Academic performance in geometry of 8th grade students with signs of “clip thinking”

Authors

  • Maria A. Ryabova Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.33910/2686-9527-2022-4-1-5-20

Keywords:

“clip thinking”, cognitive activity, academic performance, learning effectiveness, effectiveness of the cognitive activity, geometry, school students

Abstract

The concept of “clip thinking” covers a whole range of features of cognitive activity and is often used in modern literature when speaking about training effectiveness. Many authors suggest that it is “clip thinking” that reduces training effectiveness and has a negative effect on school performance. At the same time, geometry for most students is the most difficult subject, and academic performance in this discipline has fallen over the past few years.

The paper aims to study the relationship between “clip thinking” and academic performance in geometry. The hypothesis is that the performance in geometry among students with signs of “clip thinking” is lower compared to other students. To confirm this hypothesis, an experiment was carried out.

To collect data, students of two 8th grade classes were asked to perform an assignment that involved finding information and applying it. The results obtained by the students were then analysed. To assess academic performance, average marks in geometry were calculated. Cluster analysis was used to identify two groups of students: those who show signs of “clip thinking” and those who do not. Then a comparative analysis was carried out between the groups.

The results obtained confirmed the hypothesis—i. e., that progress in geometry among students with signs of “clip thinking” is slightly lower in comparison with students who manifest such signs to a lesser degree.

The empirical results obtained add details to the understanding of the specifics of thinking processes in modern students. The study showed that “clip thinking” is quite common among modern students. Teachers are therefore advised to take this fact into account: include assignments aimed at students with “clip thinking,” pay more attention to the generalisation and systematisation of knowledge, use assignments that require logical problem solving, highlight cross-disciplinary links, demonstrate real-life applications of the discipline, etc.

References

ЛИТЕРАТУРА

Азаренок, Н. В. (2009) Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире. В кн.: А. Л. Журавлев (ред.). Психология человека в современном мире. Личность и группа в условиях социальных изменений. Материалы Всероссийской юбилейной научной конференции, посвященной 120-летию со дня рождения С. Л. Рубинштейна 15–16 октября 2009 г. Т. 5. М.: Изд-во Института психологии РАН, с. 110–112.

Аксенов, Л. Б. (2014) Влияние клипового мышления на образовательный процесс в вузе. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, № 10, с. 320–323.

Безгодова, С. А., Микляева, А. В., Солдатенкова, О. Б. (2016) К вопросу о месте понятия «клиповое мышление» в системе категорий общей психологии. В кн.: Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию людей. Материалы VI Всероссийской научно-практической (заочной) конференции 4–5 апреля 2016 г. СПб.: СВИВТ, с. 15–21.

Борисова, А. Г., Пахомова, А. А. (2020) Негативное влияние развития технологий на процесс обучения. В кн.: Л. Д. Торосян, Г. Г. Слышкина (ред.). Влияние новейших технологий, СМИ и Интернета на образование, язык и культуру. Сборник статей по материалам Всероссийской (с международным участием) научно-практической студенческой конференции (Москва, 28 ноября 2019 г.). М.: Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова, с. 201–206.

Гиренок, Ф. И. (2018) Клиповое сознание: клипы в науке, клипы в философии, клипы в политике, клипы в искусстве, клипы в образовании, неклиповое. М.: Проспект, 256 с.

Горобец, Т. Н., Ковалев, В. В. (2015) «Клиповое мышление» как отражение перцептивных процессов и сенсорной памяти. Мир психологии, № 2 (82), с. 94–100.

Костенко, И. П. (2006) Почему надо вернуться к Киселеву? Математическое образование, № 3 (38), с. 12–17.

Ломбина, Т. Н., Юрченко, О. В. (2018) Особенности обучения детей с клиповым мышлением. Общество: социология, психология, педагогика, № 1, с. 45–50. https://doi.org/10.24158/spp.2018.1.7

Микляева, А. В., Безгодова, С. А. (2016) Экспериментально-психологическое исследование «клипового мышления»: результаты апробации программы эксперимента. Известия Иркутского государственного университета. Серия «Психология», т. 17, с. 59–67.

Микляева, А. В., Безгодова, С. А. (2018) Педагоги об изменениях характеристик познавательной деятельности современных детей и подростков: констатация фактов или их конструирование? Письма в Эмиссия. Оффлайн, № 3, статья 2602. [Электронный ресурс]. URL: http://www.emissia.org/offline/2018/2602.htm (дата обращения 12.08.2021).

Полянина, А. К., Андреева, Ю. В. (2019) Информационный шум в пространстве развития ребенка: концептуальное обоснование. Коммуникология, т. 7, № 2, с. 109–121. https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-109-121

Сальник, Е. С., Шаманаев, И. А. (2018) Клиповое мышление и отсутствие самоконтроля у учащихся как проблемы школьного образования. В кн.: Национальные приоритеты российского образования: проблемы и перспективы: 100-летию со дня рождения В. А. Сухомлинского посвящается. Сборник научных статей и докладов XII Всероссийской научно-практической конференции. Уссурийск: Изд-во ДВФУ, с. 290–295.

Седых, Д. В. (2013) К вопросу о клиповом мышлении в современном образовательном процессе. Международный журнал экспериментального образования, № 1, с. 145–146.

Семеновских, Т. В. (2014) Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде. Науковедение, № 5 (24), статья 105PVN514. [Электронный ресурс]. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf (дата обращения 12.08.2021).

Старицына, О. А. (2018) Клиповое мышление vs. образование. Кто виноват и что делать? Азимут научных исследований: педагогика и психология, т. 7, № 2 (23), с. 270–274.

Тебенева, И. А. (2020) Что за X, Y...Z? Как родителям и детям понять друг друга. Теория ценностей поколений. [Б. м.]: Издательские решения, 353 с.

Тоффлер, Э. (2009) Третья волна. М.: АСТ, 795 с.

Фрумкин, К. Г. (2010) Клиповое мышление и судьба линейного текста. Топос: литературно-философский журнал, 22 сентября 2010. [Электронный ресурс]. URL: http://www.topos.ru/article/7371 (дата обращения 12.08.2021).

Холодная, М. А. (2019) Когнитивная психология. Когнитивные стили. 3-е изд. М.: Юрайт, 309 с.

REFERENCES

Azarenok, N. V. (2009) Klipovoe soznanie i ego vliyanie na psikhologiyu cheloveka v sovremennom mire [Clip consciousness and its influence on human psychology in the modern world]. In: A. L. Zhuravlev (ed.). Psikhologiya cheloveka v sovremennom mire. Lichnost’ i gruppa v usloviyakh sotsial’nykh izmenenij. Materialy Vserossijskoj yubilejnoj nauchnoj konferentsii, posvyashchennoj 120-letiyu so dnya rozhdeniya S. L. Rubinshtejna, 15–16 oktyabrya 2009 g. [Human psychology in the modern world. Personality and group in the context of social change. Proceedings of the All-Russian jubilee scientific conference dedicated to the 120th anniversary of the birth of S. L. Rubinstein, October 15–16, 2009]. Vol. 5. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences Publ., pp. 110–112. (In Russian)

Aksenov, L. B. (2014) Vliyanie klipovogo myshleniya na obrazovatel’nyj protsess v vuze [The influence of clip thinking on the educational process at the university]. Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk, no. 10, pp. 320–323. (In Russian)

Bezgodova, S. A., Miklyaeva, A. V., Soldatenkova, O. B. (2016) K voprosu o meste ponyatiya “klipovoe myshlenie” v sisteme kategorij obshchej psikhologii [To the question of the place of the concept of “clip thinking” in the system of general psychology]. In: Integrativnyj podkhod k psikhologii cheloveka i sotsial’nomu vzaimodejstviyu lyudej. Materialy VI Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj (zaochnoj) konferentsii 4–5 aprelya 2016 g. [An integrative approach to human psychology and social interaction of people. Proceedings of the 6th All-Russian scientific and practical (correspondence) conference April 4–5, 2016]. Saint Petersburg: SWIVT Publ., pp. 15–21. (In Russian)

Borisova, A. G., Pakhomova, A. A. (2020) Negativnoe vliyanie razvitiya tekhnologij na protsess obucheniya [The negative impact of technology development on the learning process]. In: L. D. Torosyan, G. G. Slyshkina (eds.). Vliyanie novejshikh tekhnologij, SMI i Interneta na obrazovanie, yazyk i kul’turu. Sbornik statej po materialam Vserossijskoj (s mezhdunarodnym uchastiem) nauchno-prakticheskoj studencheskoj konferentsii (Moskva, 28 noyabrya 2019 g.) [Influence of the latest technologies, media and the Internet on education, language and culture. A collection of articles based on the materials of the All-Russian (with international) participation of the scientific and practical student conference (Moscow, November 28, 2019)]. Moscow: Plekhanov Russian University of Economics Publ., pp. 201–206. (In Russian)

Frumkin, K. G. (2010) Klipovoe myshlenie i sud’ba linejnogo teksta [Mosaic thinking and the fate of linear text]. Topos: literaturno-filosofskij zhurnal, 22 September 2010. [Online]. Available at: http://www.topos.ru/article/7371 (accessed 12.08.2021). (In Russian)

Girenok, F. I. (2018) Klipovoe soznanie: klipy v nauke, klipy v filosofii, klipy v politike, klipy v iskusstve, klipy v obrazovanii, neklipovoe [Clip consciousness: clips in science, clips in philosophy, clips in politics, clips in art, clips in education, non-clip]. Moscow: Prospekt Publ., 256 p. (In Russian)

Gorobets, T. N., Kovalev, V. V. (2015) “Klipovoe myshlenie” kak otrazhenie pertseptivnykh protsessov i sensornoj pamyati [“Clip thinking” as a reflection of perceptual processes and sensory memory]. Mir psikhologii, no. 2 (82), pp. 94–100. (In Russian)

Kholodnaya, M. A. (2019) Kognitivnaya psikhologiya. Kognitivnye stili [Cognitive Psychology. Cognitive Styles]. 3rd ed. Moscow: Urait Publ., 309 p. (In Russian)

Kostenko, I. P. (2006) Pochemu nado vernut’sya k Kiselevu? [Why is it necessary to return to Kiselev?]. Matematicheskoe obrazovanie, no. 3 (38), pp. 12–17. (In Russian)

Lombina, T. N., Yurchenko, O. V. (2018) Osobennosti obucheniya detej s klipovym myshleniem [The features of teaching children with mosaic thinking]. Obshchestvo: sotsiologiya, psikhologiya, pedagogika — Society: Sociology, Psychology, Pedagogy, no. 1, pp. 45–50. https://doi.org/10.24158/spp.2018.1.7 (In Russian)

Miklyaeva, A. V., Bezgodova, S. A. (2016) Eksperimental’no-psikhologicheskoe issledovanie “klipovogo myshleniya”: rezul’taty aprobatsii programmy eksperimenta [Experimental psychological research of “mosaic thinking”: The results of testing of the experiment program]. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya “Psikhologiya” — The Bulletin of Irkutsk State University. Series “Psychology”, vol. 17, pp. 59–67. (In Russian)

Miklyaeva, A. V., Bezgodova, S. A. (2018) Pedagogi ob izmeneniyakh kharakteristik poznavatel’noj deyatel’nosti sovremennykh detej i podrostkov: konstatatsiya faktov ili ikh konstruirovanie? [Teachers about changes in cognitive activity of modern children and teenagers: Statement of facts or their design?] Pis’ma v Emissiya. Offlajn — The Emissia.Offline Letters, no. 3, article 2602. [Online]. Available at: http://www.emissia.org/offline/2018/2602.htm (accessed 12.08.2021). (In Russian)

Polyanina, A. K., Andreeva, Yu. V. (2019) Informatsionnyj shum v prostranstve razvitiya rebenka: kontseptual’noe obosnovanie [Information noise in infant development: Conceptual approach]. Kommunikologiya — Communicology, vol. 7, no. 2, pp. 109–121. https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-109-121 (In Russian)

Sal’nik, E. S., Shamanaev, I. A. (2018) Klipovoe myshlenie i otsutstvie samokontrolya u uchashchikhsya kak problemy shkol’nogo obrazovaniya [Clip thinking and lack of self-control among students as the problems of school education]. In: Natsional’nye prioritety rossijskogo obrazovaniya: problemy i perspektivy: 100-letiyu so dnya rozhdeniya V. A. Sukhomlinskogo posvyashchaetsya. Sbornik nauchnykh statej i dokladov XII Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii [National priorities of Russian education: Problems and prospects: Dedicated to the 100th anniversary of the birth of V. A. Sukhomlinsky. Collection of scientific articles and reports of the 12th All-Russian scientific and practical conference]. Ussuriysk: Far Eastern Federal University Publ., pp. 290–295. (In Russian)

Sedykh, D. V. (2013) K voprosu o klipovom myshlenii v sovremennom obrazovatel’nom protsesse [On the question of clip thinking in the modern educational process]. Mezhdunarodnyj zhurnal eksperimental’nogo obrazovaniya — International Journal of Experimental Education, no. 1, pp. 145–146. (In Russian)

Semenovskikh, T. V. (2014) Fenomen “klipovogo myshleniya” v obrazovatel’noj vuzovskoj srede [The phenomenon of “clip-thinking” in the educational high school environment]. Naukovedenie, no. 5 (24), article 105PVN514. [Online]. Available at: http://naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf (accessed 12.08.2021). (In Russian)

Staritsyna, O. A. (2018) Klipovoe myshlenie vs obrazovanie. Kto vinovat i chto delat’? [Mosaic thinking vs Education. Who is to blame and what to do?]. Azimut nauchnykh issledovanij: pedagogika i psikhologiya — Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology, vol. 7, no. 2 (23), pp. 270–274. (In Russian)

Tebeneva, I. A. (2020) Chto za X, Y...Z? Kak roditelyam i detyam ponyat’ drug druga. Teoriya tsennostej pokolenij [What is X, Y...Z? How parents and children understand each other. Theory of generational values]. [S. l.]: “Izdatel’skie resheniya” Publ., 353 p. (In Russian)

Toffler, A. (2009) Tret’ya volna [The Third Wave]. Moscow: АSТ Publ., 795 p. (In Russian)

Published

2022-04-29

Issue

Section

Articles