Mechanisms of formation of life competence as a resource of student’s personal development in the acceptance and solution of tasks related to professional self-determination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-3-387-404

Keywords:

resource of personal development, life competence, professional self-determination, age-related task, mechanisms of personal development

Abstract

Introduction. Rapid changes in society require the young person to be flexible and efficient in making decisions regarding his or her development. We consider the development of personality as the acceptance and solution of the main age-related tasks. Age-related tasks associated with professional self-determination are a condition and a means of forming the mechanisms of personal development, especially for students (18–24 years old), whose professional self-fulfillment acquires special significance. So, it is natural to look into those development mechanisms and resources that will contribute to the achievement of a result that is assessed as subjectively desirable. Hence the focus of this article on the study of the mechanisms of the formation of life competence as a resource for personal development in the context of accepting and solving age-related tasks which are connected to professional self-determination.

Materials and Methods. The study involved 263 young people aged 18–24 years. The author’s projective technique “Stories from life” was used.

Results. The dynamics of the manifestation of life competence components at various stages and steps of solving an age-related task is revealed. The role of the dominant component (cognitive, affective, motivational and behavioral) of life competence in shaping the mechanisms of its formation as a resource of personal development is analyzed. It was established that a motivated acceptance of an age-related task contributes to the conscious formulation of the contradiction between the knowledge and solution strategies available to the subject, on the one hand, and the conditions that will lead to the enrichment and expansion of such knowledge and strategies, on the other hand.

Conclusion. The results obtained make it possible to use the methodology for solving a problematic task in studying the developmental potential of an age-related task. The identified patterns may be applied in the organization of career guidance work.

References

ЛИТЕРАТУРА

Абульханова-Славская, К. А. (1991) Стратегия жизни. М.: Мысль, 299 с.

Алексеева, Л. А., Кох, И. А. (2021) Профессиональное становление студенческой молодежи в процессе профессионального самоопределения. Российский экономический вестник, т. 4, № 1, с. 45–53. EDN: AOQYVN

Анцыферова, Л. И. (2004) Развитие личности и проблемы геронтопсихологии. М.: Институт психологии РАН, 413 с.

Белорусец, А. С. (2021) Задача развития как универсальная единица персоногенеза. В кн.: Научный форум: Педагогика и психология. Сборник статей по материалам LIV международной научно-практической конференции 4 октября 2021 г. № 9 (54). М.: Изд-во МЦНО, с. 45–48.EDN: ZTUUZM

Босов, М. С. (2019) Особенности процесса профессионального самоопределения молодых людей в подростковом и юношеском возрасте. Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве, т. 2, № 8, с. 328–331. EDN: SDXDOF

Брушлинский, А. В. (1996) Субъект: мышление, учение, воображение. Избранные психологические труды. М.: Институт Практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 392 с.

Иванкова, Д. Л. (2018) Психологическое содержание жизненной компетентности в контексте решения возрастных задач в период ранней взрослости. Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология, т. 8, № 4, с. 381–395. https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2018.406

Иванкова, Д. Л. (2019a) Изучение жизненной компетентности личности в контексте принятия и решения возрастных задач. В кн.: А. Л. Журавлев, Е. А. Никитина, Н. Е. Харламенкова (ред.). Методология, теория, история психологии личности. М.: Институт психологии РАН, с. 376–384. EDN: NABZGY

Иванкова, Д. Л. (2019b) Методика оценки жизненной компетентности. Письма в Эмиссия. Оффлайн, № 3. [Электронный ресурс]. URL: http://emissia.org/offline/2019/2709.htm (дата обращения 20.01.2022).

Иванкова, Д. Л. (2020) Жизненная компетентность как ресурс экзистенциально-личностного развития в молодости. Вестник Вятского государственного университета, № 3 (137), с. 146–157. https://dx.doi.org/10.25730/VSU.7606.20.048

Клементьева, М. В. (2012) Исследование рефлексии жизненного пути на материале создания автобиографического нарратива. Культурно-историческая психология, т. 8, № 3, с. 30–39.

Климов, Е. А. (2010) Психология профессионального самоопределения. М.: Академия, 304 с.

Корнилова, Т. В., Смирнов, С. Д. (2006) Методологические основы психологии. СПб.: Питер, 320 с.

Ливехуд, Б. (1994) Кризисы жизни — шансы жизни. Развитие человека между детством и старостью. Калуга: Духовное познание, 217 с.

Плеханова, Н. П., Подымахина, К. Т. (2020) Профессиональное самоопределение взрослых в ситуации смены профессиональной деятельности. Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования, т. 9, № 2A, с. 254–266.

Поваренков, Ю. П. (2020) Психологическая периодизация профессионального и карьерного развития личности. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 179 с.

Рубинштейн, С. Л. (2003) Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 512 с.

Сапогова, Е. Е. (2016) Территория взрослости: горизонты саморазвития во взрослом возрасте. М.: Генезис, 309 с.

Слободчиков, В. И. (2012) Понятийный строй возрастно-нормативной модели развития. Вестник Калмыцкого университета, № 2 (14), с. 79–86. EDN: RMRSWX

Солодников, В. В., Солодникова, И. В. (2012) Биполярные возрастные задачи развития личности как теоретический конструкт. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, № 1 (107), с. 145–159.

Тарасова, Л. Е. (2012) Проявление кризиса ранней взрослости в группах с разной структурой социальной ситуации развития. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития, т 1, № 3, с. 18–23. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2012-1-3-18-21

Шадриков, В. Д. (2013) Психология деятельности человека. М.: Институт психологии РАН, 464 с.

Щукина, М. А. (2014) Субъектный подход к саморазвитию личности: возможности теоретического понимания и эмпирического изучения. Психология. Журнал Высшей школы экономики, т. 11, № 2, с. 7–22. EDN: TWHXKX

Эриксон, Э. (2006) Идентичность: юность и кризис. М.: Флинта; Прогресс, 352 с.

REFERENCES

Abulkhanova-Slavskaya, K. A (1991) Strategiya zhizni [Life strategies]. Moscow: Mysl’ Publ., 299 p. (In Russian)

Alekseeva, L. A., Kokh, I. A. (2021) Professional’noe stanovlenie studencheskoj molodezhi v protsesse professional’nogo samoopredeleniya [Professional development of students in the process of professional self-determination]. Rossijskij ekonomicheskij vestnik — Russian Economic Bulletin, vol. 4, no. 1, pp. 45–53. EDN: AOQYVN (In Russian)

Antsyferova, L. I. (2004) Razvitie lichnosti i problem gerontopsikhologii [Personality development and problems of gerontopsychology]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., 413 p. (In Russian)

Belorusets, A. S. (2021) Zadacha razvitiya kak universal’naya edinitsa personogeneza [The task of development as a universal unit of personogenesis]. In: Nauchnyj forum: Pedagogika i psikhologiya. Sbornik statej po materialam LIV mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii 4 oktyabrya 2021 g. [Scientific Forum: Pedagogy and Psychology. Collection of articles based on the materials of the LIV International Scientific and Practical Conference on October 4, 2021]. Moscow: MTsNO Publ., pp. 45–48. EDN: ZTUUZM (In Russian)

Bosov, M. S. (2019) Osobennosti protsessa professional’nogo samoopredeleniya molodykh lyudej v podrostkovom i yunosheskom vozraste [Peculiarities of the process of professional self-determination of young people in adolescent and youth]. Sotsial’naya integratsiya i razvitie etnokul’tur v evrazijskom prostranstve, vol. 2, no. 8, pp. 328–331. EDN: SDXDOF (In Russian)

Brushlinskij, A. V. (1996) Sub’ekt: myshlenie, uchenie, voobrazhenie. Izbrannye psikhologicheskie Trudy [Subject: thinking, teaching, imagination. Selected psychological works]. Moscow: Institute of Practical Psychology Publ.; Voronezh: MODEK Publ., 392 p. (In Russian)

Erikson, E. (2006) Identichnost’: yunost’ i krizis [Identity: Youth and crisis]. Moscow: Flinta Publ.; Progress Publ., 352 p. (In Russian)

Ivankova, D. L. (2018) Psikhologicheskoe soderzhanie zhiznennoj kompetentnosti v kontekste resheniya vozrastnykh zadach v period rannej vzroslosti [Psychological content of life competence in the context of solving age-related problems during early adulthood]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Psikhologiya — Vestnik of Saint Petersburg University: Psychology, vol. 8, no. 4, pp. 381–395. https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2018.406 (In Russian)

Ivankova, D. L. (2019a) Izuchenie zhiznennoj kompetentnosti lichnosti v kontekste prinyatiya i resheniya vozrastnykh zadach [The study of a person’s life competence in the context of making and solving age-related tasks]. In: A. L. Zhuravlev, E. A. Nikitina, N. E. Kharlamenkova (eds.). Metodologiya, teoriya, istoriya psikhologii lichnosti [Methodology, theory, history of personality psychology]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., pp. 376–384. EDN: NABZGY (In Russian)

Ivankova, D. L. (2019b) Metodika otsenki zhiznennoj kompetentnosti [Methodology for assessing life competence]. Pis’ma v Emissiya. Offlain — The Emissia. Offline Letters, no. 3. [Online]. Available at: http://emissia.org/offline/2019/2709.htm (accessed 20.01.2022). (In Russian)

Ivankova, D. L. (2020) Zhiznennaya kompetentnost’ kak resurs ekzistentsial’no-lichnostnogo razvitiya v molodosti [Life competence as a resource of existential and personal development in youth]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta — Herald of Vyatka State University, no. 3 (137), pp. 146–157. https://dx.doi.org/10.25730/VSU.7606.20.048 (In Russian)

Klementyeva, M. V. (2012) Issledovanie refleksii zhiznennogo puti na materiale sozdaniya avtobiograficheskogo narrativa [Reflecting on life though autobiographical narrative: Exploring the perspectives]. Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya — Cultural-Historical Psychology, vol. 8, no. 3, pp. 30–39.

Klimov, E. A. (2010) Psikhologiya professional’nogo samoopredeleniya [Psychology of professional self-determination]. Moscow: Akademiya Publ., 304 p. (In Russian)

Kornilova, T. V. (2006) Metodologicheskie osnovy psikhologii [Methodological foundations of psychology]. Saint Petersburg: Piter Publ., 320 p. (In Russian)

Livekhud, B. (1994) Krizisy zhizni — shansy zhizni. Razvitie cheloveka mezhdu detstvom i starost’yu [Crises of life—the chances of life. Human development between childhood and old age]. Kaluga: Dukhovnoe poznanie Publ., 217 p. (In Russian)

Plekhanova, N. P., Podymakhina, K. T. (2020) Professional’noe samoopredelenie vzroslykh v situatsii smeny professional’noj deyatel’nosti [Professional self-determination of adults in a situation of changing professional activity]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya — Psychology. Historical-Critical Reviews and Current Researches, vol. 9, no. 2A, pp. 254–266. (In Russian)

Povarenkov, Yu. P. (2020) Psikhologicheskaya periodizatsiya professional’nogo i kar’ernogo razvitiya lichnosti [Psychological periodization of professional and career development of personality]. Yaroslavl: Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky Publ., 179 p. (In Russian)

Rubinshtein, S. L. (2003) Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and consciousness. Man and the world]. Saint Petersburg: Piter Publ., 512 p. (In Russian)

Sapogova, E. E. (2016) Territoriya vzroslosti: gorizonty samorazvitiya vo vzroslom vozraste [Territory of adulthood: Horizons of self-development in adulthood]. Moscow: Genezis Publ., 309 p. (In Russian)

Shadrikov, V. D. (2013) Psikhologiyadeyatel’nosticheloveka[Psychology of human activity]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., 464 p. (In Russian)

Shchukina, M. A. (2014) Sub’ektnyj podkhod k samorazvitiyu lichnosti: vozmozhnosti teoreticheskogo ponimaniya i empiricheskogo izucheniya [Subjective approach to personal self-development: possibilities of theoretical understanding and empirical study]. Psikhologiya. Zhurnal Vysshej shkoly ekonomiki — Psychology. Journal of the Higher School of Economics, vol. 11, no. 2, pp. 7–22. EDN: TWHXKX (In Russian)

Slobodchikov, V. I. (2012) Ponyatijnyj stroj vozrastno-normativnoj modeli razvitiya [The conceptual structure of the age-normative model of development]. Vestnik Kalmytskogo universiteta — Bulletin of Kalmyk University, no. 2 (14), pp. 79–86. EDN: RMRSWX (In Russian)

Solodnikov, V. V., Solodnikova, I. V. (2012) Bipolyarnye vozrastnye zadachi razvitiya lichnosti kak teoreticheskij konstrukt [Bipolar age-related tasks of personality development as a theoretical construct]. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i sotsial’nye peremeny — Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes Journal, no. 1 (107), pp. 145–159. (In Russian)

Tarasova, L. E. (2012) Proyavlenie krizisa rannej vzroslosti v gruppakh s raznoj strukturoj sotsial’noj situatsii razvitiya [Display of Crisis Early Adulty in Groups with Different Structure a Social Situation of Development]. Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya Akmeologiya obrazovaniya. Psikhologiya razvitiya — Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, vol. 1, no. 3, pp. 18–23. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2012-1-3-18-21 (In Russian)

Published

2023-10-02

Issue

Section

Articles