Semantic and temporal characteristics of the crisis of professional identity in middle age
DOI:
https://doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-4-594-606Keywords:
identity, middle age, professional identity, crisis of professional identity, semantic and temporal characteristics of the crisis of professional identityAbstract
Introduction. The semantic and Introduction. The semantic and temporal characteristics of the crisis of professional identity in middle age are insufficiently studied in modern socio-economic conditions. The global transformations taking place today in all spheres of society along with the new conditions in the labor market have a significant impact on professional activity of a person. This is of particular importance for middle-aged people who have difficulties in self-realization in their current profession. This also requires to develop programs for psychological and pedagogical support for those experiencing a crisis.
Materials and Methods. The following methods were used in the study: Personal and Social Identity Questionnaire by A. A. Urbanovich; M. Kuhn and T. McPartland’s test “Who am I?”; and the repertory grid technique by J. Kelly (the version by A. V. Gray, M. S. Yanitsky). The sample consisted of 40 respondents aged 35–45 years (17 men and 23 women), all students of professional retraining courses in various fields. All the respondents subjectively believed that they were experiencing a crisis in the professional sphere.
Results. We identified two specific tendencies in experiencing a crisis of professional identity in middle age. The semantic aspects of experiencing the crisis of professional identity are manifested in desynchronization of temporal loci of meaning, a decrease in the meaningfulness of subjective future, present and past, and tightening of the system of personal constructs, which indicates a violation of the identity of the “self-image” in time.
Conclusions. The results of the study can be used in the development of a model of support for middle-aged people during a crisis of professional identity.
References
ЛИТЕРАТУРА
Айви, А. Е., Айви, М. Б., Саймэк-Даунинг, Л. (1999) Психологическое консультирование и психотерапия: Mетоды, теории и техники. М.: Психотерапевтический колледж, 487 с.
Братусь, Б. С. (1980) К проблеме развития личности в зрелом возрасте. Вестник Московского университета. Серия 14: Психология, № 2, с. 3–12.
Браун, О. А., Аркузин, М. Г., Аршинова, Е. В., Билан, М. А. (2019) Динамические характеристики системы идентичности студентов-психологов в процессе обучения. Вестник Иркутского государственного университета. Серия: Психология, т. 30, с. 15–29. https://doi.org/10.26516/2304-1226.2019.30.15
Гиниатуллина, Е. И. (2012) Профессиональная идентичность на этапе кризиса становления молодого специалиста. Диссертация на соискание степени кандидата психологических наук. М., Институт психологии РАН, 203 с.
Джанерьян, С. Т. (2005) Смысловое отношение человека к профессии как системообразующий фактор его профессиональной Я-концепции. Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки, № 1 (129), с. 97–100. EDN: HQLNLV
Ермолаева, Е. П. (2008) Психология социальной реализации профессионала. М.: Изд-во Института психологии РАН, 345 с.
Зеер, Э. Ф., Сыманюк, Э. Э. (2014) Теоретико-прикладные основания прогнозирования профессионального будущего человека. Фундаментальные исследования, № 9-8, с. 1863–1869. EDN: SWOIXJ
Ковдра, А. С. (2012) Психологические особенности временной перспективы студентов вуза. Гуманизация образования, № 2, с. 30–35.
Кочнева, Е. М., Блохина, М. М. (2020) Кризис профессиональной идентичности молодых специалистов. Мир науки. Педагогика и психология, т. 8, № 3. [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/71PSMN320.html (дата обращения 10.08.2023).
Кулагина, И. В. (2020) Исследование особенностей самореализации личности в среднем возрасте. Концепт, № 3, c. 101–107. https://doi.org/10.24411/2304-120X-2020-12009
Курбатова, Т. Н., Куус, Я. В. (2001) Когнитивная сложность и идентичность в кросс-культурном и гендерном исследовании. В кн.: Г. С. Никифиров, Л. А. Коростылева (ред.). Психологические проблемы самореализации личности. Вып. 5. СПб.: Изд-во СПбГУ, с. 204–217.
Лебедева, Е. В., Сурнина, О. Е. (2014) Особенности временной компетентности студентов с различным статусом профессиональной идентичности. Психологическая наука и образование, т. 6, № 2, с. 188–197. https://doi.org/10.17759/psyedu.2014060216
Пряжников, Н. С. (2008) Мотивация трудовой деятельности. М.: Академия, 368 с.
Румянцева, Т. В. (2006) Психологическое консультирование: диагностика отношений в паре. СПб.: Речь, 166 с.
Серый, А. В. (2004) Система личностных смыслов: структура, функции, динамика. Кемерово: Кузбассвузиздат, 270 с.
Солянкина, Л. Е., Тимофеева, Т. С. (2019) Становление профессиональной идентичности психолога в условиях транзитивного общества. В кн.: Е. Б. Перелыгина, О. Ю. Зотова, А. В. Дроздова, Л. В. Тарасова (ред.). Благополучие и безопасность в условиях социальных трансформаций: сборник научных трудов X Международного симпозиума. Екатеринбург: Гуманитарный университет, с. 182–191. https://doi.org/10.35853/LAU.WS.2019.SP19
Тимофеева, Т. С. (2019) Профессиональная идентичность психолога как структурно-личностное новообразование. Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология, № 2 (37), с. 88–94. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2019-2-88-94
Урбанович, А. А. (2005) Психология кризисов социальной идентичности личности. Минск: Академия МВД Республики Беларусь, 228 с.
Шнейдер, Л. Б. (2001) Профессиональная идентичность: Структура, генезис и условия становления. Диссертация на соискание степени доктора психологических наук. М., Московский педагогический государственный университет, 327 c.
Шнейдер, Л. Б. (2007) Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики. М.: Московский психолого-социальный университет, 128 с.
Эриксон, Э. Г. (1996) Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс, 340 с.
Эриксон, Э. Г. (2020) Детство и общество. СПб.: Питер, 447 с.
Яницкий, М. С., Серый, А. В., Браун, О. А. и др. (2018) Идентичность как динамическая иерархическая система: социальный и культурный контекст формирования. Вестник Кемеровского государственного университета, № 2 (74), с. 131–140. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2018-2-131-140
Marcia, J. E. (1980) Identity in adolescence. In: J. Adelson (ed.). Handbook of adolescent psychology. New York: Wiley Publ., pp. 159–187.
Waterman, A. S. (1982) Identity development from adolescence to adulthood: An extension of theory and a review of research. Developmental Psychology, vol. 18, no. 3, pp. 341–358. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.3.341
REFERENCES
Ajvi, A. E., Ajvi, M. B., Sajmek-Dauning, L. (1999) Psikhologicheskoe konsul’tirovanie i psikhoterapiya: Metody, teorii i tekhniki [Psychological counseling and psychotherapy: Methods, theories and techniques]. Moscow: Psychotherapy сollege Publ., 487 p. (In Russian)
Bratus’, B. S. (1980) K probleme razvitiya lichnosti v zrelom vozraste [To the problem of personality development in adulthood]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14: Psikhologiya — Lomonosov Psychology Journal, no. 2, pp. 3–12. (In Russian)
Braun, O. A., Arkuzin, M. G., Arshinova, E. V., Bilan, M. A. (2019) Dinamicheskie kharakteristiki sistemy identichnosti studentov-psikhologov v protsesse obucheniya [Dynamic characteristics of the identity system of psychology students in the learning process]. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psikhologiya — The Bulletin of Irkutsk State University. Series Psychology, vol. 30, pp. 15–29. https://doi.org/10.26516/2304-1226.2019.30.15 (In Russian)
Dzhaneryan, S. T. (2005) Smyslovoe otnoshenie cheloveka k professii kak sistemoobrazuyushchij faktor ego professional’noj Ya-kontseptsii [The semantic attitude of a person to a profession as a system-forming factor of his professional Self-concept]. Izvestiya vysshikh uchebnykh zavedenij. Severo-Kavkazskij region. Obshchestvennye nauki — Bulletin of Higher Educational Institutions. North Caucasus Region. Social Sciences, no. 1 (129), pp. 97–100. EDN: HQLNLV (In Russian)
Erikson, E. H. (1996) Identichnost’: yunost’ i krizis [Identity: Youth and crisis]. Moscow: Progress Publ., 340 p. (In Russian)
Erikson, E. H. (2020) Detstvo i obshchestvo [Childhood and Society]. Saint Petersburg: Piter Publ., 447 p. (In Russian)
Ermolaeva, E. P. (2008) Psikhologiya sotsial’noj realizatsii professionala [Psychology of social realization of a professional]. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences Publ., 345 p. (In Russian)
Giniatullina, E. I. (2012) Professional’naya identichnost’ na etape krizisa stanovleniya molodogo spetsialista [Professional identity at the stage of the crisis of the formation of a young specialist]. PhD dissertation (Psychology). Moscow, Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences, 203 p. (In Russian)
Kochneva, E. M., Blokhina, M. M. (2020) Krizis professional’noj identichnosti molodykh spetsialistov [The crisis of professional identity of young professionals]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya — World of Science. Pedagogy and Psychology, vol. 8, no. 3. [Online]. Available at: https://mir-nauki.com/71PSMN320.html (accessed 10.08.2023). (In Russian)
Kovdra, A. S. (2012) Psikhologicheskie osobennosti vremennoj perspektivy studentov vuza [Psychological features of the time perspective of university students]. Gumanizatsiya obrazovaniya — Humanization of Education, no. 2, pp. 30–35. (In Russian)
Kulagina, I. V. (2020) Issledovanie osobennostej samorealizatsii lichnosti v srednem vozraste [The study of personality self-realization characteristics in middle age]. Kontsept — Koncept, no. 3, pp. 101–107. https://doi.org/10.24411/2304-120X-2020-12009 (In Russian)
Kurbatova, T. N., Kuus, Ya. V. (2001) Kognitivnaya slozhnost’ i identichnost’ v kross-kul’turnom i gendernom issledovanii [Cognitive complexity and identity in cross-cultural and gender research]. In: G. S. Nikifirov, L. A. Korostyleva (eds.). Psikhologicheskie problemy samorealizatsii lichnosti. Vyp. 5 [Psychological problems of personal self-realization. Iss. 5]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publ., pp. 204–217. (In Russian)
Lebedeva, E. V., Surnina, O. E. (2014) Osobennosti vremennoj kompetentnosti studentov s razlichnym statusom professional’noj identichnosti [Features of the temporal competence of students with different professional identity status]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie — Psychological Science and Education, vol. 6, no. 2, pp. 188–197. https://doi.org/10.17759/psyedu.2014060216 (In Russian)
Marcia, J. E. (1980) Identity in adolescence. In: J. Adelson (ed.). Handbook of adolescent psychology. New York: Wiley Publ., pp. 159–187. (In English)
Pryazhnikov, N. S. (2008) Motivatsiya trudovoj deyatel’nosti [Motivation of labor activity]. Moscow: Academia Publ., 368 p. (In Russian)
Rumyantseva, T. V. (2006) Psikhologicheskoe konsul’tirovanie: diagnostika otnoshenij v pare [Psychological counseling: Diagnostics of relationships in a couple]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 166 p. (In Russian)
Seryy, A. V. (2004) Sistema lichnostnykh smyslov: struktura, funktsii, dinamika [The system of personal meanings: Structure, functions, dynamics]. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat Publ., 270 p. (In Russian)
Shnejder, L. B. (2001) Professional’naya identichnost’: Struktura, genezis i usloviya stanovleniya [Professional identity: Structure, genesis and conditions of formation]. PhD dissertation (Psychology). Moscow, Moscow State Pedagogical University, 327 p. (In Russian)
Shnejder, L. B. (2007) Lichnostnaya, gendernaya i professional’naya identichnost’: teoriya i metody diagnostiki [Personal, gender and professional identity: Theory and methods of diagnosis]. Moscow: Moscow Psychological and Social University Publ., 128 p. (In Russian)
Solyankina, L. E., Timofeeva, T. S. (2019) Stanovlenie professional’noj identichnosti psikhologa v usloviyakh tranzitivnogo obshchestva [A becoming of the psychologist professional identity in a transitive society]. In: E. B. Perelygina, O. Yu. Zotova, A. V. Drozdova, L. V. Tarasova (eds.). Blagopoluchie i bezopasnost’ v usloviyakh sotsial’nykh transformatsij: sbornik nauchnykh trudov X Mezhdunarodnogo simpoziuma [Well-being and security in the face of social transformations: Collection of academic papers from the 10th International Symposium]. Yekaterinburg: Liberal Arts University — University of Humanities Publ., pp. 182–191. https://doi.org/10.35853/LAU.WS.2019.SP19 (In Russian)
Timofeeva, T. S. (2019) Professional’naya identichnost’ psikhologa kak strukturno-lichnostnoe novoobrazovanie [The professional identity of a psychologist as a structural-personal neoformation]. Vektor nauki Tol’yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika, psikhologiya — Science Vector of Togliatti State University. Series: Pedagogy, Psychology, no. 2 (37), pp. 88–94. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2019-2-88-94 (In Russian)
Urbanovich, A. A. (2005) Psikhologiya krizisov sotsial’noj identichnosti lichnosti [Psychology of crises of social identity of the individual]. Minsk: Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Republic of Belarus Publ., 228 p. (In Russian)
Waterman, A. S. (1982) Identity development from adolescence to adulthood: An extension of theory and a review of research. Developmental Psychology, vol. 18, no. 3, pp. 341–358. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.3.341
Yanitskiy, M. S., Seryy, A. V., Braun, O. A. et al. (2018) Identichnost’ kak dinamicheskaya ierarkhicheskaya sistema: Sotsial’nyj i kul’turnyj kontekst formirovaniya [Identity as a dynamic hierarchical system: Social and cultural context of formation]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta — Bulletin of Kemerovo State University, no. 2 (74), pp. 131–140. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2018-2-131-140 (In Russian)
Zeer, E. F., Symanjuk, E. E. (2014) Teoretiko-prikladnye osnovaniya prognozirovaniya professional’nogo budushchego cheloveka [Theoretical and applied bases of forecasting the future of professional person]. Fundamental’nye issledovanyya — The Fundamental Researches, no. 9-8, pp. 1863–1869. EDN: SWOIXJ (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Svetlana V. Mayer, Andrey V. Seryу, Mikhail S. Yanitskiy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.