the professional activity of educator]. Vestnik Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta — Tomsk State Pedagogical University Bulletin, no. 1 (142), pp. 9–12. (In Russian)
Krylova, S. G., Vodyakha, Yu. E. (2022) Vospriyatie doshkol’nikami virtual’nykh ob’ektov v protsesse ispol’zovaniya informatsionnykh ustrojstv s sensornym ehkranom [Perception of virtual objects by preschoolers in the process of using information devices with touch screen]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 4, no. 2, pp. 205–218. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-2-205-218 (In Russian)
Ksenda, O. G. (2018) Podgotovka spetsialistov v vysshem obrazovanii v usloviyakh neopredelennosti [Training specialists in higher education in conditions of uncertainty]. In: E. V. Bakshutova, O. V. Yusupova, E. Yu. Dvojnikova (eds.). Chelovek v usloviyakh neopredelennosti: sbornik nauchnykh trudov: v 2-kh t. T. 2 [Man in conditions of uncertainty: A collection of scientific papers: In 2 vols. Vol. 2]. Samara: Samara State Technical University Publ., pp. 131–134. (In Russian)
Lazyuk, I. V. (2020) Issledovanie tolerantnosti k neopredelennosti u studentov [Study of tolerance to uncertainty in students]. Reflexio, vol. 13, no. 1, pp. 21–31. (In Russian)
Leonov, I. N. (2014) Tolerantnost’ k neopredelennosti kak psikhologicheskij fenomen: istoriya stanovleniya konstrukta [Tolerance for ambiguity as a psychological phenomenon: The history of a construct]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika — Bulletin of Udmurt University. Series: Philosophy. Psychology. Pedagogy, no. 4, pp. 43–52. (In Russian)
Lyubachevskaya, E. A. (2013) Tolerantnost’ k neopredelennosti kak lichnostnyj fenomen [Uncertainty tolerance as a personal phenomenon]. Akmeologiya, no. 3 (47), pp. 78–80. (In Russian)
Malinina, N. S. (2012) Fenomen neopredelennosti v predstavleniyakh sovremennoj molodezhi [The phenomenon of uncertainty in the ideas of modern youth]. Vestnik Cherepovetskogo gosudarstvennogo universiteta — Cherepovets State University Bulletin, vol. 3, no. 4, pp. 154–156. (In Russian)
Menshikova, L. V., Lazyuk, I. V. (2020) Tolerantnost’ k neopredelennosti u studentov vuza i ee razvitie v sovremennoj informatsionnoj srede [Tolerance to uncertainty among university students and its development in the modern information environment]. Gertsenovskie chteniya: psikhologicheskie issledovaniya v obrazovanii — The Herzen University Studies: Psychology in Education, no. 3, pp. 452–458. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-18 (In Russian)
Mikhina, M. V. (2018) Neopredelennost’: osnovnye kharakteristiki i opredelenie [Uncertainty: Key features and definition]. Innovatsionnaya nauka — Innovative Science, vol. 2, no. 5, pp. 140–143. (In Russian)
Rezer, T. M., Vladyko, A. V. (2021) Sotsial’no-pedagogicheskij aspekt razvitiya tsifrovoj obrazovatel’noj sredy [Socio-pedagogical aspect of the development of the digital educational environment]. Srednee professional’noe obrazovanie — Secondary Vocational Education, no. 4 (308), pp. 25–28. (In Russian)
Rezer, T. M., Vladyko, A. V. (2022) Obratnaya svyaz’ v tsifrovoj obrazovatel’noj srede [Feedback in the digital educational environment]. Srednee professional’noe obrazovanie — Secondary Vocational Education, no. 5 (318), pp. 29–33. (In Russian)
Rezer, T. M., Yamaletdinova, G. A. (2022) Adaptatsionnye vozmozhnosti prepodavatelej pri realizatsii pedagogicheskoj deyatel’nosti v usloviyakh neopredelennosti: kriterii psikhologicheskogo zdorov’ya [Adaptive capabilities of teachers in the implementation of pedagogical activities in conditions of uncertainty: Criteria for psychological health]. In: Slozhnost’ sotsiokul’turnogo mira sovremennosti: realii i optiki analiza: sbornik materialov i dokladov XXIV rossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem (Ekaterinburg, 14–15 aprelya 2022 g.) [The complexity of the socio-cultural world of modernity: Realities and optics of analysis: Materials and reports of the XXIV Russian scientific-practical conference with international participation (Yekaterinburg, April 14–15)]. Yekaterinburg: Humanitarian University Publ., pp. 699–705. (In Russian)
Rokitskaya, Yu. A., Manucharyan, N. Sh. (2019) Formirovanie tolerantnosti k neopredelennosti v protsesse professional’nogo samoopredeleniya starsheklassnikov [Formation of tolerance for uncertainty in the process of professional self-determination of high school students]. Chelyabinsk: A. Miller’s Library Publ., 176 p. (In Russian)
Ryabinkina, A. N. (2018) Tolerantnost’ studentov k neopredelennosti [Tolerance of ambiguity as a personality variable of students]. Uchenye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta — Scientific Notes of Orel State University, no. 1 (78), pp. 295–297. (In Russian)
Shapovalenko, I. V. (2005) Vozrastnaya psikhologiya: psikhologiya razvitiya i vozrastnaya psikhologiya [Developmental psychology: Developmental psychology and developmental psychology]. Moscow: Gardariki Publ., 349 p. (In Russian)
Sheinov, V. P., Tarelkin, A. I. (2022) Vzaimosvyazi zavisimosti studentov ot sotsial’nykh setej s psikhologicheskim neblagopoluchiem [Relationships between students’ addiction to social networks and psychological distress]. Psikhologiya cheloveka v obrazovanii — Psychology in Education, vol. 4, no. 2, pp. 188–204. https://www.doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-2-188-204 (In Russian)
Spartakyan, N. S., Sinyakova, M. G. (2022) Psikhologo-pedagogicheskie kharakteristiki tsifrovogo obrazovatel’nogo prostranstva [Psychological and pedagogical characteristics of the digital educational space]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii — Pedagogical Education in Russia, no. 1, pp. 145–156. https://doi.org/10.26170/2079-8717_2022_01_17 (In Russian)
Zinchenko, V. P. (2007) Tolerantnost’ k neopredelennosti: novost’ ili psikhologicheskaya traditsiya? [Tolerance towards vagueness: Is it news or a psychological tradition?]. Voprosy psikhologii, no. 6, pp. 3–20. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tatyana M. Rezer, Marina G. Siniakova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.