Conscience: Historical overview of research, state-of-the-art in modern Russia, students’ views.

Part 2. Students’ perceptions of conscience: Cross-cultural differences, evolution in time, the impact of spiritual life

Authors

  • Haoyu Wang Anqing Normal University
  • Valery Kh. Manerov Herzen State Pedagogical University of Russia https://orcid.org/0000-0002-5085-5133
  • Andrey E. Frai Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2021-3-1-80-86

Keywords:

conscience, ideas about conscience, positivity of ideas, monocultural studies, cross-cultural studies, time factor, decrease in the level of positivity of ideas among Russians

Abstract

The article reveals the results of a decade-long empirical study of ideas about conscience among students. The study is a monocultural and cross-cultural analysis of ideas about conscience shared by Russian and Chinese students of humanities as well as Russian seminarians. A monocultural study compared the samples of Russian humanities students and seminarians. A significantly higher level of positiveness of the image of conscience was found in the group of seminarians receiving spiritual education. A cross-cultural study that lasted from 2011 to 2019 explored the nature of changes in ideas about conscience as well as changes in the degree of their positivity among Russian and Chinese students. In 2011 both Chinese and Russian students showed no statistically significant difference in the positivity of ideas about conscience, while in 2019 the views of Chinese students turned out to be significantly more positive. Presumably, these results indicate the transformation of morality experienced by Russian youth in the wake of social changes in Russia. However, the ideas about conscience obtained from the sample of Chinese students are significantly inferior in terms of positivity to Russian seminarians. These results convincingly indicate that spiritual life, constant spiritual self-improvement as well as the value system with the priority of spiritual interests over consumerism makes a significant contribution to the formation of ideas about conscience. The results of a decade-long research provide evidence that the ideas of students about conscience are dynamic; they evolve from generation to generation and reflect cultural, social and spiritual experience of young people.

References

ЛИТЕРАТУРА

Брюхова, Н. Г., Агафонова, С. В. (2017) Человечность и креативность в нравственном развитии молодежи. Российский психологический журнал, т. 14, № 1, с. 39–61.

Ван, Х. (2013) Особенности представлений о совести в структуре жизненных ценностей китайских студентов. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата психологических наук. СПб., РГПУ им. А. И. Герцена, 25 с.

Ван, Х., Манеров, В. Х., Фрай, А. Е. (2020) Cовесть: история познания, состояние в современной России, представления студентов. Часть 1. Трансформация совести в эпоху постмодерна. Психология человека в образовании, т. 2, № 4, с. 337–348. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-4-337-348

Воловикова, М. И., Мустафина, Л. Ш. (2016) Представления о совести в российском менталитете. М.: ИП РАН, 144 с.

Манеров, В. Х. (2009) Методологические проблемы измерения и результаты исследования свойств и состояний совести. Acta Eruditorum, № 6, с. 3–9.

Манеров, В. Х. (2011) Представления о совести в сознании современной молодежи. В кн.: С. П. Иванова, М. А. Манойлова, Н. Б. Парфенова, И. Н. Самаль (ред.). Психолого-педагогические аспекты духовно- нравственного развития современной молодежи: материалы Международной научно-практической конференции: 15-летию факультета психологии посвящается, 17–18 ноября 2011 г., Псков. Псков: Псковский государственный университет, с. 59–76.

Манеров, В. Х. (2019) Совесть и представления о ней современной молодежи: влияние культуры, региона, семьи, пола, возраста. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 78 с.

Манеров, В. Х., Богдановская, И. М., Проект, Ю. Л. (2019) Кросс-культурный инвариант представлений о совести в эмпирическом исследовании представителей шести культур. Письма в Эмиссия.Оффлайн, № 12, ART 2809. [Электронный ресурс]. URL: http://emissia.org/offline/2019/2809.htm (дата обращения 06.12.2020).

Манеров, В. Х., Ван, Х. (2013) Представления о совести в структуре жизненных ценностей российских и китайских студентов. В кн.: К. В. Султанов (ред.). Аксиология детства и стратегии образования: материалы XX Международной конференции «Ребенок в современном мире. Ценностный мир детства», 17–19 апреля 2013 г., Санкт-Петербург. СПб.: Изд-во Политехнического ун-та, с. 245–260.

Манеров, В. Х., Ван, Х. (2019) Контент-анализ результатов кросс-культурного исследования (на примере исследований представлений о совести российских и китайских студентов). Письма в Эмиссия.Оффлайн, № 4, ART 2717. [Электронный ресурс]. URL: http://emissia.org/offline/2019/2717.htm (дата обращения 06.12.2020).

Фрай, А. И. (2020) Нравственность и коммуникативная направленность студентов с различным отношением к религии. Выпускная квалификационная работа (магистратура). СПб., РГПУ им. А. И. Герцена (на правах рукописи), 134 с.

Шуваев, П., Темиров, А. (2011) КНР: Китайская Неизвестная Реальность. М.: б. и., 299 с.

REFERENCES

Bryukhova, N. G., Agafonova, S. V. (2017) Chelovechnost’ i kreativnost’ v nravstvennom razvitii molodezhi [Humanity and creativity in the moral development of youth]. Rossijskij psikhologicheskij zhurnal — Russian Psychological Journal, vol. 14, no. 1, pp. 39–61. (In Russian)

Fraj, A. I. (2020) Nravstvennost’ i kommunikativnaya napravlennost’ studentov s razlichnym otnosheniem k religii [Morality and communicative orientation of students with different attitudes towards religion]. Master’ s thesis. Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia (as a manuscript), 134 p. (In Russian)

Manerov, V. Kh. (2009) Metodologicheskie problemy izmereniya i rezul’taty issledovaniya svojstv i sostoyanij sovesti [Methodological problems of measurement and results of research of properties and states of conscience]. Acta Eruditorum, no. 6, pp. 3–9. (In Russian)

Manerov, V. Kh. (2011) Predstavleniya o sovesti v soznanii sovremennoj molodezhi [Ideas of conscience in the minds of modern youth]. In: S. P. Ivanova, M. A. Manojlova, N. B. Parfenova, I. N. Samal’ (eds.). Psikhologo-pedagogicheskie aspekty dukhovno-nravstvennogo razvitiya sovremennoj molodezhi: materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii: 15-letiyu fakul’teta psikhologii posvyashchaetsya, 17–18 noyabrya 2011 g., Pskov [Psychological and pedagogical aspects of the spiritual and moral development of modern youth: Proceedings of the International scientific and practical conference: dedicated to the 15th anniversary of the Faculty of Psychology, 17–18 November 2011, Pskov]. Pskov: Pskov State University Publ., pp. 59–76. (In Russian)

Manerov, V. Kh. (2019) Sovest’ i predstavleniya o nej sovremennoj molodezhi: vliyanie kul’tury, regiona, sem’i, pola, vozrasta [Conscience and ideas about it of modern youth: The influence of culture, region, family, gender, age]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University of Russia Publ., 78 p. (In Russian)

Manerov, V. Kh., Bogdanovskaya, I. M., Proekt, Yu. L. (2019) Krosskul’turnyj invariant predstavlenij o sovesti v empiricheskom issledovanii predstavitelej shesti kul’tur [Cross-cultural invariant of ideas about conscience in empirical research of representatives of six cultures]. Pis’ma v Emissiya.Offlajn — The Emissia.Offline Letters, no. 12, ART 2809. [Online]. Available at: http://emissia.org/offline/2019/2809.htm (accessed 06.12.2020). (In Russian)

Manerov, V. Kh., Van, Kh. (2013) Predstavleniya o sovesti v strukture zhiznennykh tsennostej rossijskikh i kitajskikh studentov [Concepts of conscience in the structure of life values of Russian and Chinese students]. In: Aksiologiya detstva i strategii obrazovaniya: materialy XX Mezhdunarodnoj konferentsii “Rebenok v sovremennom mire. Tsennostnyj mir detstva”, 17–19 apr. 2013 g., Sankt-Peterburg [The axiology of childhood and educational strategies: Proceedings of the XX International conference “Child in the modern world. The value world of childhood”, 17–19 April 2013, Saint Petersburg]. Saint Petersburg: Politechnical University Publ., pp. 245–260. (In Russian)

Manerov, V. Kh., Van, Kh. (2019) Kontent-analiz rezul’tatov kross-kul’turnogo issledovaniya (na primere issledovanij predstavlenij o sovesti rossijskikh i kitajskikh studentov) [Content analysis of the results of cross-cultural research (on the example of research on the ideas of conscience of Russian and Chinese students)]. Pis’ma v Emissiya.Offlajn — The Emissia.Offline Letters, no. 4, ART 2717. [Online]. Available at: http://emissia.org/offline/2019/2717.htm (accessed 06.12.2020). (In Russian)

Shuvaev, P., Temirov, A. (2011) KNR: Kitajskaya Neizvestnaya Real’nost’ [PRC: China’s Unknown Reality]. Moscow: s. n., 299 p. (In Russian)

Van, Kh. (2013) Osobennosti predstavlenij o sovesti v strukture zhiznennykh tsennostej kitajskikh studentov [Features of the concept of conscience in the structure of life values of Chinese students]. Extended abstract of PhD dissertation (Psychology). Saint Petersburg, Herzen State Pedagogical University of Russia, 25 p. (In Russian)

Van, Kh., Manerov, V. Kh., Fraj, A. E. (2020) Covest’: istoriya poznaniya, sostoyanie v sovremennoj Rossii, predstavleniya studentov. Chast’ 1. Transformatsiya sovesti v epokhu postmoderna [Conscience: The history of the concept, the state of affairs in modern Russia, and students’ views. Part 1. Transformation of conscience in the postmodern era]. Psychology in Education, vol. 2, no. 4, pp. 337–348. https://doi.org/10.33910/2686-9527-2020-2-4-337-348 (In Russian)

Volovikova, M. I., Mustafina, L. Sh. (2016) Predstavleniya o sovesti v rossijskom mentalitete [Conceptions of conscience in the Russian mentality]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., 144 p. (In Russian)

Published

2021-03-30

Issue

Section

Articles