The relationship between neuro-psychological stability and individual-typological personality traits in students of a pedagogical university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2023-5-2-247-257

Keywords:

neuro-psychological stability, individual-typological features, personality, students, adolescence, pedagogical university

Abstract

Introduction. The neuro-psychological stability in future teachers is a relevant research topic for a number of reasons. First, stressful and frustrating states in humans are on the rise due to volatile and disturbing social situation. Second, the profession of a teacher belongs to the group of professions with a large number of stress factors. And third, the success of a teacher’s work depends on the teacher’s stability. A psychological service of the university can make a major contribution to the development of neuro-psychological stability in students. When planning the activity of the psychological service, it is particularly important to understand the interrelation between the level of neuro-psychological stability and individual personality traits. In this study, we consider neuro-psychological stability as a complicated integrative property of a personality which provides optimal activity under stressful conditions. The aim of the study was to identify the relationship of neuro-psychological stability with individual-typological features of students of a pedagogical university.

Materials and Methods. The peculiarities of neuro-psychological stability in adolescence were the object of research. The research was conducted at Orenburg State Pedagogical University. The study employed the Forecast Questionnaire by V. Yu. Rybnikov (Rybnikov 2000) and the Individual Typological Questionnaire (ITQ) by L. N. Sobchik (Sobchik 2010).

Results. The empirical study showed the predominance of the average and low (i.e., satisfactory and unsatisfactory, respectively) levels of neuro-psychological stability in the first-year students of the pedagogical university. The study revealed a direct positive correlation of neuro-psychological stability with extraversion and spontaneity and an inverse negative correlation with anxiety and introversion. No correlation was found with such individual-typological features as aggression, sensitivity and rigidity. The results of the study make it possible to construct approximate portraits of students with different levels of neuro-psychological stability.

Conclusions. The obtained data can be used by the psychological service of the university to develop programs of psychological and pedagogical support for students.

References

ЛИТЕРАТУРА

Бакунович, М. Ф., Шавлюкевич, О. А. (2019) Взаимосвязь нервно-психической устойчивости и саморегуляции как показатель социального поведения в юношеском возрасте. Профессиональное образование, № 3 (37), с. 36–41. EDN: KFBHET

Берг, Т. Н. (2005) Нервно-психическая неустойчивость и способы ее выявления. Владивосток: Мор. гос. ун-т, 63 с.

Бергис, Т. А., Кривуля, Ю. С. (2020) Проблема профессионального стресса педагогов в условиях современной образовательной системы. Карельский научный журнал, т. 9, № 1 (30), с. 47–49. EDN: BMCNKZ

Будук-оол, Л. К. (2020) Нервно-психическая устойчивость и стратегия совладания со стрессом у студентов: гендерный анализ. Вестник Тувинского государственного университета. Выпуск 2. Естественные и сельскохозяйственные науки, № 2 (61), с. 6–13. EDN: GWIQTP

Величковская, С. Б. (2005) Зависимость возникновения и развития стресса от факторов профессиональной деятельности педагогов. Автореферат диссертации на соискание степени кандидата психологических наук. М., Московский государственный лингвистический университет, 30 с.

Водопьянова, Н. Е. (2011) Профилактика и коррекция синдрома выгорания: методология, теория, практика. СПб.: Изд-во СПбГУ, 159 с.

Волгуснова, Е. А., Шерешкова, Е. А. (2020) Копинг-стратегии и нервно-психическая устойчивость бакалавров педагогического университета. Психолого-педагогический поиск, № 2 (54), с. 123–133. https://doi.org/10.37724/RSU.2020.54.2.012

Волков, Б. С. (2006) Психология юности и молодости. М.: Академический проект, 256 с.

Вяткин, Б. А. (2018) Системная интеграция индивидуальности человека. М.: Институт психологии РАН, 176 с.

Дарвиш, О. Б. (2008) Психологическая устойчивость как базовая характеристика личности. Сибирский педагогический журнал, № 7, с. 362–370. EDN: PFUQNP

Жизнь в стрессе: масштаб проблемы и пути решения. (2019) ВЦИОМ. [Электронный ресурс]. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/zhizn-v-stresse-masshtab-problemy-i-puti-resheniya (дата обращения 19.07.2022).

Иванова, С. П. (2009) Психологическая устойчивость личности как фактор противодействия негативным влияниям социальной среды в ранней юности и молодости. Вестник Псковского государственного педагогического университета. Серия: социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки, № 9, с. 99–108.

Ильин, Е. П. (2001) Эмоции и чувства. СПб.: Питер, 752 с.

Исследование выявило стресс более чем у половины россиян в 2021 году (2021) Известия, 19 мая. [Электронный ресурс]. URL: https://iz.ru/1165722/2021-05-19/issledovanie-vyiavilo-stress-bolee-chem-u-poloviny-rossiian-v-2021-godu (дата обращения 19.07.2022).

Ковальчук, А. А., Харитонова, Е. В. (2021) Личностные ориентиры психолого-педагогического сопровождения студентов с низкой стрессоустойчивостью. Научные высказывания, № 7 (7), с. 18–21. EDN: UCFBRV

Кон, И. С. (2013) Психология юношеского возраста. М.: Книга по Требованию, 176 с.

Матчин, Г. А., Вилкова, К. К., Иванов, А. В. (2015) Анализ нервно-психической устойчивости студентов первого курса факультетов иностранных языков и дошкольного и начального образования. В кн.: А. Г. Гущин (ред.). Актуальные исследования в области безопасности жизнедеятельности. Mатериалы международной конференции, приуроченные к всероссийскому дню изобретателя и рационализатора. Ярославль: Изд-во ЯГПУ им. К. Д. Ушинского, с. 115–118. EDN: UVLXSB

Митина, Л. М. (2020) Психология труда учителя. 2-е изд. М.: Юрайт, 337 с.

Мухина, В. С. (1999) Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. 4-е изд. М.: Академия, 456 с.

Небылицын, В. Д. (2000) Проблемы психологии индивидуальности: избранные психологические труды. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 682 с.

Прокуратова, Е. А. (2018) Копинг-стратегии студентов медицинского вуза с разным уровнем нервно- психической устойчивости. В кн.: Личность в трудных жизненных ситуациях: ресурсы и преодоление. Материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию факультета психологии Омского государственного университета им. Ф. М. Достоевского. Омск: Изд-во Омского государственного университета, с. 425–428.

Райс, Ф., Долджин, К. (2010) Психология подросткового и юношеского возраста. 12-е изд. СПб.: Питер, 816 с.

Рыбников, В. Ю. (2000) Психологическое прогнозирование надежности деятельности и коррекция дезадаптивных нервно психических состояний специалистов экстремального профиля. СПб.: Санкт- петербургский университет МВД России, 205 с.

Савченков, А. В., Уварина, Н. В. (2018) Становление профессиональной идентичности будущего педагога в условиях экстремальной педагогики. Современная высшая школа: инновационный аспект, т. 10, № 1 (39), с. 61–69. https://doi.org/10.7442/2071-9620-2018-10-1-61-69

Собчик, Л. Н. (2010) Индивидуально-типологический опросник: практическое руководство к традиционному и компьютерному вариантам теста. М.: Компания Боргес, 59 с.

Спицина, О. А., Шерешкова, Е. А., Едиханова, Ю. М. (2021) Исследование нервно-психической устойчивости в юношеском возрасте. Казанский педагогический журнал, № 3 (146), с. 261–268. https://www.doi.org/10.51379/KPJ.2021.147.3.036

Тенчурин, А. Д. (2016) Психическая устойчивость сотрудников органов прокуратуры. В кн.: Студенческая наука XXI века: материалы VIII Международной студенческой научно-практической конференции. Т. 1. Вып. 1 (8). Чебоксары: «Интерактив плюс», с. 224–227. EDN: VKNKUZ

Федотов, С. Н., Бабкина, Н. А. (2006) Проблема психологической устойчивости сотрудников органов внутренних дел. Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики, № 3 (36), с. 31–32. EDN: JWKSUF

Ярославкина, Е. В., Хлебодарова, Г. Е. (2022) Нервно-психическая устойчивость студентов вуза как предмет психологического анализа. В кн.: С. Г. Воровщиков, О. А. Шклярова, Т. Н. Данилова (ред.). Шамовские педагогические чтения: Сборник статей XIV Международной научно-практической конференции. В 2-х частях. Ч. 2. М.: Научная школа управления образовательными системами; Международная академия наук педагогического образования; «5 за знания», с. 838–843. EDN: DDSBYC

REFERENCES

Bakunovich, M. F., Shavlyukevich, O. A. (2019) Vzaimosvyaz’ nervno-psikhicheskoj ustojchivosti i samoregulyatsii kak pokazatel’ sotsial’nogo povedeniya v yunosheskom vozraste [The relationship of neuropsychic stability and self-regulation as an indicator of social behavior in adolescence]. Professional’noe obrazovanie, no. 3 (37), pp. 36–41. EDN: KFBHET (In Russian)

Berg, T. N. (2005) Nervno-psikhicheskaya neustojchivost’ i sposoby ee vyyavleniya [Neuropsychiatric instability and ways to detect it]. Vladivostok: Admiral G. I. Nevelsky Maritime State University Publ., 63 p. (In Russian)

Bergis, T. A., Krivulya, Yu. S. (2020) Problema professional’nogo stressa pedagogov v usloviyakh sovremennoj obrazovatel’noj sistemy [The problem of professional stress of teachers in the modern educational system]. Karel’skij nauchnyj zhurnal— Karelian Scientific Journal, vol. 9, no. 1 (30), pp. 47–49. EDN: BMCNKZ (In Russian)

Buduk-ool, L. K. (2020) Nervno-psikhicheskaya ustojchivost’ i strategiya sovladaniya so stressom u studentov: gendernyj analiz [Neuropsychic stability and strategies of stress coping in students: Gender analysis]. Vestnik Tuvinskogo gosudarstvennogo universiteta. Vypusk 2. Estestvennye i sel’skokhozyajstvennye nauki — Vestnik of Tuvan State University Issue 2. Natural and Agricultural Sciences, no. 2 (61), pp. 6–13. EDN: GWIQTP (In Russian)

Darvish, O. B. (2008) Psikhologicheskaya ustojchivost’ kak bazovaya kharakteristika lichnosti [Psychological stability as a basic characteristic of personality]. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal— Siberian Pedagogical Journal, no. 7, pp. 362–370. EDN: PFUQNP (In Russian)

Fedotov, S. N., Babkina, N. A. (2006) Problema psikhologicheskoj ustojchivosti sotrudnikov organov vnutrennikh del [The problem of psychological stability of police officers]. Chelovecheskij faktor: problemy psikhologii i ergonomiki, no. 3 (36), pp. 31–32. EDN: JWKSUF (In Russian)

Il’in, E. P. (2001) Emotsii i chuvstva [Emotions and feelings]. Saint Petersburg: Piter Publ., 752 p. (In Russian)

Issledovanie vyyavilo stress bolee chem u poloviny rossiyan v 2021 godu [Study reveals stress in more than half of Russians in 2021]. (2021) Izvestiya, 19 May. [Online]. Available at: https://iz.ru/1165722/2021-05-19/issledovanie-vyiavilo-stress-bolee-chem-u-poloviny-rossiian-v-2021-godu (accessed 19.07.2022). (In Russian)

Ivanova, S. P. (2009) Psikhologicheskaya ustojchivost’ lichnosti kak factor protivodejstviya negativnym vliyaniyam sotsial’noj sredy v rannej yunosti i molodosti [Psychological stability of personality as a factor of counteraction to negative influences of the social environment in early juvenility and youth]. Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Seriya: sotsial’no-gumanitarnye i psikhologo-pedagogicheskie nauki, no. 9, pp. 99–108. (In Russian)

Kon, I. S. (2013) Psikhologiya yunosheskogo vozrasta [Psychology of adolescence]. Moscow: Kniga po Trebovaniyu Publ., 176 p. (In Russian)

Kovalchuk, A. A., Kharitonova, E. V. (2021) Lichnostnye orientiry psikhologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya studentov s nizkoj stressoustojchivost’yu. [Personal guidelines for psychological and pedagogical support of students with low stress resistance]. Nauchnye vyskazyvaniya, no. 7 (7), pp. 18–21. EDN: UCFBRV (In Russian)

Matchin, G. A., Vilkova, K. K., Ivanov, A. V. (2015) Analiz nervno-psikhicheskoj ustojchivosti studentov pervogo kursa fakul’tetov inostrannykh yazykov i doshkol’nogo i nachal’nogo obrazovaniya [Analysis of the neuropsychic stability of first-year students of the Faculties of Foreign Languages and preschool and primary education]. In: A. G. Gushchin (ed.). Aktual’nye issledovaniya v oblasti bezopasnosti zhiznedeyatel’nosti. Materialy mezhdunarodnoj konferentsii, priurochennye k vserossijskomu dnyu izobretatelya i ratsionalizatora [Current research in the field of life safety. Proceedings of the international conference dedicated to the All-Russian day of the inventor and innovator]. Yaroslavl: Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky Publ., pp. 115–118. EDN: UVLXSB (In Russian)

Mitina, L. M. (2020) Psikhologiya truda uchitelya [Psychology of teacher’s work]. 2nd ed. Moscow: Yurajt Publ., 337 p. (In Russian)

Mukhina, V. S. (1999) Vozrastnaya psikhologiya: fenomenologiya razvitiya, detstvo, otrochestvo [Age psychology: Phenomenology of development, childhood, adolescence]. 4nd ed. Moscow: Academia Publ., 456 p. (In Russian)

Nebylitsyn, V. D. (2000) Problemy psikhologii individual’nosti: izbrannye psikhologicheskie trudy [Problems of the psychology of individuality: Selected psychological works]. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute Publ.; Voronezh: MODEK Publ., 682 p. (In Russian)

Prokuratova, E. A. (2018) Koping-strategii studentov meditsinskogo vuza s raznym urovnem nervno-psikhicheskoj ustojchivosti [Coping strategies of medical university students with different levels of neuropsychiatric stability]. In: Lichnost’ v trudnykh zhiznennykh situatsiyakh: resursy i preodolenie. Materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii, posvyashchennoj 25-letiyu fakul’teta psikhologii Omskogo gosudarstvennogo universiteta im. F. M. Dostoevskogo [Personality in difficult life situations: Resources and overcoming. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference dedicated to the 25th anniversary of the Faculty of Psychology of Dostoevsky Omsk State University]. Omsk: Omsk State University Publ., pp. 425–428 (In Russian)

Rice, F. P., Dolghin, K. G. (2010) Psikhologiya podrostkovogo i yunosheskogo vozrasta [The adolescent: Development, relationships, and culture]. 12th ed. Saint Petersburg: Piter Publ., 816 p. (In Russian)

Rybnikov, V. Yu. (2000) Psikhologicheskoe prognozirovanie nadezhnosti deyatel’nosti i korrektsiya dezadaptivnykh nervnop-sikhicheskikh sostoyanij spetsialistov ekstremal’nogo profilya [Psychological forecasting of activity reliability and correction of maladaptive neuropsychiatric states of extreme specialists]. Saint Petersburg: Saint Petersburg University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation Publ., 205 p. (In Russian)

Savchenkov, A. V., Uvarina, N. V. (2018) Stanovlenie professional’noj identichnosti budushchego pedagoga v usloviyakh ekstremal’noj pedagogiki [The formation of professional identity of future teachers in conditions of extreme pedagogy]. Sovremennaya vysshaya shkola: innovatsionnyj aspekt — Contemporary Higher Education: Innovative Aspects, vol. 10, no. 1 (39), pp. 61–69. https://doi.org/10.7442/2071-9620-2018-10-1-61-69 (In Russian)

Sobchik, L. N. (2010) Individual’no-tipologicheskij oprosnik: prakticheskoe rukovodstvo k traditsionnomu i komp’yuternomu variantam testa [Individual typological questionnaire: a practical guide to the traditional and computer versions of the test]. Moscow: Kompaniya Borges Publ., 59 p. (In Russian)

Spitsyna, O. A., Shereshkova, E. A., Edikhanova, J. M. (2021) Issledovanie nervno-psikhicheskoj ustojchivosti v yunosheskom vozraste [Research of neuropsychiatric stability in youth]. Kazanskij pedagogicheskij zhurnal — Kazan Pedagogical Journal, no. 3, pp. 261–268. https://www.doi.org/10.51379/KPJ.2021.147.3.036 (In Russian)

Tenchurin, A. D. (2016) Psikhicheskaya ustojchivost’ sotrudnikov organov prokuratury [Mental stability of the Prosecutor’s Office staff]. In: Studencheskaya nauka XXI veka: materialy VIII Mezhdunarodnoj studencheskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [Student science of the 21st century: Materials of the VIII International student scientific and practical conferences]. Vol. 8. Iss. 1 (8). Cheboksary: “Interaktiv plyus” Publ., pp. 224–227. EDN: VKNKUZ (In Russian)

Velichkovskaya, S. B. (2005) Zavisimost’ vozniknoveniya i razvitiya stressa ot faktorov professional’noj deyatel’nosti pedagogov [Dependence of the emergence and development of stress on the factors of professional activity of teachers]. Extended abstract of PhD dissertation (Psychology). Moscow, Moscow State Linguistic University, 30 p. (In Russian)

Vodop’yanova, N. E. (2011) Profilaktika i korrektsiya sindroma vygoraniya: metodologiya, teoriya, praktika [Prevention and correction of burnout syndrome: Methodology, theory, practice]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publ., 159 p. (In Russian)

Volgusnova, E. A., Shereshkova, E. A. (2020) Koping-strategii i nervno-psikhicheskaya ustojchivost’ bakalavrov pedagogicheskogo universiteta [Coping-strategies and pedagogical university students’ mental and psychological stability]. Psikhologo-pedagogicheskij poisk — Psychological and Pedagogical Search Academic Journal, no. 2 (54), pp. 123–133. https://doi.org/10.37724/RSU.2020.54.2.012 (In Russian)

Volkov, B. S. (2006) Psikhologiya yunosti i molodosti [Psychology of juvenility and youth]. Moscow: Akademicheskij proekt Publ., 256 p. (In Russian)

Vyatkin, B. A. (2018) Sistemnaya integratsiya individual’nosti cheloveka [System integration of human individuality]. Moscow: Institute of Psychology RAS Publ., 176 p. (In Russian)

Yaroslavkina, E. V., Khlebodarova, G. E. (2022) Nervno-psikhicheskaya ustojchivost’ studentov vuza kak predmet psikhologicheskogo analiza [Neuropsychic stability of university students as a subject of psychological analysis]. In: S. G. Vorovshchikov, O. A. Shklyarova, T. N. Danilova (eds.). Shamovskie pedagogicheskie chteniya: Sbornik statej XIV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [Shamov pedagogical readings: Collection of articles of the XIV International Scientific and Practical Conference]. In 2 parts. Pt. 2. Moscow: Scientific School of Educational Systems Management Publ.; International Academy of Sciences of Pedagogical Education Publ.; “5 za znaniya” Publ., pp. 838–843. EDN: DDSBYC (In Russian)

Zhizn’ v stresse: masshtab problemy i puti resheniya [Living under stress: The scale of the problem and solutions]. (2019) VTSIOM [VCIOM]. [Online]. Available at: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/zhizn-v-stresse-masshtab-problemy-i-puti-resheniya (accessed 19.07.2022). (In Russian)

Published

2023-07-12

Issue

Section

Articles