Lessons of Fyodor M. Dostoevsky and professional development of future psychologists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2021-3-1-52-60

Keywords:

lessons of Fyodor M. Dostoevsky, professional development of future psychologists, Russian literature, literary characters, the fullness of human life, the concept of personality and life course, the role of life situation, love for people, typology of personality

Abstract

Russian literature of the second half of the 19th century is marked by special psychologism. The objective of this article is to show the importance of Dostoevsky’s works for the professional training of future psychologists. His writings reflect the fullness of human life with due regard to all its levels — from the most unsightly falls to the most spectacular rises. This is evidenced by the concepts of the spiritual meaning of personality and the course of life reconstructed from Dostoevsky’s works. Dostoevsky understands personality as a contradictory irrational being subject to internal struggle. His literary characters are facing profound life and spiritual downfalls, crises and sufferings; they have to make a moral choice between good and evil. Along with the images of Christian holiness, Dostoevsky shows the deepest possible downfalls a person may experience. Most of Dostoevsky’s characters have a good and evil side. The writer deliberately highlights emotional experiences typical of common people. Dostoevsky, like a real psychologist, spotlights his characters’ inner world against the backdrop of harsh circumstances of life hyperbolizing movements of spirit. As a rule, the plot is based on an event that is not only special and exceptional, but also goes beyond the norms of moral and social conduct. The circumstances of characters’ life are closely related to their emotional experiences. The life course of personality is viewed as spiritual development. Love for people is seen by Dostoevsky as a high level of personal development. It is possible to distinguish psychological types depending on the level of spiritual development. Dostoevsky effectively revealed the patterns of how personality functions in the course of life. This makes his writings invaluable in training future psychologists and, undoubtedly, will enrich their knowledge of psychology.

References

ЛИТЕРАТУРА

Ананьев, Б. Г. (1997) Достоевский и психология. В кн.: Б. Г. Ананьев. Психология человека. Избранное. СПб.: Международная академия психологических наук, с. 79–89.

Анненский, И. Ф. (1979) Книги отражений. М.: Наука, 680 с.

Антоний (Храповицкий), митр. (1921) Словарь к творениям Достоевского: Не должно отчаяваться. София: Рос.-болг. книгоизд-во, 185 с.

Барсукова, О. В. (2010) Честолюбие. Представление о честолюбии в художественной литературе, религии и философии. СПб.: Речь, 184 с.

Барышникова, Е. В. (2018) Принципы обучения психологии в профессиональной подготовке будущих педагогов-психологов. Азимут научных исследований: педагогика и психология, т. 7, № 3 (24), с. 27–30.

Бахтин, М. М. (1963) Проблемы поэтики Достоевского. М.: Советский писатель, 363 с.

Бердяев, Н. А. (2001) Миросозерцание Достоевского. М.: Захаров, 171 с.

Бугославская, А. В. (2019) Проблема определения критериев выявления уровня профессионально-личностного становления будущих психологов. Проблемы современного педагогического образования, № 62-1, с. 63–66. Выготский, Л. С. (1998) Психология искусства. Ростов н/Д: Феникс, 479 с. Деркач, А. А., Водопьянов, Д. А. (2017) Теоретические основы психологической готовности студентов — будущих психологов к профессиональной деятельности. Акмеология, № 2 (62), с. 7–13.

Достоевский, Ф. М. (1973) Зимние заметки о летних впечатлениях. В кн.: Ф. М. Достоевский. Полное собрание сочинений: в 30 т. Т. 5. Л.: Наука, с. 46–98.

Достоевский, Ф. М. (1983) Сон смешного человека. В кн.: Ф. М. Достоевский. Полное собрание сочинений: в 30 т. Т. 25. Л.: Наука, с. 104–118.

Достоевский, Ф. М. (1984) Записи литературно-критического и публицистического характера из записной тетради 1980–1981 гг. В кн.: Ф. М. Достоевский. Полное собрание сочинений: в 30 т. Т. 27. Л.: Наука, с. 42–87.

Ерофеев, В. В. (2003) Найти в человеке человека (Достоевский и экзистенциализм). М.: ZебраЕ; Эксмо, 286 с.

Есин, А. Б. (2003) Психологизм русской классической литературы. М.: Флинта, 173 с.

Есманская, Н. Е. (2013) Использование художественных текстов в развитии профессиональной компетенции студентов-психологов. Акмеология, № 4 (48), с. 50–56.

Ильин, И. А. (1997) Гении России. В кн.: И. А. Ильин. Собрание сочинений: в 10 т. Т. 6. Ч. 3. М.: Русская книга, с. 195–520.

Иустин (Попович), преп. (1998) Достоевский о Европе и славянстве. СПб.: Адмиралтейство, 271 с.

Кольцова, В. А., Холондович, Е. Н. (2013) Воплощение духовности в личности и творчестве Ф. М. Достоевского. М.: Институт психологии РАН, 304 с.

Копченова, Е. Е., Куркина, Т. С. (2019) Использование художественных произведений в преподавании психологии. Проблемы современного педагогического образования, № 64-1, с. 167–170.

Коржова, Е. Ю. (2009) Творческий лик русских мыслителей. СПб.: Общество памяти игумении Таисии, 507 с.

Коржова, Е. Ю. (2015) Норма и патология личности в жизни и творчестве Ф. М. Достоевского. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, № 174, с. 61–68.

Коржова, Е. Ю. (2016) Путеводитель по жизненным ориентациям: Личность и ее жизненный путь в художественной литературе. 3-е изд. СПб.: Общество памяти игумении Таисии, 468 с.

Криницын, А. Б. (2016) К вопросу о типизации героев в романах «пятикнижия» Ф. М. Достоевского. Научный диалог, № 4 (52), с. 128–142.

Кудрявцев, Ю. Г. (1979) Три круга Достоевского (Событийное. Социальное. Философское). М.: Изд-во МГУ, 343 с.

Лазаренко, Л. В. (2018) Психология персонажей Ф. Достоевского как пограничное бытие субъекта в ситуации социальной «принужденности». История российской психологии в лицах: Дайджест, № 6, с. 40–48.

Мережковский, Д. С. (2000) Л. Толстой и Достоевский. М.: Наука, 588 с.

Наседкин, Н. Н. (сост.). (2008) Достоевский. Энциклопедия. М.: Алгоритм; Эксмо; Око, 800 с.

Пономарева, Е. Ю. (2019) Педагогические условия формирования личностной готовности будущих психологов к реализации профессиональной деятельности. Педагогический вестник, № 6, с. 56–58.

Романова, Е. С. (2019) Психологические приемы описания героев в произведениях Ф. М. Достоевского. Системная психология и социология, № 3 (31), с. 55–67. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.06

Романова, Е. С. (2020) Федор Михайлович Достоевский — выразитель душевных состояний. Системная психология и социология, № 1 (33), с. 5–21. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2020.33.1.01

Рубцов, В. В., Забродин, Ю. М., Леонова, О. И. (2019) Апробация и применение профессионального стандарта «педагог-психолог (психолог в сфере образования)»: региональный опыт. Вестник практической психологии образования, т. 16, № 1, с. 6–14.

Семенов, В. Е. (2011) Психологический гений Ф. М. Достоевского (к 190-летию со дня рождения). Психологический журнал, т. 32, № 6, с. 108–111.

Старовойтенко, Е. Б. (2015) Персонология: жизнь личности в культуре. М.: Академический проект, 432 с.

Тареев, М. М. (1908) Христианская проблема и русская религиозная мысль. В кн.: М. М. Тареев. Основы христианства: в 5 т. Т. 4. Сергиев Посад: Типография Св.-Тр. Сергиевой Лавры, с. 176–421.

Холондович, Е. Н. (2016) Феномен духовности гениев. Наука. Культура. Общество, № 2, с. 17–30.

Цвейг, С. (1992) Три мастера: Бальзак, Диккенс, Достоевский. Триумф и трагедия Эразма Роттердамского. М.: Республика, 286 с.

Цветкова, Л. А., Волкова, Е. Н., Коржова, Е. Ю., Микляева, А. В. (2017) Профессиональное становление педагога-психолога: между образовательным и профессиональным стандартом. Российский психологический журнал, т. 14, № 4, с. 26–48. https://doi.org/10.21702/rpj.2017.4.2

Arora, P. G., Brown, J., Harris, B., Sullivan, A. (2017) Professional development needs and training interests: A survey of early career school psychologists. Contemporary School Psychology, vol. 21, no. 1, pp. 49–57. https://doi.org/10.1007/s40688-016-0108-8

Korjova, E. Y. (2017) The relationship of art and scientific human cognition in the works of F. Dostoevsky and A. Ukhtomsky. Russian Linguistic Bulletin, no. 2 (10), pp. 38–40. https://doi.org/10.18454/RULB.10.05

REFERENCES

Anan’ev, B. G. (1997) Dostoevskij i psikhologiya [Dostoevsky and psychology]. In: B. G. Anan’ev. Psikhologiya cheloveka. Izbrannoe [Psychology of a person. Favourites]. Saint Petersburg: International Academy of Psychological Sciences Publ., pp. 79–89. (In Russian)

Annenskij, I. F. (1979) Knigi otrazhenij [Book of reflections]. Moscow: Nauka Publ., 680 p. (In Russian)

Antonij (Khrapovitskij), Met. (1921) Slovar’ k tvoreniyam Dostoevskogo: Ne dolzhno otchayavat’sya [Dictionary of Dostoevsky’s works: One should not despair]. Sofiya: Ros.-bolg. knigoizd-vo Publ., 192 p. (In Russian)

Arora, P. G., Brown, J., Harris, B., Sullivan, A. (2017) Professional development needs and training interests: A survey of early career school psychologists. Contemporary School Psychology, vol. 21, no. 1, pp. 49–57. https://doi.org/10.1007/s40688-016-0108-8 (In English)

Bakhtin, M. M. (1963) Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of Dostoevsky’s poetics]. Moscow: Sovetskij pisatel’ Publ., 363 p. (In Russian)

Barsukova, O. V. (2010) Chestolyubie. Predstavlenie o chestolyubii v khudozhestvennoj literature, religii i filosofii [Ambition. The concept of ambition in fiction, religion, and philosophy]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 184 p. (In Russian)

Baryshnikova, E. V. (2018) Printsipy obucheniya psikhologii v professional’noj podgotovke budushchikh pedagogov-psikhologov [Principles for training psychology in the professional training of future teachers-psychologists]. Azimut nauchnykh issledovanij: pedagogika i psikhologiya — Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology, vol. 7, no. 3 (24), pp. 27–30. (In Russian)

Berdyaev, N. A. (2001) Mirosozertsanie Dostoevskogo [The world view of Dostoevsky]. Moscow: Zakharov Publ., 171 p. (In Russian)

Bugoslavskaya, A. V. (2019) Problema opredeleniya kriteriev vyyavleniya urovnya professional’no-lichnostnogo stanovleniya budushchikh psikhologov [The problem of determining criteria to identify the level of professional and personal formation of future psychologists]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya — Problems of Modern Pedagogical Education, no. 62–1, pp. 63–66. (In Russian)

Derkach, A. A., Vodop’yanov, D. A. (2017) Teoreticheskie osnovy psikhologicheskoj gotovnosti studentov — budushchikh psikhologov k professional’noj deyatel’nosti [Theoretical basics of psychological readiness of students — future psychologists for professional activity]. Akmeologiya — Acmeology, no. 2 (62), pp. 7–13. (In Russian)

Dostoevskij, F. M. (1984) Zapisi literaturno-kriticheskogo i publitsisticheskogo kharaktera iz zapisnoj tetradi 1980–1981 gg. [Writings of a literary-critical and journalistic nature from a notebook 1980–1981]. In: F. M. Dostoevskij. Polnoe sobranie sochinenij [Сomplete works]: In 30 vols. Vol. 27. Leningrad: Nauka Publ., pp. 42–87. (In Russian)

Dostoevskij, F. M. (1973) Zimnie zametki o letnikh vpechatleniyakh [Winter notes on summer experiences]. In: F. M. Dostoevskij. Polnoe sobranie sochinenij [Сomplete works]: In 30 vols. Vol. 5. Leningrad: Nauka Publ., pp. 46–98. (In Russian)

Dostoevskij, F. M. (1983) Son smeshnogo cheloveka [A funny man’s dream]. In: F. M. Dostoevskij. Polnoe sobranie sochinenij [Сomplete works]: In 30 vols. Vol. 25. Leningrad: Nauka Publ., pp. 104–118. (In Russian)

Erofeev, V. V. (2003) Najti v cheloveke cheloveka (Dostoevskij i ekzistentsializm) [Find a person in a person (Dostoevsky and existentialism)]. Moscow: ZebraE Publ.; Eksmo Publ., 286 p. (In Russian)

Esin, A. B. (2003) Psikhologizm russkoj klassicheskoj literatury [Psychologism of Russian classical literature]. Moscow: Flinta Publ., 173 p. (In Russian)

Esmanskaya, N. E. (2013) Ispol’zovanie khudozhestvennykh tekstov v razvitii professional’noj kompetentsii studentov-psikhologov [The use of literary texts for the development of the professional competence of psychology students]. Akmeologiya — Acmeology, no. 4 (48), pp. 50–56. (In Russian)

Il’in, I. A. (1997) Genii Rossii. In: I. A. Il’in. Sobranie sochinenij [Collected works]: In 10 vol. Vol. 6, Pt 3. Moscow: Russkaya kniga Publ., pp. 195–520. (In Russian)

Iustin (Popovich), rev. (1998) Dostoevskij o Evrope i slavyanstve [Dostoevsky on Europe and the Slavs]. Saint Petersburg: Admiraltejstvo Publ., 271 p. (In Russian)

Kholondovich, E. N. (2016) Fenomen dukhovnosti geniev [The phenomenon of genius spirituality]. Nauka. Kul’tura. Obshchestvo — Science. Culture. Society, no. 2, pp. 17–30. (In Russian)

Kol’tsova, V. A., Kholondovich, E. N. (2013) Voploshchenie dukhovnosti v lichnosti i tvorchestve F. M. Dostoevskogo [The embodiment of spirituality in the personality and creativity of F. M. Dostoevsky]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., 304 p. (In Russian)

Kopchenova, E. E., Kurkina, T. S. (2019) Ispol’zovanie khudozhestvennykh proizvedenij v prepodavanii psikhologii [The use of works of art in the teaching of psychology]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya — Problems of Modern Pedagogical Education, no. 64-1, pp. 167–170. (In Russian)

Korjova, E. Y. (2017) The relationship of art and scientific human cognition in the works of F. Dostoevsky and A. Ukhtomsky. Russian Linguistic Bulletin, no. 2 (10), pp. 38–40. https://doi.org/10.18454/RULB.10.05 (In English)

Korjova, E. Yu. (2009) Tvorcheskij lik russkikh myslitelej [Creative face of Russian thinkers]. Saint Petersburg: Obshchestvo pamyati igumenii Taisii Publ., 507 p. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (2015) Norma i patologiya lichnosti v zhizni i tvorchestve F. M. Dostoevskogo [The norm and pathology of personality in the life and works of F. M. Dostoevsky]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena — Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 174, pp. 61–68. (In Russian)

Korjova, E. Yu. (2016) Putevoditel’ po zhiznennym orientatsiyam: Lichnost’ i ee zhiznennyj put’ v khudozhestvennoj literature [Guide to life orientations: Personality and its life course in literature]. 3rd ed. Saint Petersburg: Obshchestvo pamyati igumenii Taisii Publ., 468 p. (In Russian)

Krinitsyn, A. B. (2016) K voprosu o tipizatsii geroev v romanakh “pyatiknizhiya” F. M. Dostoevskogo [On typification of characters in F. M. Dostoevsky’s novels of pentateuch]. Nauchnyj dialog — Scientific Dialogue, no. 4 (52), pp. 128–142. (In Russian)

Kudryavtsev, Yu. G. (1979) Tri kruga Dostoevskogo (Sobytijnoe. Social’noe. Filosofskoe) [Three circles of Dostoevsky (Eventful. Social. Philosophical)]. Moscow: Moscow State University Publ., 343 p. (In Russian)

Lazarenko, L. V. (2018) Psikhologiya personazhej F. Dostoevskogo kak pogranichnoe bytie sub’ekta v situatsii social’noj “prinuzhdennosti” [The psychology of the characters of F. Dostoevsky as a borderline being of a subject in the situation of social “compulsion”]. Istoriya rossijskoj psikhologii v litsakh: Dajdzhest — The History of Russian Psychology in the People: Digest, no. 6, pp. 40–48. (In Russian)

Merezhkovskij, D. S. (2000) L. Tolstoj i Dostoevskij [L. Tolstoy and Dostoevsky]. Moscow: Nauka Publ., 588 p. (In Russian)

Nasedkin, N. N. (comp.). (2008) Dostoevskij. Entsiklopediya [Dostoevsky. Encyclopedia]. Moscow: Algoritm Publ.; Eksmo Publ.; Oko Publ., 800 p. (In Russian)

Ponomareva, E. Yu. (2019) Pedagogicheskie usloviya formirovaniya lichnostnoj gotovnosti budushchikh psikhologov k realizatsii professional’noj deyatel’nosti [Pedagogical conditions of forming the personal readiness of future psychologists for implementation of professional activity]. Pedagogicheskij vestnik — Pedagogical Bulletin, no. 6, pp. 56–58. (In Russian)

Romanova, E. S. (2019) Psikhologicheskie priemy opisaniya geroev v proizvedeniyakh F. M. Dostoevskogo [Psychological methods for describing the characters in F. M. Dostoevsky’s works]. Sistemnaya psikhologiya i sotsiologiya — Systems Psychology and Sociology, no. 3 (31), pp. 55–67. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.06 (In Russian)

Romanova, E. S. (2020) Fedor Mikhajlovich Dostoevskij — vyrazitel’ dushevnykh sostoyanij [Fedor Mihajlovich Dostoyevsky as a master of writing about mental states]. Sistemnaya psikhologiya i sotsiologiya — Systems Psychology and Sociology, no. 1 (33), pp. 5–21. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2020.33.1.01 (In Russian)

Rubtsov, V. V., Zabrodin, Yu. M., Leonova, O. I. (2019) Aprobatsiya i primenenie professional’nogo standarta “pedagog-psikholog (psikholog v sfere obrazovaniya)”: regional’nyj opyt [Approbation and application of the professional standard “The Educational Psychologist (the Psychologist in Education)”: Regional experience]. Vestnik prakticheskoj psikhologii obrazovaniya — Bulletin of Practical Psychology of Education, vol. 16, no. 1, pp. 6–14. (In Russian)

Semenov, V. E. (2011) Psikhologicheskij genij F. M. Dostoevskogo (k 190-letiyu so dnya rozhdeniya) [Psychological genius of F. M. Dostoevsky (to the 190th anniversary of his birth)]. Psikhologicheskij zhurnal, vol. 32, no. 6, pp. 108–111. (In Russian)

Starovojtenko, E. B. (2015) Personologiya: zhizn’ lichnosti v kul’ture [Personology: The life of an individual in culture]. Moscow: Akademicheskij proekt Publ., 432 p. (In Russian)

Tareev, M. M. (1908) Khristianskaya problema i russkaya religioznaya mysl’ [Christian problem and Russian religious thought]. In: M. M. Tareev. Osnovy khristianstva [Fundamentals of Christianity]: In 5 vols. Vol. 4. Sergiev Posad: Typography of the Holy Trinity Sergius Lavra, pp. 176–421. (In Russian)

Tsvetkova, L. A., Volkova, E. N., Korzhova, E. Yu., Milkiayeva, A. V. (2017) Professional’noe stanovlenie pedagoga-psikhologa: mezhdu obrazovatel’nym i professional’nym standartom [Psychological service activities in various educational institutions]. Rossijskij psikhologicheskij zhurnal — Russian Psychological Journal, vol. 14, no. 4, pp. 26–48. https://doi.org/10.21702/rpj.2017.4.2 (In Russian)

Vygotskij, L. S. (1998) Psikhologiya iskusstva [Psychology of art]. Rostov-on-Don: Feniks Publ., 479 p. (In Russian)

Zweig, S. (1992) Tri mastera: Bal’zak, Dikkens, Dostoevskij. Triumf i tragediya Erazma Rotterdamskogo [Three masters: Balzac, Dickens, Dostoeffsky. The triumph and tragedy of Erasmus of Rotterdam]. Moscow: Respublika Publ., 286 p. (In Russian)

Published

2021-03-30

Issue

Section

Articles